Anonym bruker Skrevet 15. februar 2010 #1 Skrevet 15. februar 2010 Vet rett og slett ikke hva jeg skal gjøre lenger... Datteren min på snart 3 mnd våkner mellom 09:00 og 10:00 hver morning... Er da oppe en stund før hun er trøtt og vil sove igjen... Etter MYE strev med å få hun til å sove, så sover hun max 2 timer før hun da våkner... Og det er i 1-2 tiden... Da spiser hun litt, og er fremdeles kjempetrøtt, men får ikke sove.. Og da er hun grinete, sur og trøtt fra 13:00, til 14:00, til 21:00 - 22:00... Hun kan sovne 5 minutter her og der enten ved pupp eller byssing, men det er det... Og hun er forferdelig trøtt... Når hun sovner utslitt for kvelden, er hun faktisk rød rundt øynene... Og hun våkner 1-2 ganger på nettene og skriker helt til jeg tar hun opp... Sovner da med EN gang hun kommer opp og blir byssa på.. Har dere noen tips? Hun klarer ikke sovne av seg selv, og å la henne ligge å skrike, syns jeg ingenting om... Er jo slitsomt for oss begge to... Trenger virkelig hjelp
Gjest sug lut Skrevet 15. februar 2010 #3 Skrevet 15. februar 2010 Hun sover 21-09, og etter det du sier 11-13. Hvor mye mer kan du forvente? Det er allerede fjorten timer av døgnet, og med smålurer innimellom i tillegg. Putt i vogn og gå, det er en mulighet, men ellers må du nok bare regne med at du ikke får allverdens mye mer ro.
Anonym bruker Skrevet 15. februar 2010 #4 Skrevet 15. februar 2010 Jeg spurte om hjelp, så du Sug Lut kan egentlig berre drite og dra... Du over som anbefaler trilletur, hun sover mens vi triller, med EN gang vi stopper, våkner hun.
Gjest sug lut Skrevet 15. februar 2010 #5 Skrevet 15. februar 2010 Da får du dope ned og håpe det beste, det er jo en åpen mulighet at ungen faktisk sover det den trenger allerede.
Anonym bruker Skrevet 15. februar 2010 #6 Skrevet 15. februar 2010 Lar du henne virkelig ligge å skrike på natta helt til du tar henne opp? Hvor lenge er det da? Hun er bare 3 mndr, og det høres ut som hun sover helt greit. Som det anbefales over her; trill tur.
Gjest ->>- Skrevet 15. februar 2010 #7 Skrevet 15. februar 2010 Det er ikke så uvanlig. Da går man, da. I tre-fire timer. God trim. Stort sett vil dette gå seg til i løpet av en måned eller tre. Et alternativ kan være en bæresele/sjal. Putt ungen på deg og la henne henge der og sove mens du gjør husarbeid etc. Fungerer ikke for alle, men svært mange (tar gjerne litt tilvenning, siden selve oppknyttinga/påhenginga kan være skummel første gangene).
Anonym bruker Skrevet 15. februar 2010 #8 Skrevet 15. februar 2010 skriker om natta til hun blir tatt opp, men sovner med en gang da? får hun ikke mat på natten? Legg henne i seng/vogn tidligere enn hun pleier å sove, kan hende hun blir overtrøtt, og dermed ikke sover så godt. Nå sov mitt barn utrolig mye i begynnelsen, de første 8-10 månedene i allefall. Sov ihvertfall 2 langlurer i løpet av dagen. Denne døgnrytmen hadde hun da hun var ca 3 mnd vi stod opp i 8 tiden, hun sovnet i 9 tiden og sov 2-3 timer, oppe i max 1 time, og sov 2-3 timer igjen. oppe i 1 time og sov i 2 timer. oppe i 1 times tid, og ble lagt for natta i 20-21 tiden. Men alle barn er selvfølgelig ikke like, eldste sov ikke like mye, men husker han måtte ha 2 langlurer han også da han var så liten.
Anonym bruker Skrevet 15. februar 2010 #9 Skrevet 15. februar 2010 Hun sover mye mer enn noen av mine unger har sovet. Når du triller tur stopper du ikke, men tar en tur på 1 - 1,5 timer minst en gang for dag. Det er bra for deg også. Jeg har alltid trillet tur for å få mine til å sove.
Anonym bruker Skrevet 15. februar 2010 #10 Skrevet 15. februar 2010 Om du mener at hun er overtrøtt og ikke får sove av den grunn så ville jeg lagt henne i vogna og trillet tur FØR hun blir trøtt før den første luren på dagen. Du vet sånn ca når hun til nå ønsker å sove, så prøv altså å legge henne litt før dette. Kanskje "feilen" starter tidlig på dagen?!
Anonym bruker Skrevet 15. februar 2010 #11 Skrevet 15. februar 2010 Det er lenge for ein så liten baby å vere våken frå kl. 1-2 om ettermiddagen til til 9-10 om kvelden, så om ho våknar med ein gong etter trilletur, så har i allefall fått sove ei lita stund i denne lange perioden (så lenge du trillar). Det må jo uansett vere betre enn å ha ho våken i 7t i strekk. Det å sovne av seg sjølv kjem etter kvart, og eg trur ikkje du skal stresse alt for mykje med det endå. Det viktigaste er jo at ho sovnar - og dersom ho er våken 2 gonger om natta, som er 12 timar lang, så er ikkje det så ille. Det å bruke opp til ein time og to på å få ho til å sove, spesielt på natta, er derimot meir frustrerande. Du kan kanskje prøve å legge ho ute i vogn å sove på dagen? Det hjalp veldig på vår jente då ho var i 2-3mnd alderen og hadde vanskeleg for å sove på dagen. Då sovna ho kjapt, av seg sjølv, og sov fleire økter til dagen på 2-4timar. Ingen skriking. Verdt eit forsøk. Vi hadde også maks våkentid på ho, for at ho ikkje skulle bli overtrøtt. Ho var våken maks 1,5 time (trur eg det var) og så la vi ho, om ho verka trøtt eller ikkje. Då sovna ho kjapt av seg sjølv. Ingen skriking.
Lea Laus Skrevet 15. februar 2010 #12 Skrevet 15. februar 2010 Prøv å gå en god tur til samme tidspunkt hver dag i en ukes tid. Så korter du ned turene og setter vogna ute, da venner du henne til at hun skal sove til det samme tidspunktet hver dag og tilslutt om du er heldig, kan du bare sette vogna ut og så sovner hun av seg selv.
Anonym bruker Skrevet 15. februar 2010 #13 Skrevet 15. februar 2010 Har dere forsøkt å ta henne opp tidligere om morgenen en periode, legge henne igjen i 11 tiden for en trilletur eller noe såntog så legge henne igjen i tre firetiden igjen slik at hun får to gode lurer hver dag? Hvis hun sover innpå to timer av gangen på dagen så er det mye. At hun våkner om natten er helt vanlig. Det tror jeg bare du må regne med. Når det gjelder dagsovingen så annbefaler jeg en hettegenser med stor hette som hun kn "gjemme" seg i. Det likte i hvertfal jentene våre.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå