Gå til innhold

Jeg vet jeg garantert blir oppfatta som hysterisk og superteit, men spørr allikevel:

Anbefalte innlegg

Skrevet

Saken er at jeg er LIVREDD for å få omgangssyke... eldste sønnen på 3 1/2 fikk det for snart 2 uker siden og da slapp jeg unna. Men natt til søndag fikk mannen det... det har nå gått 2 1/2 døgn siden han ble syk og jeg har ikke vært i fysisk kontakt med han siden det brøt ut. Jeg har vasket og spritet hendene x antall ganger om dagen siste 4 ukene (fordi det har gått i barnehagen) og er ellers veldig nøye med å ikke ta på noe han har tatt på og putte fingrene i munnen osv osv.....

Det jeg egentlig lurte på er: Er det noen som vet når er smittefaren er over så jeg kan begynne å leve igjen? Har hørt at man får det mellom 12 og 48 timer etter at man har blitt smitta... kan noen bekrefte dette? Huff, vet jeg er dum og at omgangssyke ikke er farlig, men har seriøst helt angst...

Fortsetter under...

Skrevet

48 timer etter at de er ferdige å spy bør det ikke lenger være smittsomt. Får jo ikke gjort så mye mer enn å vaske badet, mannen og sengetøyet og håpe på det beste. Skjønner at dette er en kjip sykdom å få, men å fly og være livredd for den tror jeg er bortkasta. Når som helst kan du møte på en som er en time eller to fra å bli syk, eller ikke gidder å holde seg hjemme til de ikke er smittsomme lenger:) Nyt at du er frisk NÅ og glem kvelden og morgendagen:)

Skrevet

Tusen takk for et seriøst svar, Gytha Ogg. Som sagt: jeg vet jeg er håpløs, men jeg kan liksom ikke styre det selv. Jeg greier omtrent hverken å sove og spise de første timene/dagene etter at noen i familien har blitt syke fordi jeg rett og slett er sinnsykt redd for å få det. Har hatt det før og vet jeg overlever, men allikevel.... har flyskrekk og edderkoppskrekk også - kan ikke kontrollere det desverre. Men det var godt å høre at det ikke bør være smittsomt lenger... hvis jeg våkner frisk i morgen også så skal jeg i allefall pustet lettet ut :)

Skrevet

Du er ikke aleine om å ha hetta for omgangssyken. Jeg får også helt noia når noen i min nærhet får det. Kroppen min får det nemlig for seg at hvis den først begynner kaste opp så stopper den ikke igjen, og jeg ender opp på sykehus med dehydrering, intravenøsnæring og masse styr. Etter det jeg vet så er det relativt trygt etter 48 timer med tanke på smittefare. Husk å vaske og sprite dørhåndtak og kraner som den som er syk har tatt i, og ellers holder det med litt over normal hygiene.

Skrevet

Tusen takk, anonym 10.08. Godt og høre det er fler som meg... jeg spritet både dørhåndtak og alle kraner like etter han ble syk. Og spriter og vasker meg selv ganske ofte også... folk sier at når man først har fått det i hus så greier man ikke unngå det, men jeg tror det er feil....

Er det bare du som TROR at kroppen ikke stopper og kaste opp eller har det faktisk skjedd? Når jeg får omganssyken kaster jeg opp noen timer, så er jeg bare kvalm og uvel et par dager før det er helt over. Ikke noe å være redd for, jeg vet... men er det likevel.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...