Anonym bruker Skrevet 15. februar 2010 #1 Skrevet 15. februar 2010 helt nødvendig? ser det litt rart ut å være borte akkurat tre dager?
Anonym bruker Skrevet 15. februar 2010 #2 Skrevet 15. februar 2010 Ja hvis du var ansatt hos meg, og konsekvent brukt tre dager HVER gang du brukte egenmeldig, så hadde jeg bedt om legeattest (ja, det er lov ;-) Så arbeidsgiver har lov til å tvile på at du er syk... Hos oss bruker vi 12 enkeltdager, og dermed "må" ikke folk bruke tre dager hver gang, det har minsket det totale sykefraværet :-)
Anonym bruker Skrevet 15. februar 2010 #3 Skrevet 15. februar 2010 Jobber i en IA-bedrift og har 24 dager som kan deles opp i perioder fra 1 til 8 dager, ingen begrensning i antall episoder. Ville ikke falle meg inn å bli hjemme etter at jeg er blitt frisk, det er misbruk av tillit i tilleg til tyveri, du stjeler penger fra arbeidsgiveren din når du krever lønn for å være hjemme uten lovlig grunn!
Anonym bruker Skrevet 15. februar 2010 #4 Skrevet 15. februar 2010 Jobber også i IAbedrift, og kan være hjemme inntil åtte dager men det har aldri skjedd. Jeg er borte fra jobb en dag eller to, tror aldri det har vært noe lengre. Jeg liker ikke å være borte fra jobb, og går heller litt småsyk på jobb enn å være hjemme med dårlig samvittighet.
Anonym bruker Skrevet 15. februar 2010 #5 Skrevet 15. februar 2010 MEn for de som ikke har 12 enkeltdager er det jo dumt å ta kun 1 dag egenmelding, da mister du jo 2 "fri"dager :s
Sylteflesk Skrevet 15. februar 2010 #6 Skrevet 15. februar 2010 Nei, jeg tar selvsagt ikke ut tre dager hvis ikke jeg er syk i 3 dager! Som regel er jeg borte en dag eller to, men det varierer jo. Men jeg tenker ikke at folk skulker hvis de er borte 3 dager, på den annen side er det jo litt rart om de aldri blir friske etter en eller et par dager, man skal jo være ganske syk for å ikke å være i stand til å jobbe på 3 hele dager.
Anonym bruker Skrevet 15. februar 2010 #7 Skrevet 15. februar 2010 Nei, du mister ikke to fridager. Du skulker to dager. Sykedager er ikke fridager.
Anonym bruker Skrevet 15. februar 2010 #8 Skrevet 15. februar 2010 Jeg tar IKKE ut flere dager enn jeg trenger. De to dagene er ikke å anse som "fridager" man har rett til, tenk at folk tenker slik som HI, ikke rart vi har høyt sykefravær!!! Er jeg for syk til å jobbe en dag, blir jeg hjemme en dag. Er jeg syk i tre dager blir jeg hjemme i tre. Hadde jeg hatt mistanke om at en av de ansatte konsekvent tok tre dager for å få "fri" hadde jeg glatt bedt om legeerklæring.
Anonym bruker Skrevet 15. februar 2010 #9 Skrevet 15. februar 2010 DET kommer jo helt av på arbeidet du har. en kontorjobb, fungerer jo å være litt småsyk, men barnehage eller sykehus derimot, er det værre.
Anonym bruker Skrevet 15. februar 2010 #10 Skrevet 15. februar 2010 Nei, men nå sist var jeg hjemme 3 dager. Da var jeg syk alle dagene og slapp dag 4 som jeg var på jobb.
Anonym bruker Skrevet 15. februar 2010 #11 Skrevet 15. februar 2010 Dette er veldig på siden av spørsmålet, som var om man brukte alle 3 dagene når man først var borte, SELV OM man var blitt frisk. Og en kan bortforklare til en blir blå, men dette er tyveri fra arbeidsgiver!
Anonym bruker Skrevet 15. februar 2010 #13 Skrevet 15. februar 2010 Hvilken forhistorisk arbeidsgiver har du? De fleste har gått over til et antall dager i året som du kan bruke "fritt", dvs det er basert på tillit. Man er da uansett ikke borte mer enn man absolutt trenger!
Anonym bruker Skrevet 15. februar 2010 #14 Skrevet 15. februar 2010 Slik er det dessverre maaange som tenker.. men hvorfor ikke, når en ikke får nok lønn for strevet, om en ikke skal karre seg tilbake på jobb halvfrisk og streve for en luselønn.. nei takk, da tar jeg heller en ekstra dag til jeg er HELT frisk med GOD samvittighet
Anonym bruker Skrevet 15. februar 2010 #15 Skrevet 15. februar 2010 Høres ut som det er arbeidet ditt du strever med. I tillegg til arbeidsmoral. I alle fall ikke sykdom.
Anonym bruker Skrevet 15. februar 2010 #16 Skrevet 15. februar 2010 Bruker selvfølgelig bare så mange dager som er nødvendig. Vi hadde foresten en annsatt som sa rett ut at han alltid gikk til legen og fikk sykmelding første dag han var syk sån at han kunne bruke egenmeldingene til andre ting han hadde lyst til å gjøre eller hvis han bare ville ha noen fridager. Han mistet selvfølgelig retten til å bruke egenmelding etter hvert. Utrolig irriterende med folk med slike holdninger.
M@msen Skrevet 15. februar 2010 #17 Skrevet 15. februar 2010 i min jobb har vi inntil 16 dager egenmeling den 17 dagen må vi ha sykemelding. og det har vi 5 av i året!!! Jeg er aldri borte flere dager enn jeg må, er stort sett aldri syk(bank i bordet), annet enn ved barnas sykdom. Men nå i svangerskapet er jeg 20% sm!!!
Aiva j121110 og en i mai13 Skrevet 15. februar 2010 #19 Skrevet 15. februar 2010 De siste 6 år har jeg vært borte ved 2 anledninger fra min jobb. Begge gangene bare en dag, selv om jeg har mulighet for 8 dager sammenhengende. Man er jo bare ikke borte mer enn man faktisk er syk. Det er dårlig arbeidsmoral!!
Anonym bruker Skrevet 15. februar 2010 #20 Skrevet 15. februar 2010 Arbeidslyst treng deg på her skal du motstand få.
Anonym bruker Skrevet 15. februar 2010 #21 Skrevet 15. februar 2010 Jeg er avdelingsleder, og har tilogmed opplevd at ansatte spør hver mange egenmeldinger " de har igjen " på kvota og noen har tilogmed bedt om å få utbetalt pengene for de egenmeldingene de ikke har "benyttet seg av".. tro det eller ei.. man skal høre mye før ørene detter av gitt...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå