Gå til innhold

HJELP!! SÅRE brystvorter!!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har fått sinnsykt såre brystvorter. Tips til hva jeg kan gjøre? Som FAKTISK hjelper..

Har prøvd å la det være igjen litt melk på brystvortene. Har også prøvd purelan salva. Har prøvd å bruke skjold for å avlaste under amming, men lillegutt vil ikke spise med skjold så det ble bare kluss og frustrasjon. Han får smokk når han bare vil sutte, så når han ligger ved puppen er det for å spise, så det er ikke derfor heller. Har også kjøpt melkeoppsamlere. Disse skulle hjelpe på såre brystvorter da de hindret innleggene og BHen i å gnisse mot brystvortene. Men jeg syns ikke disse oppsamlerene var noe behaglige å ha på, funker dessuten ikke når jeg skal ut (og må ha ullinnlegg pga tidligere brystbettennelse) eller om natta (da jeg sover uten BH).

Innimellom (muligens i forbindelse med melkespreng) lekker det melk fra begge puppene. Akkurat i det melka kommer gjør det sinnsykt vondt. Akkurat i det den "sprenger" seg ut, om du skjønner? Hva kommer dette av, er det normalt og hva kan jeg evt gjøre?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Først og fremst ville jeg sluttet med smokken, med mindre du er helt sikker på at han suger riktig på puppen til tross for smokkebruk.

Ellers er mitt heteste tips de melkeoppsamlerne om dagen, og tålmodighet... Det gjør vondt, men det går over så sant ungen suger riktig.

Lekkingen og sprengingen i det melketn kommer er helt normalt.

Skrevet

Hvor gammel er babyen din?

Hos meg tok det 4 uker til ammingen ikke var en pine og de værste åpne sårene var grodd.

Tror det er vanlig at det gjør litt vondt akkurat idet utdrivningsrefleksen setter igang og melken kommer.

Som hun over skrev, hold ut, hvis babyen har riktig sugetak blir det bedre etterhvert. Bare vær veldig streng på at han suger riktig.

Skrevet

calendula salve! Hjelper med en gang. Også er det en ide å bruke tesil over brystvortene. Jeg likte heller ikke melkeoppsamlerene, Kjøpte meg en sånn liten tesil, som man lukker igjen. Brakk av de små silene og la over brystvortene, det hjalp veldig! Legg ammeinnlegg over der igjen, så slipper du å få madonna pupper ;) Jeg prøvde å sove uten bh om natten,men måtte sove med, ellers ble jeg faktisk kjempe sår av dyna/madressen som gnisset.

Skrevet

Lillesnuppen er 7 1/2 uke ca..

Da skal jeg få i meg sånn salve (regner med de har den på apotek?) for å teste ut. Er verdt å prøve alt!

Tror han (stort sett) suger riktig. Hender når han er mett at han sutter seg ut slik at han kun tar tuppen. Men det merker jeg jo, særlig siden jeg er så sår. Så da tar jeg han vekk og gir heller smokk (antar det er suttebehovet og kosesuginga som slår inn). Hadde brystbettennelse for en og en halv - to uker siden. Tror produksjonen min gikk litt ned da. Var vondt å amme, og han ville helst ikke spise på det mest betente brystet. Men etter at det ga seg har han spist ganske ofte så tror han har hatt økedager for å få opp produksjonen igjen. Blir jo ikke akkurat mindre sår av hyppig amming.

Skrevet

gå inn på ammehjelpen.no, de selger brystknoppbeskyttere, funker vel litt som "anonym" foreslo med tesiler.Da får brystknoppene luftet seg mellom hver amming. Jeg brukte også forslaget til ammehjelpen med kokt vann m salt(litt nedkjølt så du ikke brenner deg). Veldig godt og behagelig, og det heler faktisk sårene etter noen dagers innsats. Pluss at baby ligger høyt nok,og ikke henger noe i brystet. Dette hjalp meg, tok ca en og en halv uke før det kjentes bra, og det var utrolig deilig å slippe å ha vondt under amming. koselig:) lykke til!

Skrevet

hei, må bare spørre. har brukt calendula salve til sår babyrompe- og den er fantastisk. Hvis du smører inn brystvorten med den- må du vaske bort før amming, eller??

Skrevet

Nei, man trenger ikke å vaske av calendula salven.. Ikke om du bruker enten den i brun glasskrukke, eller den i hvit krukke.. Om det finnes noen andre,så er jeg usikker på disse. men med de to nevnte, så kan man amme uten å vaske det av.

Skrevet

Oi, der tror jeg du sa noe jeg skal tenke over! Jeg har gitt opp ammepute (får det seriøst ikke til!!), så stabler litt sofaputer for å avlaste, men som regel blir jeg sittende å holde opp lillegullet. Han legger jo på seg, og jeg er ikke akkurat den sterkeste så det begynner å bli ganske tungt allerede. Så skal vel ikke se bort ifra at jeg holder han litt lavt sånn at han henger litt, som du skriver. Skal ihvertfall prøve å se om det kan være noe med teknikken der! ;) ;)

Skrevet

det var akkurat den lille forskjellen jeg også oppdaget, hun hang bare litt,men læll..lykke til :)

Skrevet

takk, har bare en på tube, men da må jeg få på krukke:)

Skrevet

Brystvorte krem fra apoteket funka for meg + å pumpe meg å gi småen flaske litt i ny og ne så de fikk tid til å lindre.. :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...