Anonym bruker Skrevet 15. februar 2010 #1 Skrevet 15. februar 2010 andre som meg??? Jeg er i uke 19... men passer på at den er fersk og ikke blodig, heller brun enn rød... Og jeg spiser den bare de dagen jeg kjøper den... det er som kroppen skriker etter kjøtt...hmmmm.... Men jeg får egentlig ikke dårlig samvittighet, burde jeg ha det???
Anonym bruker Skrevet 15. februar 2010 #2 Skrevet 15. februar 2010 Vanskelig å svare på, men jeg hadde hatt det. Hadde ikke tatt noen sjanser med barnet i magen når det finnes så mange alternativer til annen god mat. Får du først et kjøttstykke med toxoplasmose eller listeria får det jo alvorlige følger for barnet. Hadde forstått deg bedre om du røykte, da er det en fysisk avhengighet.
Anonym bruker Skrevet 15. februar 2010 #3 Skrevet 15. februar 2010 Det gjorde ikke jeg heller og har 3 fine barn i dag,makan til hysteri sier jeg bare..
Anonym bruker Skrevet 15. februar 2010 #4 Skrevet 15. februar 2010 Jeg kjenner meg igjen i din pica, HI, bare at min pica var salami. Klarte rett og slett ikke å holde meg unna det pålegget i beg. av mitt 2 svangerskap. Har i dag en sunn og frisk datter på 1 år
Anonym bruker Skrevet 15. februar 2010 #5 Skrevet 15. februar 2010 Hadde i hvert fall ikke forstått deg bedre om du røykte. Det er totalt unødvendig, og å vite at du skader barnet ditt flere ganger daglig skjønner jeg ikke hvordan noen kan ha samvittighet til. Du tar jo en del forholdsregler, og det gjør det litt tryggere. Lurer på om det er lurt å dypfryse pakkene med roastbeef et par døgn før du tiner og spiser, det tar jo livet av litt av hvert. Men hvis du kjøper en oksestek og krydrer og hiver i ovnen selv kan du gjennomsteke, skjære i skiver, og spise med god samvittighet:)
Anonym bruker Skrevet 15. februar 2010 #6 Skrevet 15. februar 2010 Gjennomsteker hun det så er det jo ikke lenger roastbeef, da er det oksesteik. Jeg spiste roastbeef, salami og spekemat da jeg var gravid. Har en perfekt baby her i dag. Spis du, og som tidligere sagt, er du litt engstelig så frys de et par døgn.
Anonym bruker Skrevet 15. februar 2010 #7 Skrevet 15. februar 2010 Er roastbeefen gjennomstekt så er det ikke noe problem, men spiser du rått kjøtt som skekemat og salami så utsetter du det ufødte barnet for stor fare med viten og vilje. De færreste er vel så egoistiske når de venter barn.
Anonym bruker Skrevet 15. februar 2010 #8 Skrevet 15. februar 2010 Det er IKKE hysteri å følge retningslinjer ang. mat for gravide! De som ikke gjør det tar ikke vare på babyen i magen! Ikke verdens beste mødre, akkurat!
Anonym bruker Skrevet 15. februar 2010 #9 Skrevet 15. februar 2010 Ja du burde ha dårlig samvittighet og den dagen det skjer noe mer barnet ditt kommer du sikkert til å angre. Så god er ikke noe mat at det er verdt det. Det har ikke noe med hysteri å gjøre og mengden du spiser spiller ingen rolle.
Anonym bruker Skrevet 15. februar 2010 #10 Skrevet 15. februar 2010 Må signere det at det IKKE er hysteri og følge slike råd! Hvorfor er det hysteri og la være og spise noe som kan føre til fosterdød?? Argumentet "det gikk bra med mitt barn" er ikke noe godt argument. JA,det går bra med så godt som alle,men hvorfor ta slike sjanser? Det er KUN snakk om 9 mnd av livet! Så til HI: Skjønner det er vanskelig, jeghar ekstremt lyst på slik ost man ikke kan spise. Er jammen ikke lett! Får håpe dillen din går over
Anonym bruker Skrevet 15. februar 2010 #11 Skrevet 15. februar 2010 Jammen jeg har jo pica på saaalaamiiiiiii! Og legen min sa at det var greeeeeeit!
Anonym bruker Skrevet 15. februar 2010 #12 Skrevet 15. februar 2010 Huff. Hver gang det kommer opp slike innlegg tenker jeg på hun stakkars mammaen som ble servert livsfarlig ost på sykehuset og mistet begge ungene sent i svangerskapet. Og dette utsetter dere ungene deres av fri hvilje:o(
Anonym bruker Skrevet 15. februar 2010 #13 Skrevet 15. februar 2010 Leger sier mye rart du får steke salamien,så kan du spise så mye du vil!
Anonym bruker Skrevet 15. februar 2010 #14 Skrevet 15. februar 2010 Signerer 21:06. Dette er toppen av egoisme!
Gjest ->>- Skrevet 15. februar 2010 #15 Skrevet 15. februar 2010 Jeg tror ikke noe på at et friskt menneske ikke klarer å la være og spise roastbeef. Om du burde ha dårlig samvittighet er opp til deg.
Anonym bruker Skrevet 16. februar 2010 #16 Skrevet 16. februar 2010 Takker for mange svar, som alltid er det mange ulike meninger, og det er jo det dette forumet er for... Så jeg skal vel klare å holde meg unna, selv om lysten er STOR!!!! Har 2 barn fra før og er høyst oppegående, så å bli kallt uforsvarlig for de jeg har lyst på roastbiff syntes jeg er tåpelig...men det er min mening. HI
Anonym bruker Skrevet 16. februar 2010 #17 Skrevet 16. februar 2010 Man kan ta blodprøve og sjekke om man er immun mot toxo (om du her hatt katt store deler av livet er du sansynligvis det). Er du immun er det bare å hive innpå med roastbiff og biff som ikke er stekt til skosåle:)
Anonym bruker Skrevet 16. februar 2010 #18 Skrevet 16. februar 2010 jeg klarer meg ikke uten forepølse, jeg må ha det.. det er det beste pålegget. jeg tror rett og slett det er veldig mye hysteri her, jeg spiste roastbiff og forepølse med nr 1 og han er en fin gutt:)
Anonym bruker Skrevet 16. februar 2010 #19 Skrevet 16. februar 2010 Det er vel ingen som kaller deg uforsvarlig for at du har lyst på det, men fordi du ikke klarer å la være.
Gjest ->>- Skrevet 16. februar 2010 #20 Skrevet 16. februar 2010 Den argumentasjonen der er ganske enkelt korka. At du spiste det med nummer én og han er frisk som en fisk beviser virkelig ingenting. Statistisk sett øker man sjansen for fosterskade ved å innta rått kjøtt under svangerskapet. Det betyr selvsagt ikke at alle barn født av mødre som gafler innpå med spekemat til frokost, middag og kvelds vil feile noe som helst. Det betyr derimot at DERSOM du er en av de som får et barn med skade, kan det være din egen feil. Hvor kult er det, liksom?
Anonym bruker Skrevet 16. februar 2010 #21 Skrevet 16. februar 2010 HVis man spiser roastbeef uten å allerede ha toxoplasmosesmitte fra før, er man egoistisk ja. Og det hjelper såklart ikke å spise den samme dag som man kjøper den - toksoplasmose-parasittene sitter jo i kjøttet fordet. men hvis det e rgjennomstekt er det ikke farlig - selv om det da, som en annen påpeker her, ikke lenger er roastbeef?
Anonym bruker Skrevet 16. februar 2010 #22 Skrevet 16. februar 2010 Roastbiff og oksesteik er det samme, og kan være både rosastekt og gjennomstekt, varm eller kald, i tynne eller tykke skiver.. Og for dem som er immun mot toxo ufarlig i alle varianter, heldigvis..
Anonym bruker Skrevet 16. februar 2010 #23 Skrevet 16. februar 2010 Klart du klarer la være å spise roatbiff!! Hver gang du skal smøre en skive, så spør du deg selv: vil jeg virkelig spise noe som kan skade barnet i magen? Og så spiser du noe annet i steden for. Eller når du skal i butikken: hvorfor kjøper jeg noe jeg vet at jeg ikke burde spise?? Og velger smartere. Lykke til med det. Funker for meg!
Anonym bruker Skrevet 16. februar 2010 #24 Skrevet 16. februar 2010 Det er ikke "ulike meninger her" på forumet om akkurat dette, forskjellen i uttalelsene her er fra de som 1. forholder seg til fakta og tar konsekvensene av det 2. de som forholder seg til spredte og betydningsløse erfaringer og som dermed mener deres erfaringer teller mer en fakta. Du kaller deg oppegående, men da hadde du kanskje valgt å forholde deg til fakta da, og ikke falle hen til dine egne lysters vold.... Du vet jo godt at det ikke er særlig oppegående, eller hva? At du er "oppegående" på andre områder i livet spiller jo forøvrig ingen rolle om du likevel velger å utsette ditt ufødte barn for fare. De som har spist ikke gjennomstekt kjøtt og har friske barn har vært heldige! Det trenger ikke du å være.....
Anonym bruker Skrevet 16. februar 2010 #25 Skrevet 16. februar 2010 Hjelper ikke at man har hatt toxsoplasmose smitten når det er listeria som er farligst. http://no.wikipedia.org/wiki/Listeria
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå