Anonym bruker Skrevet 16. februar 2010 #1 Skrevet 16. februar 2010 Driver og lager en stor porsjon med pasta bolognese, så jeg kan fryse ned middagsporsjoner til datteren min på 8,5 mnd.. Står og koker karbonadedeigen nå, men så så jeg på pakken at siste forbruksdag var i går...:/ Er det helt krise å bruke det når jeg koker kjøttet, og skal fryse det etterpå...??
Anonym bruker Skrevet 16. februar 2010 #3 Skrevet 16. februar 2010 Går så bra atte.... Steke den godt så har det ingenting å si. Datoen er satt med god margin.
Anonym bruker Skrevet 16. februar 2010 #4 Skrevet 16. februar 2010 Så lenge det blir gjennomkokt skal det ikke ha noe å si, dessuten burde du ha kjent det på lukta om det var dårlig. (Den "fjertelukta" som kommer i det man åpner pakka forsvinner ikke, men blir hengende igjen i kjøttet).
Anonym bruker Skrevet 16. februar 2010 #5 Skrevet 16. februar 2010 krise er det vel kansje ikke, men jeg tror ikke jeg hadde gitt det til min datter.. det er en ting å spise det som voksen, da voksne tåler litt mer baterier enn disse minste.. om du skulle spist det samme dag hadde det sikkert gått greitt, men siste forbruksdato er der for en grunn:) dessuten er ikke kjøttet like næringsrikt og kan inneholde stoffer som ikke er så bra å spise når det blir såpass gammelt(om du skal fryse ned)
Anonym bruker Skrevet 16. februar 2010 #6 Skrevet 16. februar 2010 Jeg jobber på slakteri, og pakker kjøtt og pølser. De datoene som er satt på pakken er som ei sa over her, med GOD margin. Eneste du burde være forsiktig med er melk og egg som har gått ut av dato. Ellers kan du spise det meste etter utgått dato sålenge det ikke har en sur lukt.
Anonym bruker Skrevet 16. februar 2010 #7 Skrevet 16. februar 2010 Jeg hadde omtrent samme dilemma som HI i dag, de hadde karbonadedeig til halv pris pga siste forbruksdag i morgen, og jeg vurderte å kjøpe for å lage opp middagsporsjoner til frysing. Men jeg valgte å la være, fikk litt angst med tanke på malt kjøtt og bakterieflora, selv om jeg vet at gjennomsteking og frysing tar knekken på alt. Tør ikke utsette den lille i magen for noe... Ikke helt til tema, men til siste innlegg her: Egg som er gått over dato trenger du i alle fall ikke være forsiktig med! De er i alle fall satt med god margin, norske egg holder i minst 3 uker etter dato, gjerne lenger.
Gjest Skrevet 16. februar 2010 #8 Skrevet 16. februar 2010 Kjøtt går fint, eneste du egentlig trenger å vurdere det etter er nesa. Og om det er frosset ned og det går ut på dato så går det fremdeles fint, for alle prosesser stopper opp når maten er gjennomfrossen :-) Men når det blir tint opp ville jeg vært sikker på at det ble brukt samme dag da...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå