Makko med to små gutter Skrevet 15. februar 2010 #1 Skrevet 15. februar 2010 Er jeg sær som reagerer på at vi har fått ansvar for å måke snø og strø i barnehagen en hel uke? - Dette må være ferdig når barnehagen åpner om morran! Har til nå hatt to fulle dugnadsdager (hele helgedager) og mini har faktisk bare gått i barnehagen et halvt år. Vi har ingen familie i byen, og har derfor ingen barnevakt. - Mannen er mye ute å reiser (kan knapt huske sist han var hjemme en hel uke). Kan de virkelig forvente at jeg tropper opp i barnehagen med en 1åring som er vekt 1time før han pleier, for å måke snø, eller strø? Trodde dette var noe de ansatte gjorde jeg... Er dette vanlig i private barnehager?
Zitro Skrevet 15. februar 2010 #2 Skrevet 15. februar 2010 Ha, ha... nei da skulle dem møtt motstad gitt :-) Har riktig nok kommunal barnehage, men hadde noen bedt meg om det hadde jeg nok spurt om dem var riktig vel bevart...
BlåBlå Skrevet 15. februar 2010 #3 Skrevet 15. februar 2010 De ansatte gjør ikke det, men det bør da være leid inn folk til det. Gartnerselskap el pleier å gjøre det. Jeg hadde ikke måkt veien til bhg ihvertfall. Dugnader er vi på ca to ganger i året. Da er det som regel en ettermiddag - aldri helg. Det er koselig og blir en sosial samling. Planting, maling, kosting etc. Ofg så grilles det til slutt. Det er lagt opp til at barna er med.
Hikken Skrevet 15. februar 2010 #4 Skrevet 15. februar 2010 What?? Betaler dere ikke for plassen der eller? Det der er da ikke deres jobb, i all videste verden?
Kamomille Skrevet 15. februar 2010 #5 Skrevet 15. februar 2010 What?? Det kunne ikke falle meg inn å finne meg i noe sånt. Vi har privat barnehage, og her arrangeres det et par dugnader i året. Men det er ikke noe krav om å være med, og det er da lagt opp til at barna kan være med:)
annesmil Skrevet 15. februar 2010 #6 Skrevet 15. februar 2010 Nei, du er ikke sær. Det er ikke normalt. Kontakt FAU representanten og eller SU representanten i barnehagen og be dem snakke med styrer. Det er ikke deres jobb å måke slik at eier kan tjene mer penger på barnehagen. Husk at alle privatebarnehager har eiere som er "ute etter" å tjene penger. På samme måte som en butikk eller kafe. Insisterer de, be om å få se om dette står i vedtektene til barnehagen. Står det ikke der, kan de ikke forlange at du skal komme. Det er igrunnen helt uhørt at de i det hele tatt spør om dette!!!!
mamman til to gutter Skrevet 15. februar 2010 #7 Skrevet 15. februar 2010 Alt om dugnad skal vel stå i vedtektene til barnehagen, så da kan du jo lese dem og se om du burde ha visst på forhånd at det var noe du må gjøre... Uansett så vil jeg si at det er uholdbart å forlange at foreldrene skal gjøre noe sånn. Jeg ville tatt det opp med SU representanten deres, det er helt sikkert ikke bare du som har problemer med å stille opp på noe sånn. Hvis det ikke står i vedtektene burde det være greit å si man ikke har mulighet for å stille opp. Hvis det står i vedtektene, så er det nok vanskeligere å bare si at du ikke har mulighet, men da ville jeg, hvis jeg var deg, jobbet for at det blir tatt bort fra vedtektene. Selvfølgelig må barnehagen ta penger for å leie inn noen til å gjøre det fra et annet sted, men det burde være fullt mulig å drive barnehagen på en fornuftig måte likevel. I vår barnehage er det to dugnader i året, begge to på ettermiddagen og de setter opp to dager hver gang sånn at man kan velge hvilken dag som passer best. Hvis ingen av dagene passer, så kan man si fra om det og man kan få andre oppgaver på andre dager man kan velge mer selv.
Mø schæl! Skrevet 15. februar 2010 #8 Skrevet 15. februar 2010 Hei! Vi har det samme i vår barnehage, også privat. Barnehagen har ikke råd til de ekstra timene med vaktmester, så her har foreldrene blitt bedt om å stille opp litt ekstra. Vi gjør det gjerne, men jeg ser problemet ditt med barnepass. I ditt tilfelle ville jeg ha tatt kontakt med styrer og legge fram problemet, og enten 1. Be om å slippe dugnaden pga at det skaper store vansker for deg 2. Måke snøen såpass seint at de ansatte er på plass, og kan ta ansvar for gutten din I vår barnehage er det to og to familier som har ansvar for snømåkingen, en uke i gangen. Da kan vi avtale dagene mellom oss, slik at man slipper hver eneste dag. Jeg tviler STERKT på at barnehagen kan KREVE at dere stiller på en slik dugnad, med mindre det står spesifikt i vedtektene til barnehagen. Ellers er jo en stor sjanse for at det faktisk ikke snør når det er din tur! Det er lov å håpe )!
Makko med to små gutter Skrevet 15. februar 2010 Forfatter #9 Skrevet 15. februar 2010 Det er en ideell forening som står bak driften, altså går alt overskudd tilbake til barnehagen. I vedtektene står dette med dugnad veldig rundt. Ja det står at vi har ansvar for vedlikehold, og at det vil bli kalt inn til dugnad. Og at dersom foreldre ikke kan møte på dugnaden de er blitt tildelt, må de selv skaffe stedfortreder. Dersom dette ikke blir gjort vil de bli pålagt et gebyr som fastsettes av styret. - Når vi fikk barnehage plass (og søkte) hadde jeg ingen anelse om hva det hadde å si om barnehagen var privat eller kommunal. Er ikke dette slikt de burde opplyst om på kommunens sine sider???
~sjiraff~ Skrevet 15. februar 2010 #10 Skrevet 15. februar 2010 Har hørt om dette i flere private barnehager. Alternativet er vel at foreldrene betaler for å få en selskap til å gjøre dette. Kanskje noe å ta opp med styret i barnehagen?
BlåBlå Skrevet 15. februar 2010 #11 Skrevet 15. februar 2010 Jeg er glad vi har kommunal bhg da, om dette er vanlig. Synes jeg ser meg selv stå å måke snø i bhg i tillegg til å være alene med to små + full jobb. Har ikke tid og overskudd til å måke de 4 metrene ned fra huset vårt engang....
Gjest Skrevet 15. februar 2010 #12 Skrevet 15. februar 2010 Kjenner jeg blir mer og mer paff over hva enkelte klarer å finne på altså. Det er IKKE foreldrenes ansvar å sørge for at bhg er klar til bruk om morgenen. Hva blir det neste? At dere skal vaske inne, bære ut søpla etter endt dag ... Nei, dette er de ansatte sin jobb. Har heldigvis ungene i en kommunal barnehage som har "alt på stell". Så der er det ikke dugnader på noe som helst :-) Hadde levert en klage om jeg var deg.
~sjiraff~ Skrevet 15. februar 2010 #13 Skrevet 15. februar 2010 Å måke snø er vel neppe de ansattes jobb? Måker du snø på din arbeidsplass? En privat barnehage har ofte ikke super økonomi og ubegrensede midler, noen steder må det spares inn for at foreldrene skal slippe å betale mer enn makspris.
Makko med to små gutter Skrevet 16. februar 2010 Forfatter #14 Skrevet 16. februar 2010 Det er vel mer det organiseringen som gjør meg forbannet. Sannsynligheten for at det er MYE mer jobb i med snømåking i februar enn i midt april er ganske stor... Jeg kunne ha vært med på et par dager, men ikke en uke! Ordningen å dele en uke på to foreldre høres ut som en bedre idee. Barnehagen har supre helt nye lokaler, og et utrolig uteområdet, stabile ansatte og lillegutt trives godt. Men må si at hadde jeg vist at det var så mye arbeid, hadde jeg ikke valgt denne barnehagen. Litt usikker, men jeg tror vi betaler maxpris som inkluderer mat. Jeg ville heller betalt mat i tillegg og heller latt andre ta seg av litt praktisk arbeid.
Gjest Skrevet 16. februar 2010 #15 Skrevet 16. februar 2010 Sjiraff ... nei, men vi har ansatt en egen vaktmester til det. I barnehagen til ungene (4 baser, 8 avdelinger) er det de ansatte som måker. En fra hver base måker frem til egen inngang, også bytter de på å strø ved behov. Har også sett de administrativt ansatte ute med strøspaden. Ingen av dem synes det er noe rart eller kjipt med den oppgaven i det heletatt. De har jo tykke voksendresser til utebruk nå på vinteren og når de er ferdige går de enten inn og blir med på frokosten eller tar imot en flokk unger som er klare til å gå ut. Så for om jeg ikke måker utenfor hele universitetet i Trondheim, så er det da ikke så rart at de ansatte måker snø utenfor sin base ...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå