Anonym bruker Skrevet 15. februar 2010 #1 Skrevet 15. februar 2010 Har ei venninne jeg har kjent en liten stund. Vi har egentlig blitt veldig gode venner på den lille stunden. Føler vi kan snakke om alt og jeg liker henne egentlig godt. Problemet er at hun er utrolig deprimerende. Hun klager over alt og alle. Hun er veldig selvsentrert og er for det meste opptatt av seg og sine problemer. Ikke er det store ting heller, bare bagateller. Jeg skulle ha skjønt det om det var snakk om sykdom, død, miste av en svært nær e.l. men dette er ordentlig fjortis klaging. Jeg har kommet over det stadiet og er lei av å høre på henne. Hvordan kutte kontakten? Bare slutte å ringe eller si det til henne? For de som lurer så har jeg prøvd å fortelle dette til henne, men det går ikke inn.
Anonym bruker Skrevet 15. februar 2010 #2 Skrevet 15. februar 2010 Jeg og min bestevenninne gjennom 15 år sluttet kontakten i fjor. Jeg hadde hatt lyst til det så lenge, men ville vente til jeg kom meg litt unna pga. familiene våre er gode venner. Jeg gjorde det først ved å slutte helt å snakke til henne.. Men vi begynte å snakke igjen og ble venner igjen. Så plutselig en dag sluttet jeg å snakke til henne og nå har det snart gått et år. Tror hun skjønte det. Det har jeg gjort hver gang. Jeg er så overlegen, null form for kontakt. Men det er ikke nødvendigvis den beste løsningen da.. Men jeg vet ikke hvordan det er å skulle si til ei venninne at du ikke vil være venn med henne lenger?
Anonym bruker Skrevet 15. februar 2010 #3 Skrevet 15. februar 2010 Å slå opp med en venninne er vel like ille som å slå opp med en kjæreste, for en kommer jo ikke unna å såre noen..
Anonym bruker Skrevet 15. februar 2010 #4 Skrevet 15. februar 2010 Jeg er pingle, så jeg hadde ikke klart å si til henne at jeg ikke ville være venn med henne, jeg hadde nok heller sluttet å ta kontakt. I begynnelsen hadde jeg nok ikke latt være å svare hun når hun tok kontakt og sånn, men trappet det gradvis ned, og siden jeg ikke hadde tatt kontakt selv så rekner jeg med at det hadde gått ganske fort Klaging er det veerste, og jeg har droppet en venninne (som jeg hadde kjent i ca 1 år, av og på) på grunn av det før..
Anonym bruker Skrevet 15. februar 2010 #5 Skrevet 15. februar 2010 Joda, men er det en ting jeg har lært gjennom livet, så er det at jeg kun orker å bruke energi på de menneskene som gir meg noe positivt. Denne venninnen gir meg noe positivt i form av at de sjeldene gangene hun er på godt humør eller ikke klager, så har vi det morsomt, men det skjer 2 av 10 ganger. Ellers så er det klaging, klaging og klaging. Jeg orker ikke slikt. Så jeg trenger tips til hvordan man gjør slikt på en ok måte.. HI
Anonym bruker Skrevet 15. februar 2010 #6 Skrevet 15. februar 2010 Nettopp! Jeg har kjent denne jenten i snart ett år nå. Trodde det ville gi seg etterhvert, men neida, det er alltid noe nytt å klage på. HI
thea - M har gull i gulping Skrevet 15. februar 2010 #7 Skrevet 15. februar 2010 Jeg har skjønner godt hva du mener! Men hvorfor ikke si dette til henne? At hun må slutte å klage over alt, for hun kommer ingen vei med å bare klage og klage. Enten blir hun fornærmet og kanskje ''slår'' opp med deg. Eller så setter hun faktisk pris på ærligheten din.
Anonym bruker Skrevet 16. februar 2010 #8 Skrevet 16. februar 2010 som jeg skrev i hovedinnlegget, så har jeg prøvd å fortelle henne dette, uten at hun verken har skjønt det eller gjort noe med det. HI
Anonym bruker Skrevet 16. februar 2010 #9 Skrevet 16. februar 2010 Trenger du kutte kontakten helt da? Hva med å overse dårlige sider og ta vare på de gode? kanskje hun er deprimert? Hvorfor ble dere venninner i utgangspunktet?
