Gå til innhold

Ditt beste språk-stimulerende tips!

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Hvis du og din mann har gjort jobben hjemme allerede, så er det genetisk dette "problemet" er. Det hjelper ikke med all verdens PPT og barnehage, hvis man har arvet sen språkutvikling.

Sett ord på alt. Snakk om alt. Syng, syng og syng. Plapre i vei. Pek på alt. Pip pip er ikke pip pip. Det er fugl, rovfugl,småfugl, spurv, skjære. linerle. Bruk norsken din, alle synonymer du kan.

Og for all del, stress nå ikke. HA DET GØY.

Les bøker. Masse bøker, alt som fenger poden. Biblioteket er fantastisk for de små. Visste du at den faktoren som er viktigst for at barnet skal lykkes på skolen ikke er barnehagen, men at foreldrene leser for barnet?

En annen ting jeg tror har hjulpet veldig på språkutviklingen her i huset (utover at barna lærer flere språk) er at jeg har levd meg inn i rollespill. Har vi lekt Elias, så har jeg gjort en glitrende fortolkning av sunnmøringen Tråle, og den snerpete krana. Nynorsken er lest med stor innlevelse (mener å huske det var de bøkene med frosken), og nordlendinger er imitert og sørlendinger karikert. Vi leker med rim og --hehhehe.

Kjør på. Alt er lagret i nøtta, men det er plass å fylle på mer, og alt kommer ut snart. Ikke fortvil.

Du kommer utrolig langt bare ved å bruke ditt eget hode.

Jeg skal i møte med ppt om noen timer ang. vår 3-åring med utydelig språk. Hos han lurer jeg litt på om det har noe med de enorme mandlene han har i halsen også, så har bestilt ny time hos ØNH for vurdering om å fjerne mandlene. Språket har blitt litt bedre de siste månedene, men ofte må man være i situasjonen for å forstå hva han sier. Han har forøvrig alltid "skravla"/babbla mye =P Vi har bare ikke forstått han så godt!

Takk for et fint svar. Vi gjør det meste av det du forteller. Bare at poden ikke vil høre på boklesing lengre da. Så i stedet forteller jeg eventyr med dukketeater (ok, jeg kan kanskje forstå hvorfor han foretrekker det, he he).

Også er vi i "lekegruppe" tre ganger i uka da samt en del hjemme hos søstra mi som har barn på samme alder.

vi har en gutt på 4.5 som er i samme situasjon, men kommunen her har ikke logoped, så da stopper liksom det hele opp. Heldigvis, er styrer i bhg også logoped, og hun tar han for seg, noen minutter tre fire ganger i uken, der de øver på lyder og slikt. Han har stort ordforråd, elsker bøker og historier, men utelater lyder, noe så vannvittig.

g, f, p, k, r, l pluss pluss pluss.

Han har enda ikke fått problemer med andre barn i bhg som ikke forstår han, men det er tungt å ikke forstå sin egen unge, om man ikke har tilfeldigvis vært sammen med han akkurat da han oppdaget et nytt begrep eller så en spesifikk episode av postman pat som han deretter skal fortelle om...Snavla går men hvis jeg ikke har fått med meg bakgrunnen for jiddenedendei så har jeg heller ikke mulighet til å forstå at det er "ridderne i Greendale" han refererer til.

jeg er veldig spent på hva som skjer i bhg med den språktreningen de skal ha der, for han nekter å "leke" slik med oss hjemme. Vi har fått noen øvelser, men han vil ikke. Heldigvis er han veldig positiv til dette i bhg, så vi får se:)

Annonse

Det er det jeg også lurer på. Jeg har selv dysleksi og hadde mange uttalefeil da jeg startet på skolen. Det er jo kanskje (eller sannsynligvis?) arvelig. Jeg håper at vi kan få hjelp av ppt med logoped slik at småen får språktrening i barnehagen etter hvert og at vi også får opplæring i øvelser vi kan gjøre hjemme.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...