Anonym bruker Skrevet 15. februar 2010 #1 Skrevet 15. februar 2010 Mine foreldre synes det blir for langt å reise "så ofte" at de dropper å komme i dåpen til sitt første (og eneste) barnebarn. Vi skal ha dåp i juni, de har akurat vært her ei uke på besøk for å se henne. Hun er nå 6 uker gammel. Jeg sa vi skulle ha dåp i juni, og min mor sa det var så langt å reise, så de ble nok ikke å komme da. Avstanden er der, va vi bor sentralt på østlandet, og de bor i nordland. ca 90 mil med bil. Begge er yrkesaktiv, og planlegger tur til USA i oktober, så de er ikke "gamle" og med dårlig helse heller. blir så lei meg, men det er kanskje hormonene mine som ikke er på plass etter graviditeten enda?
Gjest Skrevet 15. februar 2010 #2 Skrevet 15. februar 2010 Ligger det ikke noe annet bak? Kanskje de er litt skap-ateistiske og synes dåp er noe tull?
CMH Skrevet 15. februar 2010 #3 Skrevet 15. februar 2010 Det gjorde ikke mine heller.. Vi holdt dåp hos svigers, var kanskje derfor de unnlot å komme. Kom med alle slags mulige unnskyldninger. Da ble jeg forbanna. Men dåpen var fin den altså, selvom ikke de var der! Vi hadde svigers der, oldeforeldre, tanter og onkler og søskenbarn til samboeren min. og det gikk så fint. Men skal innrømme jeg var skuffa over dem da ja..
Anonym bruker Skrevet 15. februar 2010 #4 Skrevet 15. februar 2010 De har jo ikke ubegrenset med ferie. Jeg forventer aldri at mine foreldre kommer flere ganger i året når de bor så langt borte og de vil jo selvfølgelig bruke en del av ferien sin på utenlandsreiser. Jeg er glad om de kommer en gang i året og så kan vi gjøpre det samme. Har de veldig god råd siden du tror de kan reise to ganger til det + ferie i oktober? Har de ikke flere barn de også vil besøke?
Anonym bruker Skrevet 15. februar 2010 #5 Skrevet 15. februar 2010 Skjønner du blir skuffet ja!! Vi bor i Oslo og svigerforeldrene også i Nordland, men det var aldri snakk om at de ikke skulel komme i dåpen. De er pensjonister og har ikke all verden med penger, men de var ute i god tid og bestilte rimelige billetter så det gikk jo greit. Synes du skal fortelle dem i klartekst hvor skuffende det er at de ikke stiller i barnedåpen til sitt eneste barnebarn.. det hadde antakelig jeg gjort
Anonym bruker Skrevet 15. februar 2010 #6 Skrevet 15. februar 2010 Sjønner deg, og at du blir frustrert ja. MIne svigerforeldre kom heller ikke til dåpen til minste her. De bor ca 80 mil unna. I tillegg hadde vi lagt dåpen til påsken slik at flest mulig skulle ha mulig het å komme. De kom på besøk første gang før minsten var nesten 1 år, både jeg og mannen måtte på jobb en ettermiddag, og de hadde ikke mulighet å være med ungene noen timer engang selv om vi hadde spurt om det i god tid, og de hadde sagt ja. Før de plutselig ombestemte seg, og ikke kunne alikevel.
Anonym bruker Skrevet 15. februar 2010 #7 Skrevet 15. februar 2010 Svigers gikk heller i konfirmasjonsselskapet til datteren til naboen da vår førstefødte og deres eneste barnebarn ble døpt.
Gjest Sekretøsa Skrevet 15. februar 2010 #9 Skrevet 15. februar 2010 Skamme dem, ja! Svigers bor 65 mil unna oss, og er her støtt og stadig. De hadde ikke for alt i verden gått glipp av en dåp! De tok seg tilogmed fri når vi skulle flytte, så de kunne hjelpe til med flytting og barnepass. Ære være svigers!
soleia Skrevet 15. februar 2010 #11 Skrevet 15. februar 2010 Då hadde eg og vorte lei meg, og synes det er rar prioritering av dei som har vorte besteforeldre. Går vel an å få flybillettar til ein relativt rimeleg penge så langt fram i tid, og då treng dei jo ikkje ta seg så mykje ekstra fri heller, anna enn reisedag mandagen.
Anonym bruker Skrevet 15. februar 2010 #12 Skrevet 15. februar 2010 Dåp er på søndag. Har dem så lite fri, så går det an å reise opp med fly fredags kveld eller lørdags morgen, og ned igjen søndag med siste flyet..... Regner med at dem bor i nærheten av en eller annen flyplass?? Hva med å sjekke rutetider? Og så sende et hyggelig kort å si at det går buss/tog/fly da og da, og med retur da og da, og at dette ikke koster mer enn slik og slik, og at hvis situasjonen ikke er slik at dem har råd så vil dere gjerne spandere på dem turen......... Hvis ikke så informer dem da om at senere kontakt blir når det passer dere og ikke dem. Når det gjelder slike "kirketing" som dåp, konfirmasjon, bryllup og begravelser så synes jeg det omtrent skal mer enn sykehusinnleggelser til før man sier nei.
Anonym bruker Skrevet 15. februar 2010 #13 Skrevet 15. februar 2010 Skjønner godt at det er noen som ikke orker å komme. Det er faktisk ikke like stas for alle andre, som det er for foreldre. Det er bare en dåp. Men når det er deres barn så skal de vil slippe alt, drite i jobb og økonomi og selvfølgelig stille opp. Og når de bor så langt unna så er det jo litt storforlangende å forvente at noen skal kunne komme.
Gjest Skrevet 15. februar 2010 #14 Skrevet 15. februar 2010 Men er ikke dåp en typisk ting man gjør nettopp for å samle slekta? Dessuten krever vel ikke HI noe som helst, hun er lei seg fordi de ikke vil komme.
Anonym bruker Skrevet 15. februar 2010 #15 Skrevet 15. februar 2010 Men hvis man blir skuffet, så er det vel fordi at man har forventet at de ville komme? Synes folk skal være glad hvis noen vil komme, men foreldre burde ikke ta det som en selvfølge. Familie eller ikke, når det er snakk om så store avstander. Det er ikke alltid at det er forenelig med jobb/ferie, og for ikke å snakke om økonomi. Sånn er det bare, enten noen vil eller ikke. Hadde det kun vært noen få mil eller times kjøring, og de ikke hadde orket å komme i dåpen, så hadde jeg forstått at HI hadde blitt skuffet.
Anonym bruker Skrevet 16. februar 2010 #16 Skrevet 16. februar 2010 takk for svar. Ja hadde forventet at de kommer i dåpen til sitt barnebarn, jeg krever det ikke, biter skuffelsen i meg, og la heller ut frustrasjonen min her. Øknomi er ikke et problem, de har til livetsopphold ++. Problemet er vel langt avstand og min mors rygg samt allergi og 100 andre unskyldninger. men å dra til USA, for å sitte på en buss i 10 dager er ingen problem. HI
Anonym bruker Skrevet 16. februar 2010 #17 Skrevet 16. februar 2010 Skjønner godt at du er skuffet HI. Det hadde jeg også blitt. Dåpsdagen er jo en stor begivenhet - en festdag, og at de ikke kommer på den er utrolig simpelt gjort. Klem til deg
Anonym bruker Skrevet 16. februar 2010 #18 Skrevet 16. februar 2010 Syns virkelig ikke det er storforlangende at man forventer at foreldrene kommer i dåpen til barnebarnet sitt. Syns du bør si dette til foreldrene dine HI. Om begge er yrkesaktive koster det ikke så mye å reise Men- siden de skulle ned en uke før- hvorfor ikke ta dåpen da ?
Anonym bruker Skrevet 16. februar 2010 #19 Skrevet 16. februar 2010 nei, jeg utrykte meg sikkert litt dumt, de har akurat vært her ei uke nå for å se henne for første gang:) og synes det blir slitsomt å reise så langt så ofte. dåpen blir i midten av juni. HI
skorpionfruen Skrevet 16. februar 2010 #20 Skrevet 16. februar 2010 Min far bor 110 mil unna og kommer heller ikke i dåpen om 14 dager. Jeg skjønner det egentlig, men samtidig så skjønner jeg ikke hvorfor han på død og liv skal kjøre når han skal avsted. Man får billige billetter som sparer en for over et døgn reisetid. Men neida.. kjøre skal man og da har man ikke tid. Jeg skjønner at du er skuffet, det er tross alt 4 mnd til. Dumt å si NÅ at man ikke kommer for at man ikke vil reise så ofte når det er i sommer.
Anonym bruker Skrevet 16. februar 2010 #21 Skrevet 16. februar 2010 Kjipt, man vil jo at besteforeldrene skal få et godt forhold til barnebarnet. De tok fly denne gangen, pga min mors rygg og da bilkjøring ikke er noe greit for henne. HI
Anonym bruker Skrevet 16. februar 2010 #22 Skrevet 16. februar 2010 Jeg hadde blitt skikkelig lei meg jeg og. Si det til de at du blir såret over det. Oldemor som bor i Finnmark kom hit til Oslo i dåpen vi hadde nå. Og hun er 82 år.
Anonym bruker Skrevet 16. februar 2010 #23 Skrevet 16. februar 2010 Ta det opp med dem. Si rett ut at du er skuffet over at de ikke vil komme!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå