Gå til innhold

Første legetime, sjekk?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg fant ut i går at jeg er gravid.

Regnet ut at jeg er ca 4 uker på vei.

Ringte legesenteret jeg høreer til for å høre om eventuelt legetime, ta blodprøver etc. Har jo kun teste selv hjemme.

Men der får man ikke time før man er over 10 uker på vei.

Er det slik overalt?

Skal man bare ta vare ¨på seg selv de første 10ukene, og håpe at ting utvikler seg riktig der inne?

Er jo førstegangsfødende, å veldig spent på om hcg nivået har steget riktig, og vil jo gjerne vite sikkert at det er liv der inne før 10 uker..?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Heihei!

Jeg fikk legetime uken etter jeg fant det ut. men det var kun fordi det var kommet en avbestilling. Jeg tok den jeg da, bare for å få snakket med legen litt. De tok blodprøver for hcg og blodprosent. Resten av prøvene kan de ikke ta før min første ordinære svangerskapskontroll 30.mars. Da er jeg 12 uker på vei. Synes uansett det var kjekt å få snakke med legen litt, spørre han noen spørsmål osv.. men det er visst ikke vanlig.

Lykke til :)

Skrevet

Det er helt vanlig. Første legekontroll er mellom uke 8-12.

Jeg har time i uke 10.

Har allerede vært hos legen for å få gradert sykemelding (tok i tillegg en HCG fordi jeg selv ønsket og spurte om dette). Men vi har ikke begynt å fylle ut helseskjema, fødeplass, andre blodprøver, generell info etc, det skal vi først i uke 10.

Det er nok bare å smøre seg med tålmodighet, noe jeg ikke er særlig god til ;-)))

Skrevet

Hei! Ja det er vanlig som de andre sier i uke 8-10!

Jeg fant ut at jeg var gravid 7 februar! Ringte til legen mandag 8 og fikk time 3 Mars! Men så har jeg bekymret meg med magesmerter (Ikke noe å bekymre seg over...) Så jeg var hos legen i dag! Er 5+6 i dag! Tok 8 glass med blod, bekreftet graviditeten osv.. Så neste time er 2 Mars.. Da skal jeg fylle ut helsekortet osv! Da vil jeg vel være 7+6 :)

Spurte om mulighet for tidlig ul. men det gikk ikke! Så hvis jeg vil ha det får jeg heller betale :D

Så hvis du VIL ha time før, så er det sikkert ikke noe problem! :D Så lenge de har ledig tid :)

Skrevet

Tusen takk for svar, og gratulerer til dere alle:)

Syns det virket så rart å måtte vente 10 uker, før en legetime men slik er det vel bare.

Jeg har vært hos spesialist på Ullevål grunnet endometriosen, og delt livmor så regner med han vil ha meg dit når jeg ringer å forteller at jeg er gravid. Skal gjøre det i morgen:) Så da får jeg sikkert sjekket litt blodprøver etc.

Masse lykke til videre :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...