Gå til innhold

Hvordan gjør dere det med sta 18 mnd.`nger som absolutt skal spise middagen sin selv?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har en liten kar her som SKAL spise selv. Det er jo flott det i og for seg, men han får ikke til å spise med skje, (den holder han oppned) så når han ikke får det til tar han hendene fatt. Å han blir rasende og nekter å spise om han ikke får ordne det selv.

Jeg gav etter i dag, så nå sitter han der blid og fornøyd med mat over hele seg, bordet og mest sannsynlig gulvet også... *sukk*

Hvordan har dere løst det?

Fortsetter under...

Gjest sug lut
Skrevet

Hvordan skal han lære om han ikke får spise? Det er det vi har hender til.

Skrevet

La han holde på, så lærer han det snart !

De må øve for å få ting til, og 18 mnd er jo en alder der det er helt greit å spise selv.

Det blir litt gris i starten, men det må du regne med.

Skrevet

la han få søle. eller så får du en 5 åring som søler.

Skrevet

La han spise selv... Min yngste spiste alene (med skjeer fra meg innimellom munnfullene) fra hun var 10 mnd gammel... :o) Det tar utrolig nok ikke sååå lang tid før de blir ganske så flinke til å spise pent! :o)

Skrevet

Her spiste Iris opp et helt middagsglass da hun var på dagen 11 mnd.

(skulle bare prøve, og hun klarte å spise hele glasset uten så veldig mye gris)

Etter det har hun spist alt selv.. Gris og mt over hele hun har vi hatt flere enn en gang for å si det sånn! Men det må man bare regne med om man skal lære noe synes jeg =)

La han prøve og feile. Øvelse gjør mester.

Annonse

Skrevet

La han spise selv. Vi kjøpte sånn malesmikke i plast med lange ermer som ungene fikk på seg under alle måltid. Så slipper man å vaske klærne til ungen hver gang de har spist. Smikken er det bare å skylde under vann, evt vaske i zalovann hvis den er skikkelig møkkete. ;o)

Skrevet

Tusen takk for svar.... Da får vi la ham gjøre det. :-)

Skrevet

Her har han fått spise selv, holde skjeen og grise mer enn han er god til, og så ser jeg mitt snitt til å, hvis jeg er heldig, slenge inn en teskje med mat innimellom, mens han fremdeles styrer med sin skje. Gris er helt greit Det går an å tørke bort:) Og gutten her på 20 mnd spiser både grøt og tomatsuppe med makaroni med den største selvfølgelighet! Og nesten uten gris!

Skrevet

Har latt de sitte å søle/spise selv mest mulig =) det er vaskbart både klær, bord og gulv her i huset!!

Skrevet

Min jente på 16 mnd har spist og rota med skje og gaffel siden hun var 10 mnd! Nå spiser hun nesten på egen hånd med gaffel. Hun spiser alltid selv! Det skjer ikke at vi mater henne. Som oftes er det med fingrene og det blir gris, men det må en jo tåle.

Skrevet

Jeg lot mine spise selv fra de var villige til det. Og da var de nok rundt året. De fikk en skje, og jeg hadde en skje, så ble det litt spising og masse gris. Minsten begynte nok før han var 1 år, og han har alltid fått skryt i bhg over hvor flink han er til å spise med skje=)

Skrevet

Sørger for at det blir brødmat ikke så alt for lenge etter middag dersom hun får i seg lite middagsmat pga søl når hun skal spise selv.

Koster, vasker, tørker og skifter. Har varmtvann, såpe og vaskemaskin. Besteforeldrene tåler også mye gris når vi spiser der. Bikkja til svigermor er forresten i ekstase når småtassene spiser selv 8-)

Alt går i perioder, blir raskt flinke når de får øve seg litt.

Vurder også å servere mat som ikke er alt for grisete i farge eller konsistens i denne treningsfasen.

Annonse

Skrevet

Det gjorde mine da de var på den alderen. De lærer raskt.

Gjest ronja røverdatter
Skrevet

Jeg trodde at alle 18 måneder gamle spiste selv, jeg. Tulla her i huset begynte å spise selv da hun var litt under et år, fikk bare hjelp av og til. I barnehagen hvor jeg jobber spiser alle 18 måneder gamle maten sin selv, med eller uten skje. Vi mater ingen. Så har han ikke begynt, så er det absolutt tid for det nå!

Hvordan vi løste det? Klut og vann til å vaske hender og ansikt og alt annet som trengs med og et stort håndkle på golvet når vi var hos tante som hadde tepper ;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...