Gå til innhold

HAR SPIST BRIE (Castelle, dansk) på et ostesmørbrød, gravid. Krise???

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har spist ostesmørbrød (varmt) og fant etterpå ut at inni det var det blant annet brie-ost. Mulig upasteurisert melk (ikke opplyst på pakken, fikk sjekket etterpå. dansk ost av merke Castello). Får jo helt panikk her vet jeg ikke skal spise sånn ost. Hvor farlig er det, et sånt engangstilfelle???? Hjelper det at den ble varmet opp? Er i uke 8 forresten.

Fortsetter under...

Skrevet

Ingen grunn til panikk. Gjort er gjort og spist er spist. Men fremover kan du jo være litt obspå hva du spiser ;o)

Lykke til videre i graviditeten.

Skrevet

Høyst sannsynlig går det bra, det er ekstremt sjelden at det er farlig. MEN - når det skjer er det virkelig farlig. Så ta det med ro, det er fint lite du får gjort fra eller til og det går helt sikkert fint. Men vær obs fremover, da :) Ikke salami, spekemat, roastbeaf, eller softis til sommeren :)

Skrevet

Er osten upastaurisert SKAL dette merkes. Castello er nok pastaurisert.

Uansett så var den jo varmebehandlet, er osten varmebehandlet 72c eller mer så tar det knekken på EVT ulumskheter ;-)

Skrevet

Jeg spiste det i hele mitt første svangerskap (for da var det ingen osteregel;-)

...og det gikk kjempe fint

Skrevet

Så lenge osten er pastaurisert og mest mulig fersk så skal det gå helt fint.

Annonse

Skrevet

I Norge skal osten merkes HVIS den er laget av upasteurisert melk, ikke omvendt. Dansk Brie er garantert laget av pasteurisert ost.

Jeg spiste en del Brie mens jeg var gravid (pasteurisert, vel å merke), jeg var i utlandet og bøkene jeg leste (samt legen) frarådet bare upasteuriserte melkeprodukter generelt. Sjansen for at du får problemer av den ene gangen er forsvinnende liten.

Skrevet

Er soft-is også farlig?

Det spiste jeg mye av da jeg var gravid i fjor sommer..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...