Anonym bruker Skrevet 16. februar 2010 #1 Skrevet 16. februar 2010 Jeg skal snart føde for andre gang. Første gang hadde jeg en veldig rask fødsel på under 2 timer. Jeg fødte hjemme alene og synes det var helt ok:) Nå er problemet mitt at jeg EGENTLIG innerst inne ønsker en fødsel som er lik den forrige, men så tenker jeg på at om det f.eks skulle skje noe med babyen osv. så er det tryggest å være på et sykehus der jeg kan få hjelp. Har en times kjøring til sykehuset, og med tanke på at det kan gå fort denne gangen også så kommer jeg til å være veldig usikker når fødselen starter om jeg skal dra og satse på å rekke frem i tide eller om jeg skal bli hjemme. Om jeg får veldig sterke rier med en gang og vannet går så kommer jeg ikke til å dra, jeg ønsker ikke å føde i en bil. Jeg har snakket litt med jordmor om dette og hun har forklart meg at siden de har ansvar osv. på sykehuset så må de sjekke åpning når jeg kommer i tillegg til å ta i mot barnet når det blir født. Om fødselen går like fort som sist kommer jeg ikke til å la noen sjekke åpning da jeg føler det ikke er nødvendig med innblanding, om det derimot drar ut og tar tid kan jeg gå med på en sjekk. At noen skal ta i mot barnet når det blir født er for meg helt uaktuelt. Jeg føler at dette er noe jeg må ordne opp i selv, aner ikke hvorfor, men kanskje er det et slags instinkt. Jeg skal føde på gulvet som sist, og føler ikke for å ha hender grafsende der nede når barnet blir født, eller at noen skal ta i barnet rett etter at det har komt ut, det skal jeg gjøre selv. Jeg skal tørke den lille selv og klippe navlestrengen selv. Jeg er bare ikke typen til å overlate kontrollen til andre mennesker i en sånn situasjon, ikke fordi jeg ikke stoler på at de gjør en god jobb, men fordi jeg føler en sterk motvilje mot innblanding. Jeg ønsker egentlig bare å ha barnets far til stede ved fødselen. Så hva gjør jeg? finnes det noe alternativ? finnes det f.eks andre typer fødeklinikker der det går an å føde uten helsepersonell til stede? Må legge til at mine ønsker om å føde alene uten innblanding gjelder en NORMAL fødsel, om det skulle oppstå det minste lille problem så er jeg selfølgelig villig til å ta i mot hjelp, ønsker ikke å utsette babyen min for noe, det er derfor jeg tenker at om det skulle gå galt så er det en trygghet å være på et sykehus:) Andre som tenker/føler det på samme måte som meg?
Anonym bruker Skrevet 16. februar 2010 #2 Skrevet 16. februar 2010 Jeg fødte på Føderiket sist og der tror jeg nok at de lar deg ta i mot barnet selv dersom du ønsker det. Jeg fikk selv holde jenta med en gang hun kom ut, type samtidig som jordmor tok i mot, og jeg mener å ha sett bilder av fødende som tar i mot barna sine selv der Men de tar kun i mot fødende fra Oslo, Akershus og muligens Østfold om jeg ikke husker feil. Dessuten er de veldig hensynsfulle i forhold til å la mor få være i fred med sine fødselsinstinkter Så hvis du bor i riktig distrikt, send dem en e-post og hør du!
Anonym bruker Skrevet 16. februar 2010 #3 Skrevet 16. februar 2010 Og forøvrig kan du kanskje uansett sende en epost til Anette Huitfeldt der, hun har lang erfaring med hjemmefødsler og kan kanskje gi deg noen råd
Gjest Skrevet 16. februar 2010 #4 Skrevet 16. februar 2010 Snakk med oktaviastar (eller noe i den duren). Hun har født 4 barn hjemme med mannen som "assistent"
Anonym bruker Skrevet 16. februar 2010 #5 Skrevet 16. februar 2010 Da jeg fødte, hadde jeg dødd om jeg ikke var på sykehus. Skjønner ikke at noen tør føde hjemme jeg. Mine problemer oppsto da morkaka kom, da kom det i overkant av 2 liter blod også. Hadde 3 timer på oprasjonsbordet og et smertehelvette før narkose ble satt. Mannen min satt i over to timer før han fikk vite at jeg overlevde. Så ja til sykehusfødsel..
*Miziz* har smilende barn ;-) Skrevet 16. februar 2010 #6 Skrevet 16. februar 2010 Det er ikke gitt at alt går naturlig for seg slik som sist. Det er en grunn til at hver tiende fødende dør i barsel i 3 verdensdel, for de føder uten assistanse. Ta i mot den hjelpen du får er mitt råd. Hvorfor risikere ditt ufødte barns liv helt unødig?
Anonym bruker Skrevet 16. februar 2010 #7 Skrevet 16. februar 2010 Studier tyder på at planlagte hjemmefødsler for kvinner med lav-risiko svangerskap ikke skal innebære økt risiko for komplikasjoner: http://en.wikipedia.org/wiki/Homebirth Selv vurderer jeg hjemmefødsel hvis jeg skal ha flere barn ettersom forrige fødsel gikk veldig raskt og begge fødsler har vært veldig greie. Men personlig ville jeg absolutt foretrekke å ha en jordmor tilstede, selv om jeg ville ha minst mulig innblanding. Finn en jordmor som forstår dine ønsker HI. Det er mitt råd.
Anonym bruker Skrevet 16. februar 2010 #8 Skrevet 16. februar 2010 takk for svar. Jeg synes det er greit at en jordmor er til stede under fødselen når barnet kommer ut bare hun holder seg på avstand så jeg kan "ta i mot" selv. hi
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå