Anonym bruker Skrevet 15. februar 2010 #1 Skrevet 15. februar 2010 En gutt som går på SFO har stadige uhell der han tisser på seg. Foreldrene har bedt de som jobber der om at han må få beskjed om å gå på toalettet ofte og bestandig etter mat og før de skal ut, men de følger ikke opp. Dette fører til at han blir gående våt i flere timer også når det er så kaldt som det har vært i vinter. Mye på grunn av dette får han problemer med de andre barna også. Hva i all verden kan foreldrene gjøre når SFO nekter å følge opp selv om de har levert legeatest med diagnose og kontaktet ledelsen. Kan man annmelde dem for pliktforsømmelse eller nekte å betale? Hva gjør foreldre med barn som trenger annen type hjelp?
Anonym bruker Skrevet 15. februar 2010 #2 Skrevet 15. februar 2010 1. Snakket med de høyere opp i systemet. 2. Ha en klokke som ringer og da vet gutten at det er tissetid. 3. Pass på å alltid ha nok skiftetoy. Våte barn er triste barn.
Dronningen! Skrevet 15. februar 2010 #3 Skrevet 15. februar 2010 Er det ditt eget barn det gjelder slik at du har 1- håndsinformasjon om hva som egentlig skjer her eller har du 2-3-4- håndsinfo? De fleste ansatte i sfo/barnehage er vel såpass opplyste at de skjønner problemet....
Anonym bruker Skrevet 15. februar 2010 #4 Skrevet 15. februar 2010 Anmelde de for barnemishandling. Å tvinge barn til å gå tissevåte er faktisk barnemishandling, både fysisk, psykisk og sosialt.
Anonym bruker Skrevet 15. februar 2010 #5 Skrevet 15. februar 2010 Du får ta det opp med SFO-ledelsen, ikke bare de ansatte. Så får de lage rutiner på det. Skolebarn burde være i stand til å gå på do selv, og assistentene som jobber der har kanskje ikke forståelsen for at enkelte henger etter i utvikling og trenger spesiell oppfølging. Nekter de å følge opp når du spør, eller er de imøtekommende i øyeblikket for deretter å ikke følge opp?
Anonym bruker Skrevet 15. februar 2010 #6 Skrevet 15. februar 2010 Ikke mitt barn, men han kommer ofte hit etter skoletid og jeg kjenner foreldrene godt nok til at jeg har lest brev, legeerkæring ol. Alle svarer selvfølgelig at de skalfølge opp, men de gjør det aldri. Ikke slik at de glemmer det av og til. De minner ham virkelig aldri om det.
Dronningen! Skrevet 15. februar 2010 #7 Skrevet 15. februar 2010 Men du har ikke deltatt på samtaler med sfo ol? Og hørt at de ansatte "nekter" å hjelpe han? Det er ganske sterke beskyldninger du kommer med her som rammer en hel arbeidsgruppe... Ja det er synd at enkelte barn med spesielle behov blir "glemt" i den store SFO- familien men jeg tror (og håper) at de ansatte gjør alt i sin makt for å følge opp dette barnet. Ps: Jeg har jobbet i Sfo hvor det var en gutt med lignende problemer. Han ble minnet på toalettbesøk etter skoleslutt, før spisetid, etter spisetid, før utetid, etter utetid, før gymtid og etter gymtid MEN allikevel kom han hjem hver eneste dag med våte poser. Vet du hvorfor? Han snek seg unna, "glemte" å tisse når han allikevel var på do og ignorerte de ansatte.... hva gjør man som sfo-ansatt da?
Anonym bruker Skrevet 15. februar 2010 #8 Skrevet 15. februar 2010 Hva med å gi gutten en mobiltelefon som er stillet på lydløs, med alarm på ved jevne intervaller? Så gutten selv tar ansvar for å huske på dette. Det tror jeg gutten vokser på også.
Anonym bruker Skrevet 15. februar 2010 #9 Skrevet 15. februar 2010 Sønnen min er under utredning for det meste for å si det enkelt. Uansett SFO har nektet å hjelpe han så han får tørket seg når hn har vært på do. De mener at han skal gjøre det selv, noe han ikke er i stand til utviklingsmessig. Det har nok skjedd en del ting rundt de dobesøkene som ikke har vært helt bra, og han har nok blitt sittende veldig lenge innimellom, fått masse tvangstanker osv. Uansett vi har fått beskjed om at vis de føler at de ikke makter han kommer han til å miste SFO plassen. Det jeg synes er underlig er at de i det hele tatt har lovet å hjelpe han
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå