Anonym bruker Skrevet 15. februar 2010 #1 Skrevet 15. februar 2010 Noen som kunne tenke seg å være surrogatmor eller få barn ved hjelp av en surrogatmor?
Anonym bruker Skrevet 15. februar 2010 #2 Skrevet 15. februar 2010 Ja til begge deler Jeg syntes det er en fin ting å gjøre for andre.
Anonym bruker Skrevet 15. februar 2010 #3 Skrevet 15. februar 2010 Kunne ikke vært det selv, men om jeg trengte surrogat for å få barn hadde jeg self gjort det.
thea - M har gull i gulping Skrevet 15. februar 2010 #4 Skrevet 15. februar 2010 For søsteren og broren min, uten tvil:) Men det måtte jo vært pga de ikke kunne selv få barn. Og ikke mine egg. Jeg kunne kanskje også gjort det for en av mine nærmeste venninner.
Gjest ->>- Skrevet 15. februar 2010 #5 Skrevet 15. februar 2010 Kunne aldri vært det, jeg er skikkelig dårlig på graviditeter. Kunne nok benyttet meg av en om andre alternativer utgikk, men ville foretrukket f.eks adopsjon.
Anonym bruker Skrevet 15. februar 2010 #7 Skrevet 15. februar 2010 Hvorfor ikke egne egg? Hva med de som tar egg donasjon? Er ikke de barna like mye deres egne som egne egg?
Lemonia Skrevet 15. februar 2010 #8 Skrevet 15. februar 2010 Jeg kunne ikke vært surrogatmor. Tror ikke jeg kunne gått gjennom alt dette for noen andre. Å bruke surrogatmor kunne jeg klart. Det er lett å si man ikke hadde gjort det om muligheten bød seg, men det kommer nok fra de som lett får barn selv. Jeg hadde definitivt vurdert bruk av surrogatmor om vi hadde prøvd alt vi kunne for å få barn selv. Hadde faktisk vurdert surrogatmor før adopsjon.
Anonym bruker Skrevet 15. februar 2010 #9 Skrevet 15. februar 2010 hvor er det lov? og hvor dyrt er det?
thea - M har gull i gulping Skrevet 15. februar 2010 #10 Skrevet 15. februar 2010 Jeg ville bare ikke brukt mine egg til søsteren eller broren min. Det hadde såklart vært annerledes om søsteren ikke hadde egg- Men jeg tror nok uansett at om det skulle bli aktuelt så ville hun brukt sine egne egg:)
Anonym bruker Skrevet 15. februar 2010 #11 Skrevet 15. februar 2010 nei og nei...altså til HI sitt spørsmål
Gjest Skrevet 15. februar 2010 #12 Skrevet 15. februar 2010 Jeg hadde ikke brukt det og jeg har ikke lett for å få barn. Fikk faktisk beskjed da jeg var 20 år at jeg mest sannsynlig aldri kunne bli gravid, men jeg har aldri vært inne på tanken på å benytte en surrogatmor. Jeg hadde belaget meg på å leve et liv uten barn. Så selv om man ikke har lett for å få barn så er det ikke alle som ønsker å prøve absolutt alt for å få ønsket sitt oppfylt. Selv om jeg kan skjønne dem som gjør det;)
Lemonia Skrevet 15. februar 2010 #13 Skrevet 15. februar 2010 Det er lov i f.eks. England, USA, Canada, India og en rekke andre land. Hvor dyrt det er avhenger av landet. I USA og Canada er det strenge regler for bruk av surrogat, dette er noe de kan og de har regler som skal sikre både dere og surrogatmoren. F.eks. skal man ikke være avhengig av pengene for på bli surrogatmor (man må ha en viss inntekt selv, og man må ha barn fra før). USA har også privat helsesystem, og det koster penger, samt forsikring o.l. Tror nok du fort kan komme opp i flere hundre tusen til sammen her. Canada er billigere for der har man ikke lov å betale surrogatmoren og helsesystemet er offentlig. India er blandt de billigste, men samtidig har jeg sett dokumentarer som indikerer at det i hovedsak er fattige kvinner som velger dette og at de er avhengig av pengene, den tanken liker jeg ikke helt. Og selv om dette er lovlig og foregår i samarbeid med fertilitetsklinikker blir visst mange av disse kvinnene snytt for en god del av betalingen sin. Det virker derfor som det er best organisert i USA, Canada, England o.l., men derfor er det også dyrest. Rent personlig hadde jeg likevel valgt å betale mer mot å vite at surrogatmoren blir ivaretatt og ikke gjør dette av ren nødvendighet. I går gikk det en dokumentar på dansk TV om par som brukte illegal surrogat i Sør-Amerika. Det er relativt billig, men til gjengjeld var det ingen ordning rundt det hele, ingen garanti for noe som helst. Et par fikk vite at surrogatmoren hadde løyet og aldri hadde brukt sæden til den danske mannen og aldri blitt gravid med deres barn, men likevel tatt penger for flere forsøk (hun løy om spontanaborter, dødfødsler o.l.). Et annet par opplevde at surrogatmoren fødte barnet og rett og slett stjal det, sannsynligvis for å selge det (barn med europeisk utseende er visst verdt en del penger i Sør-Amerika). Skremmende.
Anonym bruker Skrevet 15. februar 2010 #14 Skrevet 15. februar 2010 Lov i India og USA koster opp til 1 mill i USA. Gjøres i Norge også. Kunne ikke gjort det da jeg ikke blir gravid uten hjelp selv, men hadde brukt det om jeg måtte.
Mom2Two Skrevet 15. februar 2010 #15 Skrevet 15. februar 2010 Ja, det kunne jeg ha gjort for noen som sto meg nær, så lenge det ikke var mitt egg eller min manns sædceller. Men hadde ikke gjort det for penger eller for noen jeg ikke hadde et nært forhold til.
Anonym bruker Skrevet 15. februar 2010 #16 Skrevet 15. februar 2010 Jeg syns dette er et veldig vanskelig tema. Tror aldri jeg kunne greid å gi fra meg et barn som hadde vokst inni meg i ni måneder. Og så følsomme og sårbare de som så inderlig ønsker seg barn er, er det vel stor risiko for å bli svindlet når det er penger med i bildet. Og er det moralsk forsvarlig å få fattige kvinner i andre land til å bære fram et barn for seg? Men adopsjon fra fattige land er slett ikke problemfritt, heller.
Gjest eelis+kian Skrevet 16. februar 2010 #17 Skrevet 16. februar 2010 Jeg liker ikke å være gravid, og jeg tror jeg hadde blitt alt for knyttet til barnet i magen, så jeg hadde nok ikke klart å være surrogat for noen. Men hadde jeg ikke greid å bli gravid på egen hånd, tror jeg nok at jeg hadde vurdert det. Selvfølgelig kun under ordnede forhold, hvor surrogaten blir ivaretatt, så vel som barnet. Vanskelig problemstilling, det her...
Anonym bruker Skrevet 16. februar 2010 #18 Skrevet 16. februar 2010 Vet ikke, vanskelig å vite før man står i situasjonen. Er gravid nå så er ikke et tema. Men om man skal tenke seg dersom hvisom,. så skjønner jeg godt folk som gjør begge deler. Kunne nok brukt surrogatmor, men tanken på å være det selv, aldri. Hadde ikke orket (fysisk eller psykisk)å gå igjennom en graviditet for noen andre.
Anonym bruker Skrevet 16. februar 2010 #19 Skrevet 16. februar 2010 Ja, dersom jeg hadde kunnet få barn, ville jegnok ha kunnet vurdere problemstillingen om å være surrogat selv. Men det er kanskje noe jeg tenker fordi jeg skal bruke surrogat selv. Jeg skal bruke India, og for å ha en ting avklart først som sist, tro ikke på alt som står i avisene:) India har faktisk lover som gjør dette lovlig, og de gode og seriøse byråene screener surrogatene på akkurat samme måte som man gjør i USA. Dette er altså ikke fattige kvinner i indisk målestokk. De får jo en del penger, og de brukes kanskje til et eget hus, god utdanning på dyrere skoler til egne barn o.l. Mange indiske surrogater gjør det også utfra religiøse overbevisninger. Vi har en del krav til vår surrogat, sånn at vi skal være sikre på at det ikke er utnytting. Og jo flere nordmenn som bruker India OG stiller krav til prosessen, jo bedre vil nok også India bli. Og igjen, husk at det ikke alltid er en rettferdig fremstilling i diverse dokumentarer. Det er veldig lett å sitte her og mene masse, men de fleste som mener noe om surrogati i India, de har aldri vært der... Det finnes gode og mindre gode aktører i alle land som bedriver surrogati (også USA), ikke alle driver innen etisk gode rammer. Derfor er det så viktig at man vet hva man holder på med dersom man ønsker seg barn med surrogat.
Gjest Skrevet 16. februar 2010 #20 Skrevet 16. februar 2010 Jeg kunne aldri vært surrogatmor. Jeg klarer ikke se for meg at jeg hadde vært trygg nok til å ta sjansen på å bruke surrogatmor. De som bruker etisk forsvarlige surrogatordninger ønsker jeg lykke til.
therehag Skrevet 16. februar 2010 #21 Skrevet 16. februar 2010 Jeg kunne gjerne tenkt meg å være surregatmor. iallefall for søsteren min og min samboers søster, men også andre. Jeg og samboer har alt avtalt at vi kankje må flytte til sverige en stundt hvis det skulle trenges. Men så lste jeg her inne at man kan sette inn egg/sæd i sverige men føde i norge.. noen som vet noe om dette?? Jeg hadde heller ikke hatt problemer med å donere bort egg. Jeg skulle donere bort til et herlig ektepar, men så var verdiene mine litt for lave. Har også lest om en som fødte sin og en homofils mann(fikk srøytet inn hans sæd), sitt barn for så å si ifra seg retten til barnet slik at det homofilet paret fikk barnet. Kunne gjordt dette også.. mange som syntes jeg er rar, men folk er forskjellige. Så lenge jeg vet at barnet ville ha hatt det bra ser jeg ikke problemet.+ man måtte ha funnet en løsning med tanke på at barnene kanskje ville ha møtt sine søsken, .. men tviler på at jeg noen gang kommer til å gjøre dette. Men kunne gjort det hvis jeg fant er par jeg likte godt nok.
Gjest Skrevet 16. februar 2010 #22 Skrevet 16. februar 2010 Nei, jeg misliker såpass å gå gravid at jeg hadde ikke vært villig til å gjøre det for noen andre sin skyld, tror jeg. Men klart, hadde noen som stod meg nær ikke kunnet få barn hadde jeg kanskje vurdert det. Bruk av surrogatmor tror jeg heller ikke er min greie. Jeg er for kontrollfreak. Men jeg er opptatt av at det skal komme et regelverk som regulerer bruken i Norge og jeg tror det kan være et bra alternativ for en del barneløse par.
Anonym bruker Skrevet 16. februar 2010 #23 Skrevet 16. februar 2010 Tror ikke jeg hadde klart å gi fra meg babyen etter fødselen. uff, for en psykisk påkjenning det må være.
respektatauten Skrevet 16. februar 2010 #25 Skrevet 16. februar 2010 ja, jeg kunne gjort det om jeg hadde blitt spurt, men jeg hadde ikke gått ut å lett etter noen som trengte en surugatmor, og jeg hadde ikke brukt mine egg... å kunne bære frem et barn for noen som selv ikke kan, må være den største gaven en kan gi:) men om jeg kunne brukt surugatmor selv vet jeg ikke, ser på det som vanskeligere psykisk.. nok å bekymre seg for når en selv er gravid og har kontroll på alt, men å stole på at andre har god kontroll over hva som skjer med mitt barn i hennes mage..? men på den andre siden er det jo ikke lettere å gi bort barnet en selv bærer da... :S vanskelig, men ja, jeg ville gjort det om sjansen bydde seg:)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå