Gå til innhold

Skal jeg hjelpe datteren min å tegne?

Anbefalte innlegg

Jeg har ei jente som driver og lærer å tegne. Stort sett blir det bare krusseduller, men noen ganger utfordrer jeg henne til å tegne mennesker, hus ol. Da kan hun det og det blir morsomme tegninger som jeg liker bedre enn krussedullene, men er det galt å forsøke å påvirke tegningene noen ganger.

Hvis hun skal tegne seg selv sier jeg for eksemåel:

Har du et hode? Da tegner hun en running.

Har du mage? Så tegner hun magen.

Har du øyne, munn, hår, ben armer osv? og så plaserer hun det på tegningen.

Ødelegger dette for kreativiteten eller den naturlige utvikklingen eller noe slikt? Det aller meste av tiden tegner hun selvfølgelig uten innblanding, men en gang i uka eller noe sånt "hjelper" jeg henne på denne måten. Hvor mye blander dere andre dere i hvordan de tegner?

Fortsetter under...

Synes det virker helt greit jeg, sånn du gjør det =) Prøvde noe lignende med min eldste sønn, men han var totalt uinteressert - nekta å prøve å tegne noe som ligna noe som helst. Så på 4-årskontrollen på helsestasjonen ble han bedt om å tegne et menneske - jaja, tenkte jeg...men han tegna et menneske han! Da blei jeg overraska kan du si =)

Nå som han er 5 synes han det er kjempekjekt å etterligne - har brukt øysteins tegneblyant på nett(for å pause underveis) noen ganger og.

Jeg kan ingenting om dette, så det blir bare tanker fra meg:

Jeg tror at isteden for å "ødelegge" for kreativiteten hennes, så gjør du henne bevisst på hvordan hun (i dette eksempelet) ser ut, det ser jeg på som positivt! :)

Siden du ikke treper på at hun skal tegne "rett" hver gang, tror jeg nok ikke du ødelegger noen ting - heller tilfører noe :)

Jeg gjør litt av det samme som deg innimellom, når storebror og jeg tegner.

Han er bare 2 1/2, så det blir mest at jeg forteller hva jeg tegner. Hodet, magen, armene... Hjulene, vinduene, lysene... og han "hjelper" meg med å finne ut hva vi må tegne for å få eks en brannbil. Han tegner selv på eget ark også :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...