Gå til innhold

hjelp, ang å være alenemor og økonomi...

Anbefalte innlegg

Skrevet

vihar en liten jente på 3,5månder og vi har nå etter mye om og men bestemt oss for å gå vær vår vei...

jeg får 9000-10000 utbetalt i foreldrepenger, samt ca 1000 i barnetrygd hvær måned.. dette holder jo ikke særlig lenge med tanke på alle faste utgifter, som bil, forsikringer, nett, tv, telefon, strøm osv.. (husleie også, men har ikke funnet et egnet sted enda, så prisen her har jeg ikke enda, men det kommer jo i tillegg..)

vi har i utgangspungtet blitt enig om 50/50 deling, men dette er ikke realistisk med tanke på fars konstante arbeidstid(sesongbasert) og at jeg enda full ammer...

hva kan jeg søke/gjøre for dette? bidrag er vel utelukket siden vi skal ha delt omsorg på papiret(selv om det ikke blir slik i realiteten)?

Fortsetter under...

Skrevet

Om dere skal ha delt omsorg på papiret, så får verken du eller barnefar noe støtte som aleneforsørger. Bare skatteklassen 2 annen hvert år.

Skrevet

Siden dere ikke skal ha 50/50 så burde jo dere ikke skrive dette på papiret?

Ta deg en tur til Nav og ta en prat med de:)

Skrevet

så da må vi frem til ammen deling da?

25/75, der jeg har alt ansvar fra november-mai har alt ansvar og vi deler likt mai-november? går dette ann å få til skal tro?

Skrevet

Del det heller litt annerledes, siden det uansett ikke blir 50/50 i realiteten. Fast bosted hos deg f eks, og samvær for pappa. Du har krav på overgangsstønad, ekstra småbarnstillegg på 660,- i mnd, skatteklasse 2 og dobbel barnetrygd som aleneforsørger. Og bidrag, selvfølgelig, men det blir dere enige om selv.

Skrevet

Det blir vel knapt noe støtte på deg hvis dere skal dele 50/50 på papiret.

Du vil kunne få inntektregulert støtte, som alle har anledning til å søke på (bostøtte blant annet). Overgangsstønad, ekstra barnetrygd etc får du hvis du har 60/40 eller mer...

Bidrag kan dere jo bare avtale privat hvis det passer for dere.

Annonse

Skrevet

skal dere ikke ha 50/50 så må du ikke finne på å skrive det. blir du alenemor får du overgangsstønad osv i tillegg. du bør avtale en time hos nav, for mølla der er lang å treg.

Skrevet

Med 50/50 er du ikke regnet som aleneforsørger og har dermed ikke krav på stønader som alenemor.

Er du alenemor kan evt du få:

Dobbel barnetrygd

Barnebidrag/bidragsforskudd

Småbarnstilegg

Kontantstøtte

Overgangsstønad

Skatteklasse 2

Og bostøtte ifht inntekt

Kontantstøtte om du er hjemme med barnet. Jeg vet ikke hvilke kriterier som skal til for å få småbarnstilegg. Overgangsstønaden reduserer ut fra hva du har i inntekt fra før av. Bidraget ut fra din og fars inntekt.

Skrevet

Ja også kan man få dekt inntil 64 % av bhg utgiftene hvis man er i jobb eller studerer.

Skrevet

Får en ikke dekt bhg om en er arbeidsledig? Tilmeldt nav og mottar dagpenger.

Skrevet

Bare en liten oppklaring. 50/50 samvær og delt omsorg på papiret er ikke det samme. Dere kan dele samværet 50/50 selv om du får hovedomsorgen formelt. Det betyr at du får dobbel barnetrygd, kan ha rett på andre støtteordninger og faktisk også kan ha krav på barnebidrag dersom det er stor forskjell i inntekten til deg og din eks.

Delt omsorg sikrer far en rekke rettigheter i forhold til barnet juridisk sett. Dessverre er det slik at en taper veldig mye økonomisk på en slik løsning. Men hvordan dere ordner samværet er opp til dere. Bidraget beregnes også i forhold til samværsprosent, men bortfaller ikke nødvendigvis selv om barnet på sikt er like mye hos faren som hos deg.

Skrevet

Jeg har ca 11 000 utbetalt i foreldrepenger hver måned.

Ca 7000 i overgangsstønad.

3000 i bostøtte (fra Husbanken).

1940 i barnetrygd (utvidet).

Og 1500 i barnebidrag fra far.

Man får kun småbarnstillegg (660,-) når man får full overgangsstønad (mellom kr 11 500 og 12 000 tror jeg). Du får dekt 64% av barnehageutgiftene, men jeg vet at noen kommuner har en ordning som er sånn at man betaler mindre hvis man har inntekt tilsvarende under et visst beløp. Altså at du kan ende opp med å betale rundt 300 kroner for bhg i måneden (jeg tror nicket ":::) lammekjøtt-mannen" gjør det). Snakk med kommunen din om akkurat det.

Del omsorgen minst 40/60, så ordner det seg :)

Skrevet

Jeg er ikke sikker, men tror det er slik at man må være i jobb eller studere for å få dekt bhg. Jeg fikk i allefall ikke dekt bhg av nav, jeg går hjemme på uføretrygd.

Annonse

Skrevet

Feil link. Rett link står nedenfor :o)

Skrevet

Man får så lenge man er aktiv arbeidsøker for da må man jo ha barnepass til barnet i tilfelle man plutselig får jobb

Skrevet

skal på nav på torsdag får vel ordnet det meste der.. men tusen takk for hjelpsome svar! nå vet jeg litt hvordan vi kan dele det opp.. det gjenstår bare å bli enig...

HI

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...