Gå til innhold

Trenger litt hjelp ang å søke om permisjon.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det vanlig at arb.giver betaler lønn under permisjon?Det er vel nav som bet ut foreldrepenger?Lønner det seg og ta ut ferie og hvor lang ferie kan man ta?

Står på skjemaet:hvem kravet gjelder for?begge,far eller mor.

Hva skal jeg svare der da?Samboeren min har nettopp startet sitt eget firma og kan ikke ta fedrekvoten det første året.

Skal jeg bare skrive for meg?

Takker masse for hjelp:)

Fortsetter under...

Skrevet

Hvor mange lønnslipper må dem ha?Har hatt ny jobb siden aug,må de ha noe fra den gamle jobben da?Hva med lønns og trekkoppgaver?

Skrevet

Jeg får svare på det som jeg har fått beskjed om :)

Var på Nav og skulle søke, hadde tatt med meg flere lønnsslipper fra i fjor, bekreftelse på termin (fra jordmor) + lønn-og trekksoppgave.

Fikk til svar at dette ikke var nok, de måtte ha innteks-og skatteopplysninger fra arbeidsgiver.

Kan hende dette varierer fra kontor til kontor, det lureste er nok at du tar deg en telefon til dem :)

Ellers har jeg tenkt å ta ut årets ferie i sommer, sånn at selve permisjonen settes på pause (får da ingen foreldrepenger, men feriepenger fra arbeidsgiver i ferieperioden). Så kunne jeg tenke meg å ta ut neste års ferie når permisjonen er ferdig for å få gå hjemme lengst mulig, med tanke på barnehageplass.. har termin i april, så det kan bli litt kinky på slutten, men vi finner vel en løsning.

Angående utbetaling, tror jeg det varierer, her betaler arbeidsgiver både sykepenger og foreldrepenger og får tilbakebetalt fra Nav :)

Skrevet

Tak for svar:)har snakket med nav nå og ble litt klokere.

Tenkte også å ta ferie denne sommeren og neste,men på søknaden er det bare å fylle ut for denne sommeren,må jeg ikke søke om begge deler nå med engang?Har termin i mai.Hvor lang ferie kan man ta?

Skrevet

Hvordan regner jeg ut når jeg skal begynne å jobbe igjen da?

Skrevet

dette varierer fra arbeidsplass til arbeidsplass. noen steder betaler arbeidsgiver ut lønn i permisjonen, og får refundert hos nav. Andre betaler ikke ut noen ting, og nav betaler direkte til deg.

Det eneste du trenger å legge ved søknaden er bekreftelse på termin og skatte og inntektsopplysninger. Dette skjemaet ligger ute på nav.no. Det skal fylles ut av arbeidsgiver, som så skal sende det til nav. Med andre ord kan du sende inn søknaden med kun terminbekreftelse, og arbeidsgiveren din ordner resten (men du må gi beskjed til han at han må fylle det ut.) Noen ganger (som ved begge mine permisjoner) har nav rotet vekk papirene fra arbeidsgiver, så jeg har måttet få de tilsendt på mail og levert de selv.

Dersom arbeidsgiveren din ikke betaler ut lønn i permisjonen, betaler han sannsynligvis heller ikke ut sykepenger utover arbeidsgiverperioden (16 første dagene). så dersom du blir sykemeldt må det sendes skatte og inntektsopplysninger til nav. akkuratt samme skjema som for foreldrpengene.

Du skal søke for både mor og far(les i rettledningen) .- skal krysses for mor og far selv om mor skal ha hele permisjonen. far trenger ikke ta ut fedrekvoten før barnet er fylt 3 år. du kan skrive i søknaden at dere kommer tilbake til når fedrekvoten skal taes ut. Så må dere bare huske å gi nav beskjed om når det vil bli før permisjonen din er gått ut.

Annonse

Skrevet

En ting du må huske på er at arbeidsgiver må bekrefte ferien din om du har tenkt til å ta ferie i permisjonstiden. I tillegg regner de kun lovbestemt ferie, dvs 21 dager, som gyldig utsettelses av permisjon. Ferie som du evt overfører fra året før og/eller ferie som du overfører til neste år, (altså feriedager utover 21 dager pr år) må derfor spesifiseres og godkjennes av din arbeidsgiver.

For meg har det blitt en del brev frem og tilbake med nav pga dette. Råder deg til å skrive veldig spesifikt ang ferieplaner, altså hva som er overført eller skal overføres, og at det kommer tydelig frem at dette er greit for arbeidsgiver og i tråd med ferieloven.

Lykke til!

Skrevet

Tusen takk for hjelp,nå er jeg endelig snart ferdig med søknaden.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...