Gå til innhold

Da hører jeg dessverre til her :( Har litt spm ang utredning for dere som har vært gjennom det.

Plutselig_gravid

Anbefalte innlegg

Da var 3. abort på kort tid et faktum :(

Er 26 år gammel og har heldigvis 2 flotte barn (født 03 og 09), men ser ikke ut som den 3. spiren vil sitte så lett. Jeg blir ekstremt lett gravid, men jeg mister i uke 7-8....

En lege/gyn på Haukeland har nå sendt henvisning til diverse spesialister.

Aborthistorien min ser noenlunde slik ut: (har også hatt noen veldig tidlige SA/kjemisk, men har ikke tatt disse med her)

april08 - Exu, fjernet venstre eggleder

okt/nov 09: MA/SA uke 7-8

des 09:SA (usikker hvor langt jeg var på vei, ca 6 uker)

febr 2010: Inkomplett Mola (det var tvillinger) uke 8

Hadde utskrapning i går og venter spent på resultatene av analysen av det som dr mortensen trodde var mola.

Har en del spørsmål om hvordan utredningen foregår. Hvilke prøver (gyn og blodprøver) blir tatt av meg og samboer og hva er det de evt kan finne ut? Hva er den vanligste årsaken til habituell abort?

Mine 2 barn har i tillegg hatt misdannelser. Gutten er født med hypospadi (for kort urinrør som ble korrigert da han var 1 år) - helt frisk ellers. Med jenten så manglet det en blodåre i navlestrengen - men var heldigvis frisk likevel.

Legen/gyn på haukeland noterte seg dette og ville at dette skulle undersøkes nærmere også.

Håper noen tar seg tid til å svare:) Skriv gjerne litt om deres historie!

Hjelper litt å snakke med noen som har vært/ er i samme situasjon.

Fortsetter under...

Så dumt at du er en av oss... :( Men velkommen i gjengen skal du være.

Jeg har også hatt noen sorgtunge stunder på Haukeland. Hadde min tredje abort på rad i august. Har heldigvis også barn fra før, en jente på 4 år. Jeg rakk ikke å bli utredet før jeg ble gravid igjen (og det er jeg fortsatt, 26 uker nå), så noen andre får svare på hvordan utredningen foregår. Men jeg vet at en av de vanligste årsakene til habituell abort skyldes uflaks, det vil si at man lykkes på neste forsøk og at ikke noe er fysisk galt med mor, så det er bare å stå på. Gynekologen min har trøstet meg med at vi som klarer å bli gravid kommer til å få barn til slutt, det gjelder bare å tørre/orke å prøve nok ganger... :)

Synes veldig synd på deg som gjennomgår dette nå, det er utrolig tøft å få den tredje aborten i fleisen... :(

Tusen takk for svar Erle79:)

Så fantastisk at du har kommet til uke 26 ! :)

Ja, dr. mortensen sa at det var et veldig bra tegn at vi blir gravide så lett som vi gjør. Vi har ikke mistet håpet enda. Mye fordi vi faktisk blir så lett gravide. De 3 abortene har skjedd i løpet av ca 4 mnd, ikke 4-5 år. Da hadde det nok vært myyye tyngre!

Pga de fant mola i det siste svangerskapet må vi nok vente en stund med å bli gravide igjen. Opptil 1 år har jeg skjønt. Men, tror nok kroppen min har godt av en pause nå. Har mer eller mindre vært konstant gravid de siste 2 årene.

Min erfaring tilsier det samme, jo lenger man har forsøkt å bli gravid, jo tyngre er det å miste. Ved den tredje aborten min hadde vi forsøkt for harde livet i over åtte måneder, og da var det utrolig sårt å miste igjen.

Jeg visste ikke hva mola var før jeg Googlet det nå nettopp. Ser ut til at de anbefaler å vente et års tid med å prøve igjen etterpå ja. Da er det bare å ta tiden til hjelp, komme seg både fysisk og psykisk (det kan ta noen uker og måneder før humøret blir normalt igjen), og så finne noe annet kjekt å fokusere på. Etter min første abort begynte jeg å trene for harde livet. Jeg orket ikke tanken på å bli gravid igjen med en gang, og jeg var helt oppslukt av sunt kosthold og trening. Jeg gikk ned mange kilo (og det trengte jeg den gangen), og det var herlig å vite at jeg mestret noe som jeg kunne kontrollere selv. For å få barn, det er noe jeg har lært at man ikke kan kontrollere. Og selv om vi gjerne skulle hatt barn for lenge siden, ser jeg nå også fordelene med at aldersforskjellen mellom barna våre blir større. Det blir mye lettere å få en nyfødt når eldstejenten er 5, enn om vi hadde fått når hun var 2. Så aldri så galt at det ikke er godt for noe... :)

• 2 uker senere...

Hei,

Jeg har selv hatt 2 SA, før jeg fødte 1 jente i 2005, 4 nye diverse aborter, og er nå gravid i uke 22.

Ser at du går til Dr Mortensen, og mitt absolutte råd er å holde deg til han! Jeg har opplevd så utrolig mye skuldertrekking og maks uflaks-holdninger hos diverse spesialister og på Haukeland, helt til jeg fikk meg time hos Dr Mortensen. Han ser på helheten, sykdomsbilde som ingen andre er interessert i, og begrunner sine valg av medisinering. Det er hans fortjeneste at jeg er gravid nå, med bakgrunn i den medisinen han satte meg på.

I den 15 uken min fikk jeg kraftige blødninger. På KK sa de at det kom utenfra, en annen spesialist sa det kom innenfra men at det var over for hun kunne ikke finne noen blodansamlinger. Jeg gikk til Mortensen, og han fant blodansamlingen, forklarte hva som skjedde og hvor lenge det ville vare. Og gjett hvem som fikk rett??

Lykke til videre:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...