Anonym bruker Skrevet 16. februar 2010 #26 Skrevet 16. februar 2010 Jeg er nok også litt skeptisk, nettopp av den grunn at barnet lett kan bli opplært til å prestere og det er utrolig hvor fort de lærer seg å please oss (ved at de merker at de får skryt og annerkjennelse ved å prestere). Min jente var tidlig ute med interesse for bokstaver. Jeg lot henne styre det selv og vi lånte noen bokstavbøker på biblioteket som vi leste i når hun hadde lyst. Hun hadde mye gøy med å lære bokstavene til de i familien og lærte seg tidlig å skrive enkle ord som mamma, pappa, navnet på storebror, sitt eget osv. Hun fikk enormt med oppmerksomhet på dette i barnehagen :/ Hun lærte seg å lese 2 og 3 stavelsesord før hun begynte på skolen. Gikk rimelig kjapt for henne å lære å lese når hun så begynte i første klasse og hun ligger en god del foran de andre i klassen. Poenget mitt er at jeg tror det er viktig at barna styrer dette. De som har annlegg for noe må få passelig med støtte og oppmuntring. De blir tidsnok store og lærer. Jeg synes det er litt drøyt å stimulere en 3 åring til lesing fordi det dysleksi i familien. Det beste tipset jeg kan gi er å lese masse for barna og ta de med på biblioteket. Da blir de glad i bøker selv også og det er den beste trening man kan gi de, som også er lystbetont og ikke fylt av plikt. Jeg har en sønn på 10 år også og han har en variant av dysleksi, men elsker bøker likevel. Vi har lest for han fra han var baby (fordi vi synes det er så koselig) og han har alltid vært en lesehest. Han hadde aldri samme interesse som søsteren for bokstaver og slikt før skolealder. Men har kommet godt ut av det han også, ved at han har fått lesegleden inn med morsmelken.
Anonym bruker Skrevet 16. februar 2010 #27 Skrevet 16. februar 2010 Skjønner ikke helt hvorfor man vil ha så små barn til å lese, men skjønner heller ikke de som hisser seg så voldsomt opp over det her. Er jo tydeligvis noe som man bruker svært kort tid på, og er ikke bare å "presse" dette på ungene heller - så små barn sier ganske tydelig fra hvis de kjeder seg. Tipper barna ser på det som en lek, akkurat som med alt annet foreldrene serverer dem. De bryr seg vel ikke om det er lesing som skal være resultatet eller ikke, så lenge de synes aktiviteten er morsom. Men uansett, hvis dette kan virke forebyggende / forbedrende på dysleksi, så er jo det flott, og da kan jeg jo forstå at du vil prøve. Kan ikke se at det kan skade barnet hvertfall.
Anonym bruker Skrevet 16. februar 2010 #28 Skrevet 16. februar 2010 Kos deg med lek og læring. Selvsagt er dette bra. Det er alltid bra at mamma leker med barnet sitt. Lærer ungen noe, så er det et fint tillegg. Jeg er uendelig overrasket over den generelle negative holdning til barns læring som vi møter i Norge. Kunnskap er fremtiden til landet vårt. Vi trenger flinke folk som evner å både ta høyere studier OG komme frem med nye ideer i fremtiden. Oljen tar slutt. Vi lever på en økonomisk boble, og den sprekker snart. Landets fremtid avhenger av barna. Skal vi gjøre dem middelmådige og dårlige på lesing? Hvordan kan denne Janteloven styre så mange menneskers liv? Kjære student med innkjøpt amerikanst pedagogisk opplegg, og kjære spesialpedagogstudet med flerkulturell pedagogikk i sekken: KJØR PÅ. Dere er inne på noe.
Anonym bruker Skrevet 16. februar 2010 #29 Skrevet 16. februar 2010 Vi leser masse for henne:) samme som jeg ble lest masse for da jeg var liten. Har fått beskjed av min logoped at jeg gjør det bra for å være en dyslektiker nettopp fordi jeg har lest så mye for, som har gjort at jeg alltid har lest mye for meg selv også. Men jeg sliter fortsatt mye med enkelt ord, og jeg kunne ha ønsket at mine foreldre hadde brukt dette opplegget på meg...
Mortilbarn Skrevet 16. februar 2010 #30 Skrevet 16. februar 2010 Jeg er ikke redd for at mitt barn skal bli smartere enn meg, er derimot motstander av at småbarn skal bli opplært til å lese. Hvis du som forelder som har kjøpt denne språkleken, blir du da skuffet hvis barnet ikke klarer å lære seg skriftspråket før skolen? Gutten min skal få bli lest til, og lærer han seg å lese når han er to(?) så blir jeg litt bekymret. Ingen har godt av å være så smart og lære seg ting flere år før normalen.
