Anonym bruker Skrevet 16. februar 2010 #1 Skrevet 16. februar 2010 Skal til sverige å kjøpe en hvalp,den koster 4.500kr og her i Norge 14.000kr. Er det sånn at jeg stopper på tollen betaler der og kjører videre? eller tar jeg sjangsen og kjører over? er ikke så glad i å gjøre det men tør liksom ikke. må hunden i karentene? ikke nå lenger vel? vet det var før. Er grønn på detta ,noen som vet?
Anonym bruker Skrevet 16. februar 2010 #2 Skrevet 16. februar 2010 Man skal stoppe i tollen og betale 25% av kjøpssummen
Anonym bruker Skrevet 16. februar 2010 #3 Skrevet 16. februar 2010 står om dette på mattilsynes sine nettsider
Anonym bruker Skrevet 16. februar 2010 #4 Skrevet 16. februar 2010 I forhold til karantene og sånn, så er det helt åpent å kjøpe valp mellom norge og sverige. Så får å si det enkelt, så er det samme om du kjører til bergen eller til sverige for å hente valpen din. Om du kjøper en rasehund med stamtavle, så er jo den registrert i sverige, så du må bare omregistrer den når du har hentet valpen din tilbake til norge. Og det er ikke noe problem, bare å sende inn stamtavle til nkk, også får du en ny omreg. stamtavle som er "gjordt om" til norsk. Veldig enkelt og greit. Men står om alt dette på nkk.no Ang toll, så er jeg faktisk litt usikker. Vi hentet nå bare valpen og kjørte bare over svinesundbrua og rett hjem vi da.
Anonym bruker Skrevet 16. februar 2010 #5 Skrevet 16. februar 2010 hi hi kansje jeg også skal gjøre det bli jeg stoppa ja så betaler jeg ..vi ønsker oss en Shih Tzu, og de er så dyre her..
Anonym bruker Skrevet 16. februar 2010 #6 Skrevet 16. februar 2010 Hva om du får sjuk hun da?? hva gjør du da? drar til sverige igjen ????
ellen-propellen Skrevet 16. februar 2010 #7 Skrevet 16. februar 2010 Du fortoller hunden på grensen, der du krysser over til Norge. Jeg tror du kan være nødt til å evnt reise tilbake til den tollstasjonen for å fortolle hunden senere. Skal du kjøpe en rasehund,omregistrere i Norge,stille den ut og muligens avle så er det jo greit å ha papirene i orden.
Anonym bruker Skrevet 16. februar 2010 #8 Skrevet 16. februar 2010 Om man får en sjuk hund, så tar man med hunden til vetrinæren og bruker forsikringen man har på hunden sin (som alle ansvarlige hundeeiere burde ha!) Ellers er klageretten på hunden akkurat den samme om man kjøper i norge eller sverige. Jeg har aldri måttet legge frem noen "beviser" for at hunden min er fortollet hverken hos dyrlegen, nkk, eller i forbindelse med utstillinger eller raseklubben, så det er ikke noe problem annet enn for tollen. Hilsen meg som skrev over her at vi hentet hunden i sverige og kjørte rett over grensen.
Anonym bruker Skrevet 16. februar 2010 #9 Skrevet 16. februar 2010 "Regler for fritak fra toll og avgifter Hvis du har vært ute av Norge i minst 24 timer, kan du ta med deg varer til en samlet verdi av NOK 6000 toll- og avgiftsfritt." Så om du kan dokumetere at du er i sverige i mer enn 24 timer (f eks en kvittering fra hotellet dere overnattet på) så trenger dere ikke betale toll om hunden kostet under 6000,- Hilsen anonym 11.57. Var dette vi gjorde, tok en overnatting før vi hentet valpen.
Anonym bruker Skrevet 16. februar 2010 #10 Skrevet 16. februar 2010 Takk for mange utfyllende svar :-))
Anonym bruker Skrevet 16. februar 2010 #11 Skrevet 16. februar 2010 Bare hyggelig og lykke til med valpekjøp:) Min beste venn ligger her på fanget mitt og koser seg:)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå