Gå til innhold

Jeg sender ikke barna mine i barnehagen før

Anbefalte innlegg

he he...anonym 20.25. Du vet tydeligvis ikke helt hva du prater om. Det koster faktisk samfunnet mer at et barn går i barnehage enn det gjør å utbetale kontantstøtte. Trodde du at du ved din foreldrebetaling dekket hele utgiften ved at ditt barn går i barnehagen?

Fortsetter under...

La oss nå innse hvordan samfunnet fungerer.

Vi har ett sjikte med rike mennesker- så den store mengden som er middelklassen- så de sosiale tilfellene.

Det er middelklassen som får Norge til å "gå rundt".

Selv er jeg en del av middelklassen.

Jeg har en god jobb, ett greit hus i ett trygt nabolag og en trygg skolekrets. Men for at vi skal ha dette må jeg jobbe 100%. ¨Desverre må jeg da sette barna tidlig i barnehagen,men det valget har jeg tatt.

Det fødes for få barn i Norge, og det arbeides for lite. Dette er det største problemet for landet som helhet.

Nå er det 2,5 som arbeider pr pensjonist. Når vår generasjon blir gamle regner de med at 1 person arbeider pr pensjonist. Dette påvirker ikke bare pensjonen vår, men hele folketrygdeordningen. Vi har ikke råd til det.

Derfor må Norge "importere" arbeidskraft og flere barnefamilier. innvandrere som kommer til Norge i dag, de er vår redning i fremtiden.

Så tenk litt over det store bildet neste gang du sier: enkelte skulle ikke skaffe seg barn. Det er de barna som skal passe deg når du blir gammel.Og landet vårt har ikke råd til all denne kvalitetstiden vi foreldre ønsker, desverre

Wow. Fire års utdanning, og tre barn. Selvføgelig tror jeg på det du sier, klart du har rett. Glad jeg så dette innlegget. Skal forsøke å bruke det hos nav, så jeg kan bli hjemme et år til. Dette må jo bare gå rett hjem, fornuftig bruk av skattepenger.

jeg har barna mine i barnehage og jeg jobber ikke. Studerer litt. Skal begynne å jobbe om ett år. Barna begynte i barnehage når de var 17 mnd. Har 4 barn og trenger den tiden alene til å gjøre mine ting. Er alene med de

Annonse

Så flott for deg at du ikke trenger å gjøre dette, men synd at du skal være så dømmende og kritiserende mot de som må.

Jeg vet om veldig mange som ikke har råd til annet enn å sende barna i barnehagen fra de er året, meg selv inkludert.

Men jeg skal fortelle deg at jeg har trygge og harmoniske barn som er svært sosiale (de er nå i skolealder) og som alltid har elsket å gå både i barnehage og på skolen. De har et kjærlig hjem og en trygg base, og derfor er de altså robuste nok til å takle å være hjemmenifra i trygge og stimulererende omgivelser noen timer.

Hvis jeg skulle vente til jeg hadde råd til å få barn (etter din standard) ville jeg vært barnløs. Vet du hvorfor? Fordi jeg har valgt en dårlig betalt jobb som sykepleier og dermed står parat til å ta meg av deg og dine når du blir syk eller skadet.

Noen må ta det valget også og ikke alle er født inn i penger.

Men det kan gå bra likevel.

Kan fortelle deg at jeg har fått mye skryt av mine barn på samtaler i barnehagen og skolen. Barna mine er førsteprioritet i livet mitt, selv om jeg må jobbe.

Det er ikke alltid man blir noen bedre forelder fordi man går hjemme. Hvordan man utøver foreldrerollen har mye mer og si. Det finnes jo de foreldre som ikke ser barna sine, selv om de er rett foran seg også. Det er mye verre.

Jeg synes du er sneversynt.

Hilsen snart 3 barnsmamma, arbeidende - men med lykkelige og flotte barn likevel. :)

Har ikke lest gjennom alle innleggene enda, men vi bare si til dere som jobber i barnehage selv, og sier at barna mistrives så sterkt når de er der: Kanskje dere må gjøre noe med dere selv da? Gjøre noe for at barna skal trives?? Om barnet ikke trives, er det jo et tegn på at de ikke føler seg trygge nok der, at de ikke trives blant de ansatte osv..

Jeg har mitt barn i barnehage, hun er 1 år og stortrives i barnehagen! Tror ikke det er så stor forskjell på en unge på 1 år og en på 10mnd...