Anonym bruker Skrevet 16. februar 2010 #31 Skrevet 16. februar 2010 Og akkurat den holdningen FJAPS gjør at vi som land mister de beste hodene til utlandet, jf nylig oppslag om lingvistikk-studenten som i løpet av kort tid ble flinkere en universitetets professorer. Gjett om det amerikanske universitetet han gikk til gnir seg i hendene. Min unge leser og skriver, forresten. Han er 5. Og han gjør det på to språk. Det er bare tørneveraktige nordmenn som er i stand til å se det som en hemsko for barnet.
Anonym bruker Skrevet 16. februar 2010 #32 Skrevet 16. februar 2010 blir overhode ikke skuffet. Er ikke sikkert ar hun lærer å lese, men hvis det hjelper hun å se sammenhengen mellom bokstaver slik en eventuell dysleksi kan bli mildere så er det verdt et forsøk...
Mortilbarn Skrevet 16. februar 2010 #33 Skrevet 16. februar 2010 Jeg kunne også lese og skrive når jeg var 5, begynte å lese da jeg var 4,5 år. Dog ikke på to språk. At noen lærer opp barna fra de er født, slik at de kan bli supersmarte og løse verdensmysterier får være opp til dem. Jeg likestiller det med de som sender småbarn på trening hver dag i uken slik at de skal bli olympiske mestere. Min baby skal ikke påprakkes kunnskaper og ferdigheter før det er nødvendig, med mindre han ønsker det selv.
Kleint Skrevet 16. februar 2010 #34 Skrevet 16. februar 2010 Signerer fjaps, synes dette er tull og tøys.
Anonym bruker Skrevet 16. februar 2010 #35 Skrevet 16. februar 2010 Jeg har hatt dysleksi som jeg nærmest har trent meg bort i fra. Har brukt masse tid på lesing og skriving hele livet. Familien min har mye lese og skrivevansker. I dag har jeg universitetsutdannelse og god jobb. Jeg har også fått barn. Hun eldste er i småskolen og sliter mye med avkoding og lesing. Samt hun har mange skrivefeil. Leksene bruker vi nok mer enn det dobbelte av tid på, enn klassevenninner som også innimellom gjør lekser hos oss. Dyskleksien er nok et faktum hos datteren vår også. Men all treningen gjør at hun ikke føler seg dårligere enn andre i klassen. Hun føler mestring og ser at hun lykkes. Dette er mye fordi hun har et godt nettverk rundt seg. Hun har en strålende lærer og som foreldre legger vi opp masse små treningsøkter i hverdagen og følger opp med ros. Hun har hele tiden progresjon. Og det er det vi jobber for med barna. Hun skal ikke miste motet og tro hun ikke får det til. Så jeg sier til HI. Ikke hør på alle disse kritiske innleggene. Stå på med litt trening hver dag, om du har dyskleksi i famileien. Det er lurt å være tidlig ute i bokstavtrening, slik at de blir drillet i det og bokstavlydene kommer av seg selv. Noen barn trenger kanskje 50 repetisjoner, mens barn med dyskleksi trenger kanskje flere 10 000. Da er det lurt å være tidlig ute og heller leke bokstaver inn over flere år. I 1. klasse lærer de fleste å lese. Trenger ditt barn mer tid, vil det muligens falle mer utenfor. Lykke til!
Anonym bruker Skrevet 16. februar 2010 #36 Skrevet 16. februar 2010 Stussa litt då eg høyrde om dette opplegget første gang eg og, men veit at eg ikkje er kvalifisert til å synse så mykje om det, slik ein del andre ser ut til å gjere. Eg veit iallefall at barn likar å lære, og så lenge ein gjer det til ein leik, og det er under 2 min på dagen, så kan eg ikkje sjå kva som er så gale med det. Når pedagogar seier at det kan vere bra, og de foreldre er motiverte, så kvifor ikkje? Skjønar at du ynskjer at barnet ditt skal sleppe ein del av dei problema du har hatt med dysleksi, og er villig til å ofre litt for det. Så køyr i gang, og ikkje lat dib damene ta motet frå deg!
Anonym bruker Skrevet 16. februar 2010 #37 Skrevet 16. februar 2010 Stakkars unger... Hva er poenget. Barn opp til tre å må jo først lære seg å prate!
Anonym bruker Skrevet 16. februar 2010 #38 Skrevet 16. februar 2010 Så bra da. Alle foreldre burde lese masse for barna sine, det er vidundermedisin for så mangt
Mimmi84 Skrevet 16. februar 2010 #39 Skrevet 16. februar 2010 nei, det går ikke å forhindre, men jeg er et levende bevis på at det såvisst går an å trene bort!!! jo mer man leser, jo bedre blir man. søsknene mine var de ikke klar over hadde dysleksi, og de kan nesten ikke lese. ikke min mann heller. men med meg var de klar over faren, så de var veldig fokusert på det. jeg satt daglig og gråt meg gjennom 2 linjer av alf bjerkes abc i 1 klasse var det vel.. det tok lang tid og mye trening og oppmuntring fra mine foreldre. men det nyttet! det viktigste var at jeg ble lest mye for som barn og hadde stor glede av lesingen. nå eter jeg bøker. og har lest ca 70 bøker høyt for min man. jeg hadde tidlig interesse for, og lærte, tall og bokstaver, men jeg kan ikke si at DET egentlig hadde no å si for lesingen.. når man er dyslektiker er ikke problemet å ikke kunne bokstavene, men å klare å sette dem sammen. i alle fall for meg. jeg tror nok det å lære små barn å lese er helt greit, om de synes det er gøy! men vær ops om de viser missnøye, da kan nok faren være større for at det får aversoner. (uten at jeg er noe som helst faglært på det området)
Mimmi84 Skrevet 16. februar 2010 #40 Skrevet 16. februar 2010 nå er jeg kanskje dum, men jeg skjønner ikke helt forskjellen på å sitte med en pekebok og si "dette er en ku, den sier møø" og "dette er en A, som i Ariane" ??? er det et problem?
Mortilbarn Skrevet 16. februar 2010 #42 Skrevet 16. februar 2010 Det er forskjell på å lære barna å lese og på å lære et barn å prate.
Anonym bruker Skrevet 16. februar 2010 #43 Skrevet 16. februar 2010 Er ikke dette mer beregnet på barnehager og andre institusjoner ? Det finnes da mange andre fine ting og ikke minst bøker man kan kjøpe, og som er billigere. Syns dette var dyrt jeg. Var da voldsomt........
Makko med to små gutter Skrevet 16. februar 2010 #45 Skrevet 16. februar 2010 Vi har også mye dysleksi i familien, mange veldig sterkt. Jo lesetrening og skriving hjelper masse! Jeg synes det var tullete å bruke så mye penger, så vi har rett og slett brukt word og laget lesekort selv (bruk tykt papir!). 10 kort av 10 kategorier. Nå er det vel på tide å bytte så nå må vi finne på 100nye ord. VI har en gutt på 1.5år som er høyt og lavt ustanselig hele dagen. Sjelden han sitter i ro (han er virkelig urokråka i barnehagen). Men lesekortene liker han, og de siste ukene har jeg også fått lokket han til å lese litt i en bok av og til :-D Det som er viktig er at man ikke tar det som en undervisning/forhør-stund. Det skal være gøy! Om man skal passe på å ikke spørre ungen "hva står det her". Om h*n veit og ønsker å si det kommer det jo likevel. - Hvis man gjør det skjønner jeg at pedagogene reagerer.
Anonym bruker Skrevet 16. februar 2010 #46 Skrevet 16. februar 2010 Du synes ikke prisen var litt drøy da? Jeg har ingen problemer med at små barn lærer bokstaver og tall, sålenge det ikke blir som skolens undervisningsopplegg med pulter, tavler og stillesitting, stillesitting og stillesitting. Har selv små barn som liker, lærer og leser tall og bokstaver. Ganske enkelt fordi små barn liker å lære, og vi like lett forteller dem om tall og bokstaver, som når vi forklarer om fugler, biler, trafikkregler og andre småting i livet.
Anonym bruker Skrevet 16. februar 2010 #47 Skrevet 16. februar 2010 Enig i at prisen er drøy.. men nå har jeg dysleksi og skriver derfor utrolig stygt(logopeder mener det er en sammenheng). så for meg å skrive på disse kortene er uaktuelt. min samboer skriver stygere enn meg:p og blir litt drøyrt å be en vennine om å skrive 1200 kort;) så derfor siden vi har sprt opp en del penger kjøper vi. men vi kjøper ikke alt. Men for 4000kr. Ja det er mye, men for meg så hadde jeg bare ikke orket å sette meg net med de arkene.. da jobber jeg heller 4 dager ekstra og tjener inn de pengene;)
Anonym bruker Skrevet 16. februar 2010 #49 Skrevet 16. februar 2010 Herregud hvor syk går det an å bli oppe i skallen?? Da er vel du en "gammel mor" som har vondt i psyken din!!! La barn være barn!!! Hvis ikke du visste dette så må du gå en runde med deg selv!!!
Anonym bruker Skrevet 16. februar 2010 #50 Skrevet 16. februar 2010 Sålenge dere husker å bruke dem da, ellers blir det mye for lite Vi teller antall trappetrinn, og kan i samme slengen fundere litt over hvilken bokstav som kommer først i ordet 'trappetrinn' og hvilke andre ord som begynner med samme lyden - hva som rimer, etc. Og selvfølgelig forsøker vi å gjenkjenne bokstaver når vi ser dem. Som REMA 1000, der 3 åringen kan utbryte "SE mamma, der er R****'s bokstav! Og der er M for mamma!". Tall på en morsom måte finner du også i Go'bokens 1-2-3-serie. Den anbefaler jeg, for den er både morsom og lærerik for alle
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå