Gå til innhold

Hva er det med foreldre som sitter i bhg i timesvis når de leverer????

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg skjønner virkelig ikke hva som er vitsen med å henge i bhg i opptil 2 timer etter man har levert 4-åringen bare fordi man kjeder seg hjemme i permisjon med minstemann. Hvorfor har man da 4-åringen i bhg???

Et par mødre i bhg til mini som gjør dette HELE tiden.. Sitter og skravler ved forkostbordet med de ansatte som faktisk er der for å passe på VÅRE barn! Argh, dette irriterer meg altså.. Kunne ikke de heller vært sosiale sammen på en kafe eller noe da??

Hun ene hadde til og med med seg en nyfødt på 3!! dager på foreldremøte forrige uke.. Hva er vitsen?!? Og de måtte forresten gå etter en halvtime for da hadde den stakkars lille hylkskreket i ti minutter.. Hjelpes altså!! Og det er midt på svarteste vinteren i Troms fylke, med andre ord: altfor kaldt for å dra ut en nyfødt unge for helt unødvendige ting!!

Skjønner jo at de er stolte og vil vise fram den lille, men herregud

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Skjønner hvertfall at DU har lite å gjøre som gidder å irritere deg over dette..

Skrevet

Eh, høres veldig merkelig ut. Her leverer vi og går, de ansatte er opptatt med barna. Her står vi i gangen og prater om barna med de ansatte hvis det er noe spesielt, ikke noe mer. Syns det høres unormalt ut at foreldre og ansatte sitter og skravler mens de ansatte er på jobb.

Skrevet

De synes vel det er digg å prate med noen andre enn fireåringen da ...

Forøvrig antar jeg at ped.leder har evnen til å si ifra hvis skravlinga går ut over tilbudet til barna i barnehagen.

Skrevet

Finnes det? Jøss. Det har jeg aldri opplevd.

Rart ja.

Men samtidig litt rart at du har krefter til å la deg irritere veldig over det. Skjønner det med hva de ansatte bruker tid på altså.. men...

Skrevet

Foreldresamarbeid er faktisk en viktig del av arbeidet vi holder på med i bhg... Det vil ikke si at foreldre skal sitte i flere timer, men vi tilbyr en kopp kaffe når de kommer om morgnen. Disse stundene skal selvfølgelig ikke gå ut over de andre barna, så føler du det må du gi beskjed... Men jeg ser faktisk ikke problemet med dette. En hyggelig start på dagen for alle parter det...

Skrevet

Klart det er digg å snakke med noen andre enn 4-åringen, det har jeg da ingen problemer med! Men hvorfor skal de absolutt gjøre det i bhg da??

Om du står i kassen på Rema og skal betale, syns du det da er kult at kassadama står og slarver med hun foran deg i stedet for å ekspedere deg?

Eller om du er hos legen, kult å vente en halvtime ekstra fordi han som er før deg har lyst å skvaldre litt med legen før han er ferdig?

Poenget mitt er ikke nødvendigvis det at de er der, men at de opptar tiden til de ansatte som er der for å passe på og aktivisere de barna som BETALER for å være der! Syns ikke det er greit at den ene ansatte går rundt og bærer på den lille på 5 mnd når en 2-åring sitter i et hjørne og gråter fordi han har slått seg..

Mulig jeg er rar ja..

Skrevet

Hvis skravlinga går ut over barna må du si ifra til pedagogisk leder. Jeg har selv jobbet i barnehage og vi klarte fint å slå av en prat om morgenen med foresatte til barna uten at barn satt og gråt i et hjørne ...

Skrevet

Forunderlige mennesker finnes overalt. :-)

Ville absolutt tatt det opp med styrer, sånn kan det da ikke være.

Skrevet

Hvordan vet du at de sitter der i opptil 2 timer?

Selv kan jeg sitte i 15 minutter. Dette er mest for min datters skyld. Hun liker at jeg er der under frokosten, og så lenge jeg har mulighet til det så gjør jeg det. De ansatte oppfordrer til og med foreldrene til å gjøre det.

Jeg snakker med barna da, ikke de voksne.

Gjest 5 andre
Skrevet

Jeg har ved flere anledninger sittet en halvtimes tid ved frokostbordet med mine barn. Det er fordi vi praktiserer samme rutine hver dag, og mine spiser frokost i barnehagen. Vi reiser som vanlig i bhg, og det kan hende at jeg har en time før jeg skulle ha gjort noe annet. Da sitter jeg først og fremst med barnet mitt, men veksler noen ord med de ansatte også.

De gjør jobben sin som de skal, uten at jeg hefter dem. Nå skal det sies at i min barnehage oppfordrer de foreldrene til å se litt av rutinene til barna og delta på enkelte aktiviteter innimellom.

Ang. å ham med en tre dager gammel baby. Kan jo være at hun ønsker å få med seg foreldremøtet. Nyfødte sover ofte mye, så jeg ser ikke problemet. Er ikke alle som ønsker å overlate en nyfødt til en barnevakt.

Kan ikke skjønne hvorfor du gidder å irritere deg over dette. Regner med bhg sier i fra hvis det skulle være et problem.

Skrevet

Vet du hva? Det synes jeg er en skikkelig "uting".

Vi blir oppfordret til å gjøre avskjeden raskest mulig - både av hensyn til barna og de ansatte. De skal igang med dagen sin. Jeg ville tenkt på de andre barna også, jeg - som kanskje synes det er litt sårt at deres foreldre ikke kan være tilstede ved frokosten.

Kunne faktisk ikke falle meg inn å være et "forstyrrende element" på den måten - barnehagen er vel ikke et samlingspunkt for foreldre? Hva med å ta frokosten hjemme, hvis dere har så god tid?

Gjest 5 andre
Skrevet

Hvis ikke barnehagen våres synes det er en uting (tvert i mot), bryr det meg fint lite at du synes det. Barna må lære seg at alles hverdag ikke er lik og at alle barn ikke kan få de samme klærne eller spise det samme på skiva. På samme måte som at familier gjør ulike ting og at foreldrene/ barna har ulike rutiner. Jeg tror ikke noe på at mitt nærvær får de andre barna inn i et savne modus til sine foreldre. De fleste overser glatt at jeg er der, og noen av dem snakker til meg.

Hvorfor må det være forstyrrende? Ungene går fra bordet og begynner å leke når de er ferdig med å spise. Jeg sitter ikke akkurat og holder personalet tilbake fra å gjøre planlagte aktiviteter. De heller ville jo ikke latt det skje.

Som lærer har jeg hatt foreldre i klasserommet ved flere anledninger, men jeg har da ikke latt det forstyrre opplegget. Foreldre har faktisk deltatt, og det har ikke ødelagt men vært en kjærkomment bidrag :)

Frokosten hjemme er uaktuelt fordi barna forventer at frokosten skal spises i barnehagen de dagene de skal dit (da vil de spise i bhg når de kommer selv om spisetiden er over).

Skrevet

Jøss - tydeligvis forskjellig fra barnehage til barnehage dette.

Hos oss tar de aller fleste seg tid til å sette seg ned med en kaffekopp og gir småttisene frokost selv. Kjempehyggelig og sosialt!

Ingen som blir i mer enn 30 minutter tror jeg - men likevel:)

Og hva med å ta frokosten hjemme hvis vi har så god tid? Fordi vi og de ansatte og de andre foreldrene/barna synes det gir en koselig og myk start på dagen:) Derfor:)

Skrevet

Tydelig at vi er forskjellig, ja! :-)

Vi spiser stort sett alltid frokost hjemme, da vi har tid til det. Kjempekoselig stund for mor og datter, uten "bråket" i barnehagen.

Forstyrrende, rett og slett fordi foreldre ikke har noe i barnehagen å gjøre på den måten? Det er jo ikke akkurat en barnepark?

Lar du barna spise i barnehagen selv om spisetiden er over? Mulig det er stor forskjell på barnehagene våre også - det er ikke aktuelt hos oss, og det skulle bare mangle.

Men det skal sies - vi har hatt "tilfeller" hos oss også, men da får foreldrene beskjed om hvilke regler som gjelder. :-)

Skrevet

Bare hyggelig, det var overhodet ikke vanskelig å forstå. :-)

Skrevet

Og for at det kan være greit for foreldrene å "bli kjent" med både barna og de ansatte i barnehagen sånn at de skjønner hva og hvem barna snakker om når de kommer hjem og vil fortelle om dagen sin. Også greit for de ansatte i bhg å vite hva som skjer på barnas hjemmebane.

Jeg tenker iallefall at det er et viktig poeng for barnas del at hjemmet og bhg har en åpen og uformell dialog, at det ikke blir to atskildte verdener. Det begrenser seg jo hvor kjent man blir via foreldresamtaler og foreldremøter to ganger i året.

Selvsagt skal det ikke gå utover de barna som allerede er levert. Men dersom barnehagepersonalet heller sitter og prater med en forelder enn å ta seg av et gråtende barn burde vedkommende kanskje funnet seg en annen jobb? Akkurat dette syns jeg det høres ut som du overdramatiserer over. For de aller fleste går det greit å sitte og prate med både barn og foreldre rundt frokostbordet samtidig som man ivaretar de andre barna også. Og som regel når det begynner å være en del barn i barnehagen, og de første er ferdige med å spise og begynner å leke så kommer jo mellomvaktene på jobb. Da praktiseres det gjerne at en voksen sitter ved bordet og hjelper de som spiser, mens en annen leker med de som er ferdige.

Ser virkelig ikke problemet i dette.

Skrevet

Visst det ikke er ett problem for dem som jobber i barnehagen. Hvorfor skal det da være ett problem for deg?

I barnehagen der min datter gikk syns dem det var koselig visst foreldre ble igjen for å prate litt og for å se hvordan barnet dems hadde det i barnehagen. Ikke bare haste inn levere og komme hastende om ettermiddagen for å hente dem.

Skrevet

Er det noen som gjør det altså? Da har man ikke mye å ta seg til... Om man har tid til å sitte i timesvis i barnehagen kan man gi barna sine frokost hjemme syns nå jeg! Er selv i permisjon og spiser da frokost sammen med min sønn og babyen før jeg leverer i barnehagen 09.30. Deilig å ha denne muligheten når jeg er i permisjon, blir fort nok travle morninger der barna må spise frokost i barnehagen (som er et flott tilbud når man trenger det).

Skrevet

He, he... Jeg snakker med de ansatte i bhg hver eneste dag, ved levering og henting - kjenner både barn, foreldre og ansatte godt. Vi har sosiale begivenheter titt og ofte, i barnas regi.

HI snakket jo om at enkelte var i bhg i opptil 2 timer!! Dette blir for drøyt for meg, altså - og jeg hadde tatt det opp med styrer.

Bhg er vel ikke ment som et sosialt møtested for foreldre?? Det hadde heldigvis ikke vært akseptert hos oss.

Skrevet

Det er det jeg også tenker, overlord.

Pluss at slike mennesker umulig kan ha noe annet enn seg selv og sine i tankene.

Skrevet

Lillesnuppis - det går selvfølgelig an å gjøre en gang i mellom. Men til stadighet??

Skrevet

Oh my. Hvis det ikke er noe problem for barnehagen, så ser jeg ikke helt problemet. I vår bhg oppfordrer de også til å sitte igjen litt - ta en kaffem og en prat. 2 t er kanskje å dra det litt langt, men jeg har sittet der i 45 min et par ganger. Dette betyr selvfølgelig at jeg ikke har mye å ta meg til, at jeg er egoistisk etc etc. Eller det kan bety at jeg synes det er fint å se litt hvordan hverdagen til datteren min er i bhg, at jeg og de ansatte snakker om barnehage/barnerelaterte temaer. Har aldri opplved at barna blir neglisjert pga dette, på morgenen før forkost leker de vanligvis veldig godt og er glade for å se hverandre igjen.

Skrevet

VIL du misforstå? Det er jo selvsagt ikke snakk om "en gang iblandt"...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...