Gå til innhold

Hjelp! Ang. resepter til barn. Noen som vet?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Kan andre enn foreldrene til et barn gå til legen og få resept på ett legemiddel til barnet uten at barnet er med, eller godkjenning fra foreldrene? Har googlet, men finner ingenting om lover om resepter til barn. Håper noen vet!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Pappan min har hentet resepter på legekontoret til min sønn. De spurte ikke om noe spesielt. Men da hadde jo jeg ringt på forhånd, men jeg sa ikke at det var bestefar som skulle hente.

Skrevet

Jeg har hentet ut for andre og andre har hentet for meg og mine barn. Kommer litt an på apoteket. Lurt å gi beskjed først.

Skrevet

Her er det snakk om en person som har samme fastlege som meg. Han bestilte time hos legen og ba om resept til mitt barn på 1,5 år. Og han fikk det, bak min rygg og uten min tilatelse. Barnet er ikke sykt engang, men han innbiller seg det, og forte ungen min med medisin da de passet han i dag.

Skrevet

Og han fikk det, bak min rygg og uten min tilatelse. Barnet er ikke sykt engang, men han innbiller seg det, og forte ungen min med medisin da de passet han i dag.

-----------------

Er dette sant, så ville jeg ha byttet fastlege for deg selv og barnet OMGÅENDE, samt klaget inn den fastlegen videre i systemet.

http://www.regjeringen.no/nb/dep/hod/tema/helse-_og_omsorgstjenester_i_kommunene/barn-og-fastlege.html?id=434764

Der foreldrene har felles foreldreansvar og samme adresse, plasseres barnet på samme liste som mor. Der foreldre har felles foreldreansvar og forskjellig adresse, plasseres barnet på samme liste som den av foreldrene som har samme folkeregisteradresse som barnet.

Den som har foreldreansvaret velger/bytter eventuelt fastlege på vegne av barn under 16 år.

http://www.lovdata.no/all/hl-19990702-064.html#map005

§ 21. Hovedregel om taushetsplikt

Helsepersonell skal hindre at andre får adgang eller kjennskap til opplysninger om folks legems- eller sykdomsforhold eller andre personlige forhold som de får vite om i egenskap av å være helsepersonell.

Så konklusjonen blir at hvis det er din unge, du har hovedansvar eller ungen er folkeregistrert på din adresse, så har du ansvar for den ungen ovenfor fastlegen, og fastlegen har da automatisk tauhetsplikt ovenfor alle andre, også slekt og venner. (Unntak er vel ved fare for liv og helse, men til og med da skal andre instanser inn i bildet.)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...