Gå til innhold

Hvor gammel må babyen være for å ligge i pulk?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg mener jeg har hørt 6 mnd.... Er det noen som har brukt pulk tidligere? 3 og en halv mnd er vel for tidlig..?

Skrevet

Hei, mi jente er født i oktober 09 og jeg fikk beskjed av helsesøster at denne sesongen ble det for tidlig med pulk. Får vente til neste år med det :)

Skrevet

Lurer på det samme. Vi skal på påskeferie på fjellet, og poden vil være rundt 4,5 måneder da. Er det for tidlig for pulk da også, selv om været er mildt og fint?

Skrevet

Pulk-produsentene liker å si at pulk er OK fra 6 mnds alder, mens HS/ fysioterapeuter gjerne ikke anbefaler det før nærmere 1 års alder. Dette både pga faren for forfrysning fordi de enda har så dårlig evne til temp.regulering, men også at babyene rister/ humper en del nedi der, og dette er visstnok ikke så bra for de umodne skjelettene. Jeg ble f.eks frarådet pulk av helsestasjonens fysio i fjor påske, da snuppa var 6 mnd gammel.

Skrevet

Ja, det mener jeg. Vi har ei på snart 8 måneder og ble faktisk anbefalt i butikken å vente til neste sessong. Små babyer kan ikke regulere varmen så godt ennå, og i pulken ligger de veldig nærme snøen, og helt stille.

Viktig å sjekke ofte om de er kalde.

Skrevet

Snur litt på spørsmålet, jeg: Hvor LENGE kan de bruke pulken? Vurderer å kjøpe, men vet ikke hvor mange år man kan regne med å bruke den før barnet vokser ut av den? Vi er jo ikke akkurat på fjellet hver helg... Uansett blir det ikke før neste sesong her heller, da.

Skrevet

hmmm..tja, det vet jeg sannelig ikke, men regner da med at den blir aktuell i ihvertfall denne sesongen og neste? Uansett så selges brukte pulker som hakka møkk på finn.no, så blir nok ikke noe problem å bli kvitt den ihvertfall! Selv tenker jeg å bruke pulken til nestemann også.

Skrevet

Uff, jeg får helt vondt i magen bare jeg leser om babyer og pulk... Har hørt om flere babyer som har frosset i hjel i pulk... :(

De ligger helt nede på snøen, og helt stille, så man må være SÅ oppmerksom på ungen hele tiden!!

Jeg regner med de aller aller fleste er det, altså, jeg bare føler for å si det likevel :)

Skrevet

Jeg har hørt fra fem måneder. Man må jo være veldig forsiktig, men vi tenker faktisk på å ta med vår lille ut i pulk i påsken (da er han fem måneder). Selvfølgelig ser vi an været, men uten vind, og med plussgrader i lufta og ulltepper osv. skal det ikke være noe problem. Og da snakker jeg om å gå bortover altså, og ikke kjøre ned bratte bakker. Kan ikke tro det er så mye verre enn å skrangle rundt i vogna på vinterføre??

Skrevet

Jeg ville aldri puttet en 5 mnd gammel baby i pulk.

Vi ventet til poden var 11 mnd..og da var det korte "bortover" turer....

Skrevet

Jeg var på 4 mnd. gruppe i dag med helsesøster og fysioterapaut. Da ble det snakk om dette, og de anbefalte absolutt ikke å ha baby i pulk før de er minst 6 måneder. Dette pga. at de ikke klarer å holde kroppen/hodet stødig før denne alderen. Når babyen sitter i pulk er ikke hodet støttet opp slik som i en bilstol. Så da er det fort at hodet kan "slenge" fra side til side og babyen blir sliten i nakken og kan evt. få uheldige slag i hodet.

Skrevet

jeg snakket med fysioterapaut på barsel om bruk av pulk. hun sa at de kunne være 6mnd. helst ikke før pga av at babyene kommer så nært bakken. er kaldere helt nede i snøen der pulken er. også pga at det blir mye vibrasjon og "kasting" frem og tilbake. jo eldre de blir jo fastere i fisken blir de også, da tåler de jo mer :)

Skrevet

Lest ett eller annet sted at man kan bruke pulken til sånn 3-4 års alder. (Men da er det et poeng å ha med seg ski/akebrett til de små, så de kan få bevegd seg litt av og til.) Sånne småttiser vil gjerne ikke gå så langt, og da kan pulken være god å ha, tenker jeg :)

Skrevet

http://www.xxl.no/ProductPage.aspx?ProductId=5637&utm_source=kelkoono&utm_medium=cpc&utm_campaign=kelkooclick&utm_term=Fjellpulken+Barnepulk+komplett+-+Fjellpu

Her står det at denne pulken passer for barn mellom 6 mnd og 5-6 år ihvertfaill.

Tenkte oss på fjellet i påsken vi også, men da er lillesnupp bare ca 4 mnd. Så vi går for påske ved sjøen i år, så satser vi på fjelltur neste sesong. :) Så kan vi håpe at det kommer tilbud på pulken etter at skisesongen er over! ;) ;)

Skrevet

Jeg har vært på to turer med babyen min som er snart ni måneder i pulk. Det er bare å ta hensyn til at de ikke skal ligge i pulk når det er for kaldt ute og helst ikke når det er mye vind, da blir det fort mye kaldere enn gradestokken viser.

Jeg har tre barn og de har alle vært med i pulk fra de var seks måneder og oppover. Det vi opplever er at de sover veldig godt på tur i pulk og de har ikke vært kalde. Vi bruker skinn i bunnen og ullkorga voksipose. Nå skal vi på fjellet i vinterferien og da blir det inne dag for babyen hvis det er for kaldt. Det er absolutt ikke farlig å gå med babyen i terreng hvis den som trekker har god kontroll/gode ski ferdigheter. Jeg går med ski med stålkanter for å lettere kunne bremse, et annet godt verktøy er skifeller.Det er også best å gå sammen med noen som kan se til babyen underveis. + Husk solbriller selv om det ikke er sol.

Skrevet

Anbefalingene er vel fra 6 mnd. Kle godt på babyen, legg saueskinn og liggeunderlag i bunnen. Husk at når det er -10 ute så er det enda kaldere nede langs bakken! Ellers har jo et så lite barn ingen glede av tur i pulk, det er kun for at foreldrene skal få luftet seg. Ville bare brukt pulk dersom det var strengt nødvendig (komme seg til og fra hytta f.eks.). Har selv pulk, men venter med å bruke den på min 8 mnd gamle jente inntil det blir mildere i været.

Skrevet

Jeg har hørt det frarådes før de er 1år (selv om pulk produsentene gjerne sier 6mnd). Om de er under 6mnd ville jeg aldri hatt ungen min i en pulk. Kulden er EN ting, men tenker mest på at det "homper ok skomper" og rister rimelig godt i en pulk. Og ja det ER en STOR forskjell på å sitte i pulk og vogn. Voner er mye høyere, kortere og de fleste har meget god demping. En pulk er lang, ligger lavt og uten demping. Den rister godt ved små humper i terrenget i motsetning til en vogn. Du kan jo legge deg på en planke og få noen til å dre deg, så kjenner du godt hvor merkbare selv små ujevnheter er. Ville ikke risikert noe fordi poden absolutt SKAL være med på tur, da får foreldrene heller bytte på å være hjemme med den lille.

Skrevet

Brukt pulk fra dei har vert ca 9-10 mnd og til dei har vert 3-4 år:-) Ved 6 mnd alder kanskje en kort tur, om det ikke er så veldig kaldt ute... mine har aldri vert kalde i pulken, og er jo ikke allverden risting i en oppkjørt løype da...

Skrevet

Vi har begynt med pulk i 6 måneders alder men kjenner ei som har brukt pulk ved 3-4 måneders alder. Gikk fint det :) Det gjelder å sjekke barnet ofte. Vi har ekstra skum og fåreskinn i tillegg til soveposen i pulka, det går like bra som å trille vogn. Ikke vær ute når det er kaldt derimot.

Skrevet

Jeg synes nye pulker har bra demping de. Småen sovna på første turen, hu :) trives godt. Har ingen erfaring med eldre pulk.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...