KristineMed2Sønner<3 Skrevet 15. februar 2010 #1 Skrevet 15. februar 2010 Heisann! Jeg syntes det er så mye forskjellige meninger og "regler" om dette med vektoppgang i svangerskapet så jeg spør her jeg.. Jeg er 13+1 uker på vei med andremann, å jeg har gått opp 5kg. Er det mye? For mye? Fra 52kg til 57kg, er 167cm høy. Nå har jeg også kastet opp flere ganger daglig hver eneste dag fra jeg ble gravid og til nå, men likevel har jeg altså gått opp så mye.. Hehe. I mitt første svangerskap gikk jeg opp 2 kg i hele svangerskapet, med andre ord bare det gutten min veide. (fødte i uke 34) Var også mye spying og kvalme i det svangerskapet.. Virker bare som at jeg vil bli gigantisk denne gangen, så lurer litt på hva som er normalt å gå opp, spesielt så tidlig.. Nå spiser jeg veldig mye også da.. Veldig mye sulten, hehe...
Ranveig R Skrevet 15. februar 2010 #2 Skrevet 15. februar 2010 Då eg var omtrent like langt på veg var eg vel ca -3 kg med eldste og - 6 kg med lille. Uansett endte eg opp på +22 og + 9-10. Trur det er like vanleg å gå opp i vekt som å stå stille og gå ned i vekt så tidleg. Eg vil tru at vekta vil fortsette å gå oppover om du er kjempesulten og et veldig mykje. Men eg tenker at matlysta sikkert blir litt meir normal når kvalmen slepper litt taket?
Anonym bruker Skrevet 15. februar 2010 #3 Skrevet 15. februar 2010 Jeg gikk opp 8 kg de første fire ukene, jeg..kastet opp masse hver dag. Gikk opp over 40 kg til sammen og hadde keisersnitt i uke 29. Tvillinger.. Var det du som lurte på om det kunne være to?
Anonym bruker Skrevet 15. februar 2010 #4 Skrevet 15. februar 2010 Tror jeg også hadde gått opp nesten fem kg i uke 13, og la på meg 14 totalt i hele svangerskapet. Fødte to uker etter termin. Så du trenger ikke bli så stor. Du er jo også veldig slank i utgangspunktet, jeg var ca 58 da jeg ble gravid og like høy som deg. Følte meg aldri gigantisk. Noen legger på seg mye tidlig, og så går det litt roligere etter hvert. Jeg var sugen på søtt i starten, men etterhvert ble jeg veldig sunn:)
Anonym bruker Skrevet 15. februar 2010 #5 Skrevet 15. februar 2010 Jeg hadde spurt lege/jordmor om dette. Som alt annet er det veldig individuet, finnes linker på nett til hva som regnes som "normalt" husker bare ikke i farta.. 2 kg i forrige svangerskap er jo ekstremt lite, høres jo nesten unormalt ut, er jo ikke bare babyen som veier, men økt blodmengde, livmoren, og vann.. Mener å huske at mellom 6-12 kg er babyen med alt, mens over dette er mor som legger på seg/ evt mye vann.. Også er det litt avhengig av bmi din fra før, er man overvektig bør man ofte legge på seg mindre, selv om dette ikke alltid er noe man styrer.. Jeg er i uke 38 og har lagt på meg 22 kg, er en liten elefant, sliter med myyyyyye vann da, håper å følge resten av kvinnene i familien som har lagt på seg masse, men gått det fort ned igjen. Desverre har eg vært ekstremt dårlig som har gjort meg meget innaktiv så dette har forkludra forbrenningen min, men regner med at det skal gå seg til for en som i utgangspunktet alltid har vært glad i å trene! Legen og jordmor sier at det ikke er noe problem i forhold til høyden min osv, at jeg ikke skal uroe meg, målene ellers er fine! Lykke til med svangerskapet, spis sunt og tren om du kan så har du gjort ditt!!
Gjest eelis+kian Skrevet 15. februar 2010 #6 Skrevet 15. februar 2010 Jeg gikk opp 8 kg de første 12 ukene, og jeg spydde dagen lang (frem til uke 16 ca). Hadde spybøtta under armen uansett hvor jeg gikk ;-) Jeg la på meg 23 kg til sammen, men jeg var tilbake i gammel form 3 mnd etter fødselen. Ikke tenk så mye på hvor mye du legger på deg. Så lenge du holder deg litt i aktivitet og spiser noenlunde riktig, er det viktigste at du trives! Lykke til :-)
KristineMed2Sønner<3 Skrevet 15. februar 2010 Forfatter #7 Skrevet 15. februar 2010 Tusen takk for svar jenter! Nå har jeg bare lyst på grønnsaker og kjøtt foreløpig *fnis* så når jeg sier at jeg spiser mye, så er det mye middag, grønnsaker jeg kutter opp, frukt osv. Tanken på godteri får meg til å brekke meg.. Hehe. Men jeg kan liksom finne på å lage tre middager på en dag....Å det er jo klart at man legger på seg av, hehehe... Nå klarer jeg ikke trene noe serlig heller, pga tidlig bekkenløsning (noe skikkelig drit) men jeg prøver å gå litt hver dag, men har fått beskjed om å ikke presse meg fysisk heller pga dette. Får håpe matlysten min stagnerer litt, så vil vel vekten det også håper jeg, hehe. Nå skal jeg virkelig ikke klage, da jeg ikke slet med noen kg for mye etter forrige fødsel, så rettferdigheten burde vel seire denne gangen med at jeg også skal slite litt med vekta, hehe. Varme klemmer fra
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå