noninona Skrevet 16. februar 2010 #2 Skrevet 16. februar 2010 Vi fløy med snuppa når hun var 1 år, men kun til Roma, så turen var ikke like lang. Hadde med noen små pekebøker, en bamse og et par nye leker. Vi reiste med to andre familier, så hun var på oppdagelsetur på fanget deres også.
Gjest Skrevet 16. februar 2010 #3 Skrevet 16. februar 2010 Lykke til! Vi var nylig ute og fløy i 4 timer med vår 1 åring - og da vi kom frem lovet jeg meg selv om at vi ikke skulle fly igjen før vesla var minst konfirmant og kunne sitte pent i setet sitt for seg selv;) Det blir helt klart ikke sånn, men... Vindusplass gjør at det er mye spennende å følge med på før man begynner å taxe, og under taxing/take off. Favorittlekene, evt noen nye som tas frem en etter en...styr unna småting som faller ned mellom setene evt bind de fast i en snor...bøker/ukeblader/aviser. Bamse/koseteppe/smokk må med - i håp om at man kan slappe av i allefall 5 minutter. Rosiner, pastiller, kjeks, tørket frukt - er hvertfall stas her i gården. Nok mat og drikke til foreldre og barn - uten mat og drikke duger helten ikke. Sjokolade til mor for å få opp blodsukkeret når man er drittlei og det fortsatt er 4 timer igjen... Ha med nok skift og nok mat - i tilfelle forsinkelser. Ta på myke klær - og sov godt natten før:) Minst mulig annen håndbagasje enn det som er nødvendig.
Gjest Skrevet 16. februar 2010 #4 Skrevet 16. februar 2010 Sikkert lurt å ha med vann på flaske, rosiner, frukt og kjeks Bøker og bamse. koseteppe om hun har det. Noen leker.
flypapir Skrevet 16. februar 2010 Forfatter #5 Skrevet 16. februar 2010 Uff, ikke si slik da! :S Min krabat er ganske så aktiv, så gruer meg nok uansett... Han har heldigvis ei storesøster som er god underholdning. Ellers skal han bestikkes i senk! Takk for tips
Trollemor75 Skrevet 16. februar 2010 #6 Skrevet 16. februar 2010 Vi har nettop vært i Canada, 2 timer i luften + mellomlanding + 7 timer i luften. Det var andre gang vi gjorde det, men i sommer kunne ikke gutten bevege seg særlig mye, og han var liten nok til hengekurven. Det gikk forbausende bra, jet lag ved ankomst i Norge er mye verre enn selve turen. Ta med plenty mat, klesskift (til barnet, men også til deg), noen leker. Ikke regn med at mer enn 1 voksen vil sove om gangen. Selv om flyturen var om natten, sov ikke gutten noe særlig på vei tilbake. Han sovnet først når all (spennende) servering var unnagjort og lyset var skudd ned. Vi gikk langs gangene, lekte med "telefon" i armlenet (han ble ikke lei av den), flørtet med flyvertinnene drakk vann... Turen gikk i grunn veldig fort. Du sier ikke om du reiser med charter eller rutefly. Med KLM, kan du skaffe sete med mer benplass (økonomi ekstra), det koster 40€ per vei. Det er verdt det. Om du kan sjekke inn tidlig på nettet, ta setene foran vegger, der er det mest gulvplass. Barnet kan leke på gulvet, evt. sove på gulvet, eller du kan stå mens h*n sitter på setet ditt. Lag en liten stellemappe med det du trenger til bleieskift, toalettene er så små at en sltier med å få plass til en vanlig håndveske. Noen leker. Jeg fester dem med en tau så de ikke faller på gulvet. Smukker, med festelenke. Teppe og koseklut/-dyr. Om du har en bæresele, er det kjempepraktisk når man kommer inn og ut av flyet hvis man har mye bagasje. Første gang hadde vi ikke trille, denne gangen hadde vi det. Praktisk på mellomlandingen, siden han eller ville stukket av. Lykke til! Dette går bra, vet du.
flypapir Skrevet 16. februar 2010 Forfatter #7 Skrevet 16. februar 2010 Vi flyr med norwegian, så er nok ikke store benplassen å oppdrive Har trille som jeg satser på at vi kan ha med til gaten, har også ett bæresjal jeg tenker å prøve igjen (ikke brukt det siden han var bitteliten). Ellers skal jeg ta med meg mye spieselig skjønner jeg. han er matglad, så det kan jo uansett være lurt! Takk for tips!