Anonym bruker Skrevet 16. februar 2010 #10 Skrevet 16. februar 2010 Mulig hun er deprimert ja. Men dette er snakk om å klage over småting og de samme tingene igjen og igjen og igjen. Jeg orker ikke å bruke tid på folk som drar meg ned. Merker at jeg selv snart blir depressiv av å høre på henne. Vi ble venninner fordi hun og jeg har barn på ca samme alder, møttes tilfeldig. Vi har avtaler, hun bryter de, fordi hun heller vil sitte inne å sutre. Bryter jeg en avtale fordi barna mine er syke, e.l blir hun skikkelig sur. Det er meg,meg,meg og hun bryr seg ikke om noe annet enn alt hun kan finne negativt rundt seg selv. Jeg orker ikke slike mennesker! I begynnelsen syntes jeg synd på henne. Hun hadde nettopp flyttet til denne byen og jeg tenkte det bare var en startfase. Men nå har det gått et år og jeg synes klagingen bare blir verre og verre. HI
Anonym bruker Skrevet 16. februar 2010 #11 Skrevet 16. februar 2010 Hvordan har du sagt det til henne da? Hvordan kommuniserer dere er det gjennom sms eller ringer dere til hverandre? Treffes dere ofte?
Anonym bruker Skrevet 16. februar 2010 #12 Skrevet 16. februar 2010 Tja.. Jeg har sagt at hun må slutte å være så negativ.. Og at hun må prøve å bli litt mer positiv til ting. Også har jeg sagt at det ikke nytter å sitte inne å sutre de gangene hun er deppa. Også har jeg sagt at jeg blir litt sliten over folk som klager hele tiden.. (Trodde hun ville skjønne det).. Prøver å gi henne selvtillit ved å si at hun er kjempeflink i de tingene hun er flink i, samt si at hun er en veldig søt jente. Hjelper nada.. Vi ringes som oftest, og treffes alt fra 2 ganger i uka til hver dag.
Anonym bruker Skrevet 16. februar 2010 #13 Skrevet 16. februar 2010 Kutt kontakten tvert! Fortell henne gjerne grunnen om hun spør hvorfor du ikke tar kontakt lengre. Folk som suger ut energi skal man bare holde seg unna. Negative mennesker, som er depressive uten grunn skal man ikke bruke tid på,om man ikke har mye ekstra krefter selv. Hadde selv en bestevenninne som klaget over alt. Puppene var for små, beina for tykke, håret for tynt, lite penger, få venner, hun var siiiiingel, noe som var helt FORFERDELIG for henne, og det fikk vi i vennegjengen høre dag ut og dag inn. Til slutt orket vi ikke mer og kuttet henne ut.
Anonym bruker Skrevet 16. februar 2010 #14 Skrevet 16. februar 2010 kutt kontakten. Hater mennesker som bruker venner som klagemur! Har man så mye å klage på så burde man kanskje skaffe seg en psykolog.
Anonym bruker Skrevet 16. februar 2010 #15 Skrevet 16. februar 2010 Da må du prøve en gang til... Dersom dere snakker godt sammen som du sier, så må du jo prøve igjen.. Slitsomt med de som klager, men det er jo ikke sikkert at hun er klar over det selv? Kan fort havne i et spor som man ikke ser selv. Er du en god venninne, så står du på og forteller henne det en gang til eller 1000 ganger til... Du skal ihvertfall ikke bare slutte å ringe, det er fjortis det. Man skal i så fall avslutte vennskap på en verdig måte, og å bare kutte kontakten er ikke verdig..
Anonym bruker Skrevet 16. februar 2010 #16 Skrevet 16. februar 2010 Jeg er en tilhenger av åpen dialog så jeg ville ha tatt kontakt med henne og sagt at jeg har store problemmer med å fortsette vennskapet fordi hun er så negativ til alt, det suger energien ut av meg og gjør meg veldig sliten. Så enten bør hun prøve å sette pris på de postive tingene i livet eller la være å ta kontakt.
Anonym bruker Skrevet 16. februar 2010 #17 Skrevet 16. februar 2010 Jeg synes du skal ta det opp med henne igjen, men vær tydeligere enn du har vært. Si at du blir veldig sliten av at hun klager så mye, og at det er noe du ikke orker. Vær helt tydelig og klar på det. Ikke bare kutt henne ut, det er feigt og dårlig gjort. Hun trenger helt tydelige tilbakemeldinger på hvordan hun virker på deg, Enten vil hun ta det til seg, og kanskje endre seg overfor deg, eller hun blir sur og kutter kontakten. Når du er så direkte må hun gi et svar på det. Vær klar og tydelig, da er du real og ærlig og gir venninna di en sjanse. Folk som bare kutter ut kontakten uten å si noe er etter min mening veldig uærlige mennesker, som ikke bryr seg om andres følelser i det hele tatt.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå