Gå til innhold

MÅ babyen ha i seg en bestemt mengde morsmelk??

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vet at det er en oversikt over hvor mye mme babyene skal ha ettersom alder, men hva med de som bare får mm?

Jeg har en gutt på 7 mnd som spiser vanlige måltider med brød, grøt og middag. Han får tilbud om bryst 3-4 ganger om dagen, men han er veldig lite interessert. Det er mest for kosen tror jeg. Tror ikke det er så mye mm han får i seg. Bør jeg begynne med mme eller er det greit å "bare" amme morgen og kveld nå som han er så stor??

Kjenner jeg blir litt usikker på om han får i eg det ha skal ;-)

Fortsetter under...

Skrevet

Jeg husker helsesøstra sa til meg at det var fint om barnet fikk morsmelk 3-4 ganger om dagen i den alderen, men at det ikke var noen "regler" på det. Du kan jo prøve å tilby litt mme i kopp til mat-måltidene.

Skrevet

Gir du han noe annet å drikke da, er jo viktig at dem får i seg nok veske. Tegn på det er at bleiene blir våte.

Er ikke viktig med en spesiell mengde, men litt melk bør han jo ha. Sønnen min er 8 mnd og siden han begynte å spise har jeg ikke fått i han mer enn ca 350ml mme pr døgn pluss litt pupp på morgen.

Jeg gir vann i tillegg

Skrevet

Det er ingen bestemte regler for det, alle gjør ting litt forskjellig når de begynner å introdusere fast føde og noen barn har jo ikke lenger tid til å sitte og amme når de kommer i den alderen. Bra at omverdenen er så spennende da:D

Får du i ham en liten tår mm morgen og kveld da får han antistoffene han trenger, og så lenge han da får i seg vann til maten så du ser at det er litt tiss i bleia hver 3-4 time på dagen så er det bra nok:) Ellers kan du jo pumpe og gi på kopp eller flaske ved siden av maten om du vil, men det er jo avhengig at du får til å sitte og pumpe først da.

Skrevet

Takk for svar!

Han drikker ganske mye vann til måltidene, så han får i seg nok veske tror jeg. Han liker den ene puppen bedre enn den andre, så han er litt mer villig til å ligge til den ene siden. Jeg får kanskje bare fortsette å legge han til sånn som jeg gjør nå, 3-4 ganger, også får han vel i seg noe mm. Pumpe får jeg ikke til. Har ikke lyst til å begynne med mme, men må jo det hvis det er sånn at han trenger det..

HI

Skrevet

Husk at babyene er ganske mye mer effektive til å drikke melk av mors bryst når de er 8 mnd enn som nyfødte ;) Fem minutter ved brystet kan bety mye melk i magen skal jeg si deg.

Hvis du gir vanlig kjøpegrøt er det jo mme i den, så da får kanskje barnet nok melk uansett :)

Annonse

Skrevet

På nan paken er det en god veileding om hvor mye barn skal ha av mme/mm i forhold til alder. Undersreker at dette er en veiledning. :)

Skrevet

Gjelder det samme som står på nan pakken for mm altså? Det er jo litt vanskelig å vite akkurat hvor mye han får i seg når han drikker av brystet da.

Jeg lager grøt selv med vann, så han får ikke noe mme gjenom grøten.

HI

Skrevet

Det kan jeg dessverre ikke gi noe sikkert svar på, men jeg ville nesten anta det...

Hvis du lager mais grøt står det på pakken at du skal bruke mme/mm i blandingen. Risgrøten inneholder mme.

Skrevet

Type av "barnemel" tilsatt jern? Da kan det jo være lurt å eventuelt spe ut med litt mme.

Ellers er mme og mm to forskjellige ting. Mm varierer i konsistens og fethetsgrad mens mme er veldig standardisert. Derfor finnes det ingen regel på hvor mye mm et barn skal ha så lenge det får i seg nok væske.

Men det er vel ikke verre enn å ta en tur til HS og veie ekstra og spørre helsesøster om hun tror barnet får i seg nok kalsium da.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...