annesmil Skrevet 16. februar 2010 #8 Skrevet 16. februar 2010 Hei Jeg har flydd med norwegian før, til Gran Canaria det er 5 1/2 time, siste var han 7 månder. Nå er han 18 månder og mye mer aktiv. Jeg leste alle tips her, så takk for dem! På Norwegian få man heller ikke velge sete hvor man vil når man reiser med barn, de har valgt ut noen plasser man kan sitte. (veldig snodig, da det ikke er noe logikk i plassene som man kan velge) Man får ikke lov å sitte fremst med vegg foran seg, da det er farlig....?? Men, prøv vertfall å få en vindusplass! Gardermoen: Men, du kan ikke ta med trillen til gaten, du må levere den inn på spesialbagasje i innsjekkshallen. Først sjekker du inn vanlig bagasje, så leverer du trillen så kan du gå gjennom sikkerhets kontrollen. Tax Free har handlevogner med barneplass (som på vanlige handlevogner, jeg lånte en slik som jeg tok med helt til gaten så det gikk greit. Nå skal jeg kjøpe en leiesele... Ikke døm meg for hart, det ser kanskje litt fælt ut, men er bedre en at han stikker av! På Rygge har de triller man kan låne å levere ved gaten! I tillegg til andre tips som har kommet, lag ett lite fotoalbum av kjente personer. Sønnen min elsker å se i "sitt" album! Det er ett slit, men vert det! KOS deg på tur!!!
selma07 og engel Skrevet 16. februar 2010 #9 Skrevet 16. februar 2010 Jeg har flydd med jenta mi siden hun var 6 uker, nå er hun tre år. Går kjempefint hver gang:) Skal fly hjem til mine foreldre i Tromsø idag, så skal ikke ta for store ord i min munn;) Vi har med bøker, tegnesaker, mat hun liker, frukt, drikkeflaske, tyggegummi, kosedyr, pc når pappan er med, og litt godteri. Hun har pringeles som sitt flygodt, og gomp. Jeg har hele tiden fokusert på at hun skal sitte på sin plass eller på fanget. Hun får ikke lov å løpe rundt i midtgange, og har aldri fått lov til det heller.Tror det er veldig lurt å lære dem tidlig at man skal sitte på sin plass. Ingenting er så irriterende som barn som løper rundt i flyet synes jeg da, og sikkert mange med meg:) Kos dere på turen og slapp av! En ting til, jeg bruker bestandig å spraye nesen med nesespray ei stund før vi går inn i flyet, på flyet og når vi beg å gå ned. Da unngår man trykk i ørene. Blir litt ofte, men det gjør ingenting den ene dagen. God tur:-)
lille sprelle Skrevet 16. februar 2010 #10 Skrevet 16. februar 2010 Bøker, en liten el-dings til å trykke på uten for høy lyd (f.eks. leketelefon) - ellers så kan man jo håpe at gullet sover en time eller to.
lille sprelle Skrevet 16. februar 2010 #11 Skrevet 16. februar 2010 glemte halspastiller til mor - det er bare å synge i vei! hehe
Trollemor75 Skrevet 16. februar 2010 #12 Skrevet 16. februar 2010 Enig med det å synge, hjelper masse ved avreise og landing! Og generelt når man kjeder seg. Snodig at man ikke kan ha trille ved gaten på Gardermoen. I Canada fikk jeg klistret på en "gate delivery" bagasjelapp på trillen, og trillet helt frem til gaten. Når vi landet i Amsterdam, fikk vi beskjed om å vente til flyet var tomt for å gå ut, og trillen ventet på oss i gangen når vi kom ut. Da var det bare å triller videre til neste fly og gjenta prosedyren.
flypapir Skrevet 16. februar 2010 Forfatter #13 Skrevet 16. februar 2010 Hmmm, jeg mener også å ha hatt med trille til gaten før, men husker ikke hvilket selskap vi reiste med da Vi var i Thailand med eldste da hun var drøye to år. Det gikk jo kjempefint, men så er hun også mye roligere enn han som nå er ett. Han har litt høyere krav til underholdning enn hva hun hadde på den tiden.. Ser at mange skriver leker og mat, og da lurer jeg litt på om dere kan spesifisere?! På listen min så langt har jeg; Drikke kjøpt på gardermoen/flyet + vann rosiner kjeks brødskiver med ulikt pålegg frukt (druer og banan) Tegnetavle Dvd spiller (drømmehagen og teletubbies for minstemann) Småbøker (elsker å lese) Puslespill Men hva mer?? ...utstyr, skift ol har jeg ganske god kontroll på
Trollemor75 Skrevet 16. februar 2010 #14 Skrevet 16. februar 2010 Trollet vårt er VELDIG aktiv og nysgjerrig, nok til å holde seg våken i halvparten av en flytur som begynner kl. 07.00 og slutter 7 timer senere, så jeg skjønner godt at du vil være forberedt. Vi hadde mat for hele turen + ekstra måltider i tilfelle forsinkelser. Denne gangen var det: middag og frukt (som vi tok på flyplassen), melkeflaske (på flyet, i håp om at han skulle sovne som vanlig, hvilket han ikke gjorde), melkeflaske 2 (om morgenen før landing), grøt og frukt (på flyplassen før neste fly). Ekstra melkeporsjon, ekstra frukt, ekstra middag. Vannflaske, termos. Ang. leker, vi hadde et par bøker og noen leker, men disse ble lite brukt da han la sin elsk på kontrollen for flyets underholdningssystem. Takket være KLM fikk vi mye latter og moro. Dessuten likte han å gå langs gangene og smilte til alle som gadde å se på han. Skikkelig sosial gutt. Til slutt var vi veldig slitne når vi kom frem, men det gikk egentlig veldig bra. Ingen grining stort sett, og mye gøy.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå