Gå til innhold

Ikke krav på sykepenger etter ferieavvikling? Trenger seriøst HJELP!!

Anbefalte innlegg

Jeg har hatt permisjon med 80% lønn nå, og etter det 10 uker lønnet ferie som jeg hadde tilgode fra 2008 og 2009. Disse feriemånedene ble tatt i november, desember og litt i januar rett etter jeg var ferdig med mammapermisjonen. Etter dette ble jeg sykemeldt, men de sier jeg ikke har krav på sykepenger. Jeg er fast ansatt i kommune.

Noen som vet. Har fått 7 forskjellige svar tilsammen fra arbeidsgiver og Nav nå. Argumentet er at jeg har hatt mere enn lovfestet ferie, som i mitt tilfelle ville utgjøre 8 uker og 2 dager. Jeg har hatt 10 uker. (Siden det er 5 ukers ferie i kommune pr år, og siden jeg var sykemeldt stort sett hele 2008, så fikk jeg overflyttet all ferien. ) Jeg har hatt lønn i alle 10 ukene, men de sier jeg ikke har krav på sykepenger ettersom jeg har tatt mere ferie enn det som står er lovfestet ferie i følge arbeidsmiljøloven.

Vær så snill og svar meg om noen har peiling, er rimelig nervøs nå. Har ikke fått lønn siden midten av desember nå. Fikk vite først i dag at jeg kansje ikke har krav på sykepenger.

Fortsetter under...

Etter min beregning har du rett på sykepenger, men muligens ikke 100%. Litt vanskelig å si siden jeg ikke sitter med alle dataene dine.

Teknisk sett har du hatt mer ferie enn du har krav på. Du har ifølge ferieloven ikke lov til å overføre mer enn 2 ukers ferie. Du har ikke krav på å få overflyttet hele ferien din fra 2008.

Du må be om å få et vedtak fra NAV slik at du ser hva de har lagt til grunn for et evt. avslag.

Det er vist en regel som sier at man kan få overført hele ferien fra et år til et annet hvis man er sykemeldt så stor del av året at man ikke har hatt mulighet til å ta den ut inneværende år. Jeg søkte og fikk overført på det grunnlaget.

Bare spør om det er noen data du trenger for å vite mere om spm mitt.

Takk for svar forresten

Den bestemmelsen finnes ikke i ferieloven iallefall!

§ 9. Ferieavvikling under sykdom, permisjon, arbeidskamp mv:

Medfører arbeidsuførhet at feriefritid ikke blir avviklet innen ferieårets utløp, kan arbeidstaker kreve å få overført inntil 12 virkedager ferie til det påfølgende ferieår. Krav om overføring må fremsettes innen ferieårets utløp.

Du kan ta ut ferie under sykmelding og ellers under permisjonen.

Teknisk sett hadde du trolig unngått problemet dersom du hadde tatt ut ferie midt i permisjonen og ikke etter ferien.

Retten til syjkepenger faller bort når arbeidsforholdet avbrytes med mer enn 14 dager. Jeg regner med atd et er det de har lagt vekt på i ditt tilfelle?

Det finnes likeve unntaksreger. De kan beregne sykepenger etter Folketryden § 8-47:

Denne paragrafen gjelder for yrkesaktive medlemmer som på sykmeldingstidspunktet midlertidig har vært ute av inntektsgivende arbeid i mindre enn en måned, og som

a) fremdeles er ute av inntektsgivende arbeid, eller

B) er i arbeid uten å fylle vilkåret i § 8-2 om fire ukers opptjeningstid.

Likestilt med arbeid etter første ledd er tidsrom da medlemmet mottar en ytelse til livsopphold etter kapitlene 4, 8, 9 eller 14.

Likestilt med arbeid etter første ledd er også tidsrom

a) da medlemmet utfører militær- eller siviltjeneste,

B) da en sjømann i utenriksfart avspaserer opparbeidet fritid,

c) da medlemmet har lovbestemt ferie,

d) da medlemmet har lovbestemt permisjon etter arbeidsmiljøloven §§ 12-1 til 12-5 dersom vedkommende har avtale om å gjenoppta arbeidet etter permisjonen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...