Annonse

En får studielån på flere hundre tusen som må betjenes i årevis etterpå. Jobber en i stedet for utdannelse, kan en putte pengene rett i forbruk. Så det er ikke mindre strev å ta utdannelse, enn å jobbe. Du virker svært uvitende.......

Til de som føler de ikke har valg så finnes det heldigvis flere GODE familiebarnehager, Vil anbefale familiebarnehage med TO voksne. Såkalt dobbel gruppe.

Der er det tid og rom for kos og mye enklere å tilrettelegge for de små.

Har hatt mine to i fambhg og er SÅÅ fornøyd!!

helt enig HI!!!

helt enig!!

jeg syns virkelig synd på små bebiser på 10 mnd som går i bhg!! huff.stakkars unger!! har ingen forståelse for det. for jeg mener at mamma kan da jobbe deltid, eller ta permisjon. jada, barna greier seg osv. men de får ikke den oppmerksomheten, kjærligheten, pleien de ville ha fått hjemme

Hehe ... anonym22.30: Tror faktisk ikke det var det hun mente at når man foreldrebetaler så dekker det hele utgiften....tror vel egentlig at hun mente at hun som jobber og betaler denne skatten gjør at man får kontantstøtte.Tenk om alle hadde tenkt som HI da hvem skulle da betalt ut all kontantstøtten....staten innvilger penger ja..men det er de som jobber som også bidrar.

Anonym 20.33:

Du tror ikke det ved mange tilfeller er regninger som må betales.Jeg vet at det iallefall er det hos de fleste jeg kjenner.

Vet at de fleste skulle ønske de kunne være hjemme med barna så lenge som mulig også inkludert meg selv....men det går bare ikke....det er ikke med lett hjerte jeg sender barnet mitt i barnehagen når den tid kommer.....men skal nok vente til de er 1 1/2 selv om jeg syns det er tidlig også...så må vi det bare...for vi har ikke råd til annet.

20:25 her.

Subsidiering av barnehageplass utgjør mer enn kontantstøtte, ja. Men dette er en investering for fellesskapet. Mor og far går på jobb og betaler skatt. Samfunnet har brukt penger på skolegangen til foreldrene slik at de kan gjøre noe samfunnsnyttig som butikkmedarbeidere, brannmenn, sykepleier eller lærer for å nevne noe. Dessuten tjener de penger de selv bruker på forbruk og dermed skaper arbeidsplasser.

Kontantstøtte skaper ingen ting for fellesskapet, en subsidierer utmelding av samfunnet.

Jeg mener ikke at en ikke skal få lov å være hjemme, bare at det ikke skal subsidieres!

Hææææ 20.55:

Man skal ikke ha små barn når man er pensjonist...det må vel være noe av det dummeste jeg har hørt.

Min pappa er pensjonist og jeg kan ikke tenke meg en mer omsorgsfull,fin,hærligere bestefar.Han har faktisk tid til å ta seg av barnebarna hele dagen om de er på besøk og det er barnebarna innimellom om det er fri fra skoler osv fordi foreldrene må jobbe og de ELSKER å være hos besteforeldrene sine.

Hehe...du må jo være korka i hue på akkurat den setningen..men ellers kan jeg til dels være enig med deg da.

Mange morsomme meninger her...

Men er dere klar over hvor kort tid perioden med hjemmeværende husmor-mamma egentlig har vært i norsk historie? Hvis vi går hundre år tilbake i tid - ganske kort i menneskets historie! - vil vi se en liten borgerskapsklasse der mor kunne ta seg av barna, mens tjenestefolk tok mye av grovarbeidet. I overklassen ble barna overlatt til barnepiken, og i arbeiderklassen måtte de klare seg sjøl.

I byene gikk arbeidermødrene på jobb - og de hadde tolvtimersdag hele uka bortsett fra lørdag, da det var halv dag.

På bygda jobbet de på åkrer og i fjøs, på egen gård om de var velstående, eller som husmannsfolk/tjenestefolk om de var mindre heldige.

Langs kysten var mannen ofte på havet i lange perioder, mens kona skulle holde styr på en stor ungeflokk og gjøre alt av arbeid.

Tror dere disse mødrene hadde tid til å sitte og lese for barna sine (i huspostillen???) - eller ta dem med på babysvømming eller lekeplasser?

Det ble folk av ungene før i verden også..... "Husmoræraen" varte fra krigens dager fram til slutten av syttitallet. Det er ikke en evig sannhet at mor skal være hjemme med de små.....

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...