Gå til innhold

Trenger hjelp! Flere med babyer som lukter vondt?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Alle sier at babyer alltid lukter så godt.. vel, ikke vår :P

Begynner å bli litt fortvilet her, skulle jo nesten tro at vi aldri vasker ungen utfra lukten.

Gulper en del og veldig ofte,men da skifter vi klær, som regel skifter vi 2-3 ganger om dagen.

Bruker også smekker, har papir klar, vaskeservietter osv.

Og bades 1-2 ganger i uken, mer ved behov.

Ellers vasker vi over med klut (vann og evnt olje).

I dag badet hun, fikk på rene klær og det hele, men likevel satt den lukten i.

Og den sitter spesielt i hodet og pannen.

Men hun gulper da som regel ikke oppover :P

Kan det være at den skorpen/skurven (hva det nå enn heter,hehe) i hodebunnen kan lukte?

Vi smører med olje og det meste har begynt å forsvinne nå.

Noen med erfaring eller råd?

Skader ikke å bruke en veldig mild baby-såpe (uten parfyme såklart)når det lukter som værst vel? (3 måneder gammel).

Prøvde litt i dag i badet, men ellers har vi holdt oss unna.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Prøv å forsette å olje skurven og frotter bort med en tørr vaskeklut. Bruke gjerne også en kam og grei det bort, men pass på så babyen ikke blir sår. Så kan du vaske med sjampo/såpe etterpå. Sjekk også at det ikke ligger gammel gulp bak ørene eller i foldene på halsen.

Skrevet

Skurven kan lukte litt ja. På gutten min luktet det fett. Jeg brukte shampo m/parfyme på han for å dempe lukten.

Men så fjernet jeg skurven, og da forsvant lukten også.

Skrevet

Jeg synes de aller fleste babyer lukter godt jeg, men husker gutten til ei jeg kjente for noen år siden. Han stinket sur melk bestandig, ram lukt som gav meg brekninger, stakkars liten...

Men høres ikke ut som om det er derfor jenta deres lukter. Kanskje du kan høre med helsesøster?

Skrevet

I foldene i halsen kan det fort bli lukt dersom barnet har litt valker. Der kan det også bli rødt og sårt, ikke så bra å bruke vaskeklut/våtserviett da. Jeg pleide å bruke bomull med olivenolje på å tørke imellom der. Olivenoljen gjør at det hverken er fuktig eller tørrt, og har en helende effekt. Fin på sår stump også.

Men obs obs, må være olivenolje, soyaolje eller andre matolje typer må ikke brukes.

Skrevet

Vi har alltid brukt Neutral babysåpe (uten parfyme og fargestoffer) på unga våres, faktisk helt fra første gang de badet. Denne tåler de godt, og jeg har aldri tenkt over at de lukter vondt. De har hatt skurv, men ikke mye, og denne har ikke luktet annet enn litt fett kanskje. Prøv med litt neutral-såpe, kanskje lukta blir litt mildere:)

Skrevet

Takk for svar :)

Skal prøve det med kam og div.. trodde at man ikke burde fikle for mye med den skurven, men hører jo stadig flere som grer det bort osv, så da skal det testes her og :)

Kan ikke komme på noe annen grunn enn at det kan være det, for vi har somsagt prøvd og prøver alt annet for å få bort lukten.

Passer på å vaske i alle folder og under halsen også.

Har en unge til og har aldri hatt det problemet før, men der var det ikke like mye problemer med sånt i hode.

Skrevet

skurven kan lukte litt råttent noen ganger. Jeg bader min hver dag jeg, som en del av kvelsrutinene. Han lukter som regel nyvasket og deilig. Aldri hatt problemer med sart hud eller noe heller pga bading og hårvask. Bruker natusan sin top to toe wash. bading en gang i uken er skjeldent synes jeg da..

Skrevet

Jeg syntes også gutten min luktet vondt. Jeg trodde først det var pga navlestumpen, men etter den hadde falt av luktet det fremdeles på samme måte. Selv nybadet og gullende ren hadde han denne lukten, og jeg likte den IKKE.... Fikk dårlig samvittighet også, fordi man jo liksom skal elske lukten av babyen sin. Jeg vet ikke hva det skyldtes jeg.. Kan godt hende det var skurv som noen er inne på. Gutten min hadde det, og jeg oljet han inn et par ganger og lot han sove med det over natten, men det kom tilbake hver gang, så jeg lot han ha det. Nå er han 9 måneder, og lukter ikke sånn ubehagelig lenger. Jeg husker ikke når det gikk over jeg.. Han har forresten skurv fremdeles - under håret sitt...

Jeg tror kanskje at jeg bare ikke likte nyfødtlukten av han... vet ikke jeg..

Mild babysåpe skader ikke i det hele tatt. Bare prøv deg frem, og smør han med en mild krem f.eks? :-)

Lykke til

Skrevet

Det var den vi prøvde i dag, natusan sin.. så da fortsetter vi med den :)

Bader nok mer enn 1 gang i uken, tok 1-2 som gjennomsnitt.

Nå bader vi oftere, siden denne lukten har kommet, men som jeg skrev, det har ikke hjulpet noe.

Men nå er det full fokus på skurven gitt! =)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...