Gå til innhold

Jeg mener at det er viktigere med kvalitets tid med ungene enn kvantitet!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ser mange så går hjemme med ungen fordi de ikke har det bra i bhg, men hva gjør mange mødre. Jo sitter på kafe eller shoper og ser på Tv og lar ungene gå sin egen gang. Ja har møtt mødre som iser det selv, deilig med et ekstra år hjemme for da kan jeg ta vare på meg selv, gå på kafe og shope.

Da vil jeg tro at det er bedre for ungen å være i bhg og ha omgang med andre barn enn å sitte i vogna på kafe til de blir og ha dårlig motorikk.

Ikke rart at den oppvoksnede generasjone blir kalt for Kafe generasjon og at ungene har sendt utviklet motorikk!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kvalitetstid er grovt overvurdert, jeg er fan av kvantitetstid med barnet. Jeg er der for han, men han utfolder deg selv, gjerne sammen med barn av venner. Vi lager middag sammen og vasker huset sammen (småtten er 4 år).

Har også det mange kaller kvalitetstid med leking sammen og lesing før leggetid. Vi går turer med kjøteren sammen

Når det er sagt, jeg jobber 100% og har barnet i barnehage når jeg har dagvakt. Når jeg har seinvakt er vi sammen på formiddagen før jeg leverer barnet til far eller bestefar før jeg drar på jobb, evt må han være 1-2 timer i barnehage hvis ingen kan slutte tidlig den dagen. Når jeg har fri før og etter helg er vi hjemme.

Hadde jeg bare jobbet dag hadde småtten måtte være i barnehagen 35 timer i uka og han hadde sikkert hatt det bra likevel.

Hvorfor tror du at barn som er hjemme om formiddagen sitter i vogna hele dagen? Det er så mye svart/hvitt-tenkning her at jeg lurer på om folk her inne er voksne mennesker, og ikke 14 år...

Skrevet

Hi.. Dette er det mest flåsete og komiske innlegget jeg har lest på lenge!

Og her inne blir det skrevet mye rart..

Skrevet

Jeg er uenig med deg når det gjelder overskriften din! Du setter det selvfølgelig på spissen, så det er umulig å ikke være enig i det du skriver under.. men likevel mener jeg at det er utrolig viktig at foreldrene er der for barna sine i veldig mange situasjoner i løpet av de første leveårene.. Barna trenger å oppleve respons fra foreldrene sine i mange ulike sammenhenger og sammen med mange ulike mennesker. De kan utforske verden med mor og/eller far som trygg base.. Jo flere opplevelser, jo sterkere bånd... Det er kvantiteten som legger grunnlag for god kvalitet...

Skrevet

HEHEHE jaja godt at du har noe å drive med ...........

Jeg går hjemme med barna, mine barn har vært på kafe karnsje 4 ganger (største er 3 år). og vært med på shopping (ja utenom mat da) 7-8 ganger.

:)

Barna mine er ikke sent utviklet motorisk foresten. de var begge tidelig ute med det meste. Både grov og finmotorikk.

Du finner sikkert noen slike mødre som du snakker om her men det betyr ikke at alle som går hjemme er slik, jeg vil faktisk anta at det er mindretallet . :)

Men hva med de som jobber 100% eller mer og ikke bryr seg om barna når de er sammen med de heller da?

Skrevet

Kvalitetstid er for et barn ofte synonymt med kvantitet.

Skrevet

:)

Barn synes gjerne det er morsomt å være med mamma og vaske gulvet eller hjelpe pappa å rydde på rommet.

Skrevet

Forskning i Danmark har forsket på hvorfor så mange unge kvinner blir så exhibonistiske og legger ut nakenbilder av seg selv på Internett.

De kom fram til at de som var født fra siste halvdel av 70-tallet og fremover har vært gjenstand for en usunn sentrumsoppmerksomhet fra foreldra i barndommen.

Denne oppmerksomheten vil de ikke få oppleve ute i den store verden. Så disse jentene går ganske drastiske skritt for å bli sett.

Så kanskje det er sunnere å lære et barn tilhørighet og kjærlighet uten at de skal være sola i universet til enhver tid.

Barn som er mye i barnehage får nok veldig mye slik oppmerksomhet av foreldra da de tilbringer så lite tid med de i løpet av en dag.

Forstår jo det ikke alltid er morro å ta ungen med på gulvvask den ene timen du har ledig før leggetid.

Skrevet

Planlegg kveldens kvalitetshalvtime med ungen din isteden for å skrive så teite innlegg

Skrevet

jeg har ikke sendt mine barn i barnehagen før de var 2,5 år. før de begynte der,gikk vi i åpen barnehage hvor barna fikk lekt med andre barn. her i området er det oppe 3 ganger i uka. så de får sosialisert seg mer enn nok for den alderen. i tillegg er det barselgrupper. og man kjenner flere med barn i samme alder som man omgås med.

Det er sikkert mange som ikke gjør stort med ungene sine,men er ikke dermed sagt at de som har de i barnehagen på dagen finner på så mye med barna sine heller. når skal de rekke det? når mange kommer hjem 5, så skal de lage middag,se barnetv og så er det natta...

Skrevet

11:21 her.

Barnet mitt synes ikke nødvendigvis at husarbeid er morsomt, men han veit at det skal gjøres og aksepterer det uten problemer. Matlaging liker han kjempegodt, og han er fornøyd når han har dekket bordet (selv om det ikke ser ut).

Jeg er opptatt av at barnet ikke skal venne seg til at alt er gøy hele tiden, er redd det skal bli et mareritt med skole og lekser om han ikke venner seg til plikter. Men jeg setter han ikke til å gjøre ting alene, jeg er alltid til stede.

Han gjør mye som ikke ville blitt gjort hadde det ikke vært for at han skal delta. F eks tørker han støv av gulvlistene når jeg tørker i høyden. Han er kjempefornøyd når han får skryt etter at det er gjort. Men i forkant lurer han på om vi ikke heller kan gjøre annet, som å gå på tur eller se på TV. Jeg svarer bare at plikter gjøres før fornøyelse.

Vi har mye slik kvantitetstid, og når jeg skriver her mens gutten ser på TV etter at vi har vasket badet (han har utelukkende vært i veien og sinka arbeidet), merker jeg at det jo er dette som er kvalitetstiden. Det er da vi snakker sammen om det han lurer på i verden...

Skrevet

helt enig med deg 11.38... Alle de talentløse idoldeltakerne er også resultat av at foreldre digger barna sine, og øser ros og kos i lange baner.. Men, denne diggingen av ungene startet vel litt senere enn det du sier? Jeg er født på midten av 70-tallet og vokste opp med at barn til en viss grad skal sees men ikke høres.. mens min stebror som er født snaue ti år senere, er av en helt annen erfaring..

Skrevet

Ros er utrolig viktig for læring. Til og med mus lærer raskere og bedre dersom man stimulerer med positive stimuli kontra smerte. Men det betyr ikke at man trenger å lære opp barnet til å bli underholdt hele tiden heller da :)

Skrevet

joda lille meg, dette vet vi alle, men ros der det ikke er berettiget gir et litt merkelig selvbilde og en snål verdensoppfatning... ;-)

Skrevet

Jeg er enig med HI i at kvalitet er viktigere enn kvantitet. Dersom jeg skulle hatt 4-åringen hjemme hele dagen i stedet for noen timer i barnehagen hver dag hadde hun gått glipp av utrolig mye. Jeg synes at barnehagen er et fantastisk supplement til hjemmelivet. De får venner (som de fortsetter samværet med når de begynner på skolen), de lærer pedagogiske tilnærminger som jeg ikke visste fantes (for jeg har ikke mangeårig førskoleutdannelse, jeg er ekspert på helt andre ting), de får et daglig samspill med andre barn (og ikke bare sporadiske treff) som legger grunnlaget for nære vennskapsbånd, og de gjør morsomme aktiviteter i løpet av året som ingen mor klarer å gjennomføre i samme stil (karneval, lucia-feiring, teater, nissefest, de lærer sanger, listen er uendelig). I tillegg bidrar jeg med de kunnskaper og verdier som jeg har, og kombinasjonen mellom barnehage og familieliv blir maksimal for barnet.

Skrevet

men dette med barnehagen hører jo egentlig ikke hjemme i diskusjone. Ja, det er fint å gå i barnehage, ungene lærer en hel masse, og ja, det er bra å ha masse tid med mamma og pappa... Heri ligger jo dilemmaet...

Skrevet

Du kan ikke bestemme deg for å være supermamma i to timer. Lese, synge, leke, bygge togbane.... alt i superspeed for å få inn mest mulig kvalitet på kortest mulig tid....

Barna trenger tid sammen med foreldrene sine. De trenger fred og ro til å leke på rommet, og at man er der når de roper "kom å se", eller "mamma, kan du hjelpe meg litt"...

Sånn sett er jeg ikke enig i at barna trenger kvalitet fremfor kvantitet. Men jeg tror det er mye bedre for barnet å være i barnehagen med andre barn, og kompetente voksne, enn å bli trillet rundt i vogn mens mor shopper og sitter på kafe. Eller bli plassert foran tv hjemme mens mor gjør husarbeid eller er opptatt med annet.

Jeg har en fleksibel jobb, som gjør at jeg ofte kunne tatt barnet ut av barnehagen en hel uke for å være hjemme med meg. Men jeg lar ham nesten alltid være der i kjernetiden (kort dag) for å leke med andre barn og få ut masse energi. Hjemme nyter vi en lang morgen og frokost sammen, og jeg henter ham tidlig så vi får en lang ettermiddag sammen med middagslaging, utelek, litt tv.-titting og lesing....

Jeg er veldig fornøyd med vår løsning:)

Skrevet

Du kan ikke bestemme deg for å være supermamma i to timer. Lese, synge, leke, bygge togbane.... alt i superspeed for å få inn mest mulig kvalitet på kortest mulig tid....

Barna trenger tid sammen med foreldrene sine. De trenger fred og ro til å leke på rommet, og at man er der når de roper "kom å se", eller "mamma, kan du hjelpe meg litt"...

Sånn sett er jeg ikke enig i at barna trenger kvalitet fremfor kvantitet. Men jeg tror det er mye bedre for barnet å være i barnehagen med andre barn, og kompetente voksne, enn å bli trillet rundt i vogn mens mor shopper og sitter på kafe. Eller bli plassert foran tv hjemme mens mor gjør husarbeid eller er opptatt med annet.

Jeg har en fleksibel jobb, som gjør at jeg ofte kunne tatt barnet ut av barnehagen en hel uke for å være hjemme med meg. Men jeg lar ham nesten alltid være der i kjernetiden (kort dag) for å leke med andre barn og få ut masse energi. Hjemme nyter vi en lang morgen og frokost sammen, og jeg henter ham tidlig så vi får en lang ettermiddag sammen med middagslaging, utelek, litt tv.-titting og lesing....

Jeg er veldig fornøyd med vår løsning:)

Skrevet

Utrolig å lage storm i ett vannglass, utrolig mange som gikk på denne. Jeg har barn som sldri er mer enn 4,5 time i bhg om dagen fordi vi har jobber som gjøre det mulig og ha masse tid sammen med ungen våre.

Jeg laget dette innlegget fordi jeg blir så lei av alle innlegg som skal nedvurdere og gi dårlig samvittighet til de valgfene foreldre gjør for sine barn. Når de velger noe annet enn seg selv, skulle ønske at forl kan feie for sin egen dør før de begynner og belære andre!

Ingen er perfekt

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...