Anonym bruker Skrevet 15. februar 2010 #1 Skrevet 15. februar 2010 Har en gutt på 3 som nettopp har begynt i barnehagen. Han går to dager i uken, tirsdag og torsdag. Til å starte med likte han seg veldig godt, men plutselig var det hyling og gråting når han ble levert. På torsdag hadde han vært lei seg store deler av dagen Sier han ikke vil i bhg, han vil være hjemme... Flere som har hatt det sånn og hvor ting har roa seg etterhvert, i tilfelle hvor lang tid tar det? Er det rett av oss å tvinge han i barnehagen? Pratet med en venninne som jobber i bhg, og hun sa at han gikk for få dager.. Trenger litt råd og hjelp, for jeg hater på levere han når ting er sånn.
Anonym bruker Skrevet 15. februar 2010 #2 Skrevet 15. februar 2010 Jeg er nok enig med din venninne som sier at han går for lite. Når man er i bhg bare to dager i uken blir det lite kontinuitet i det og det vil ta ekstra lang tid før han blir helt trygg på alle de som jobber der og på ungene. Jeg ville ha snakket med de som jobber der og hørt om han en uke eller to kunne være der hverdag til han ble kjent og trygg. Anbefaler ingen og ha under 60 % fordi det ofte blir vanskelig for ungene og bli kjnete og trygge på bhg. Men det finnes unntak også som fungere fra dag en med bare 40 % plass
Anonym bruker Skrevet 15. februar 2010 #3 Skrevet 15. februar 2010 Enig med din venninne, han går for få dager. Vanskeligere å komme inn i leken og bli godt kjent med de andre da. Spesielt siden han i tilegg begynte "sent i livet". Hadde økt med et par dager til.
Anonym bruker Skrevet 15. februar 2010 #4 Skrevet 15. februar 2010 Jeg jobber i barnehage, og jeg vil tørre å gå så langt som å påstå at venninnen din har rett; han går for få dager i barnehagen til å klare å trives med å være der. For ham er det et unntak å være i barnehagen, ikke en regel- og dermed blir det vanskelig for ham å bli vant til dette. Dessuten er det enda en faktor som trolig gjør det enda vanskeligere for ham å klare å trives; alderen. Han er gammel nok til å være godt vant med andre rutiner og dagsrytmer enn det han nå får i barnehagen! Jeg syns dere bør forsøke å få ham inn i barnehagen en dag eller to mer pr uke, slik at han setter pris på å være der og blir vant til de ansatte og de andre barna- og dagsrytmen de har der! Lykke til
Gjest Skrevet 15. februar 2010 #5 Skrevet 15. februar 2010 Nja, er det virkelig slik at de andre barne "fryser" ut de som ikke er der hver dag? Jeg har en del venninner som bor i det store utlandet og der er det ganske vanlig at barne går i barnehage bare 2-3 dager i uka før de begynner på førskole (type 3 eller 4-årsalderen). Jeg antar ungene deres liker det ettersom disse damene er hjemmeværende og sånn sett har et reelt valg. Uansett, kanskje du skal høre med barnehagens ped.leder hva hun eller han mener?
Anonym bruker Skrevet 15. februar 2010 #6 Skrevet 15. februar 2010 Men i Norge er jo dette mindre vanlig, dermed blir det ene barnet som er der bare en gang iblant mindre intergrert enn de som er der hver dag. For de andre barna er barnehagen noe dagligdags, de blir like vant til det som å være hjemme. For det barnet som er der bare halvparten av tiden blir det ikke det. Jge tror også venninnen din har rett, HI.
Anonym bruker Skrevet 15. februar 2010 #7 Skrevet 15. februar 2010 HI her... Nå som "problemene" startet har han fått komme flere dager, og så ble han selvfølgelig syk, så har ikke vært der siden torsdag. Skulle egentlig vært der i dag, men med oppkastsyke måtte jeg holde han hjemme. Ser alle råder oss til å ha han der flere dager... men egentlig ønsker ikke jeg og barnefaren det, jeg er hjemmeværende og trives med å ha han hjemme. Grunn til vi søkte plass var for at han skulle få leke med andre og bli litt mer sosial med andre barn. Søknadsfristen for neste barnehageår er gått ut (var 1.feb), men vi søkte om å få bytte dager slik at det ikke skulle bli så lenge mellom hver gang han er der. Så håper å få mandag og torsdag i stedet. Veldig usikker på hva vi gjør, det knuser jo et mamma-hjerte å levere en som ser på deg med tryglende, tårevåte øyer og roper mamma i det jeg går. Dagen blir jo ødelagt for meg, for da blir jeg sittende hjemme å tenke på at han har det vondt
Gjest Skrevet 15. februar 2010 #8 Skrevet 15. februar 2010 Ok, da vet jeg det Her vi bor er det ganske vanlig med deltidsplasser nemlig, men da er det kanskje ikke normalt.
2 små og en undulat Skrevet 15. februar 2010 #9 Skrevet 15. februar 2010 Jeg tror også venninnen din har rett. Sønnen din venner seg ikke til barnehagen og de andre i barnehagen venner seg heller ikke til å ha han der. Han blir bare en som popper innom en gang i blant. Sønnen min på 2 år vil aldri i barnehagen på mandager. Det er ikke slik at han gråter, men sier at han ikke vil, han vil heller være hjemme. Ettersom uka går liker han seg bedre og bedre i barnehagen, og på fredagene vil han nesten ikke være med hjem:/ Hør med barnehagen om de har litt ekstra plass, kanskje de kan få til å ha han en dag til i uka, det kan gjøre underverker:)
Anonym bruker Skrevet 15. februar 2010 #10 Skrevet 15. februar 2010 Da burde du heller vurdere å ta han helt ut og aktivisere han/la han møte andre barn i andre sammenhenger som åpen barnehage, lekeplasser, lekeland osv. Med den uttalesen om at du og barnefaren ikke ønsker å ha han mer i barnehage fordi DERE trives bedre med å ha han hjemme høres det ut som dere tenker mer på deres egen kos en barnets beste. For få dager i barnehagen fungerer for de færreste, ingen blir bevist fryst ut, men en leker automatisk med de man vanligvis leker med. Dessutten er det vanskeligere for gutten å kaste seg inn i den vante leken når han kjenner den dårligere enn alle de andre osv osv.
Anonym bruker Skrevet 15. februar 2010 #11 Skrevet 15. februar 2010 HI her... Jeg har satt barn til verden for egentlig å være så mye sammen med dem som mulig, ikke for å stue dem vekk i en barnehage 10 timer om dagen, 5 dager i uken!! Vi tenker ikke mer på oss selv av den grunn, vi tenker på barnet vårt og livet som familie. Men vi ønsker også at barnet vårt skal få leke og lære seg å være sammen med andre barn. Derfor syns vi to dager i uken likssom var fint..
Anonym bruker Skrevet 15. februar 2010 #12 Skrevet 15. februar 2010 Dere synes det var fint ja, men det er jo tydlig at gutten ikke trives med det. Så ser igrunn bare tre løsninger: - Fortsett fordi dere synes det er bra og la gutten misstrives - Ta han helt ut og aktiviser han på annen måte - Øk antall dager så han faller til ro i barnehagen og trives. Det å ha barn i barnehagen er ikke å stude de bort, det er masse positivt med det også. Uten at jeg gidder utbrodere det nå. Det er ikke alltid at det en i starten trodde var best ender med å være det.
Anonym bruker Skrevet 15. februar 2010 #13 Skrevet 15. februar 2010 Jeg har hørt om mange barn som etter en stund innser at de faktisk skal være i banrehagen "permanent" og da slår seg vrang. Dette er gjerne etter at alt har gått i noen uker. Jeg tror også det er lettere å gå flere dager. Kan han gå flere men korte dager?
Anonym bruker Skrevet 15. februar 2010 #14 Skrevet 15. februar 2010 Gutten min var ute av bhg i 2 uker pga sykdom da han var 3 år. Han ville ikke dit igjen, han ville være hjemme sammen småsøskene sine. Det tok en liten stund og så gikk alt bra igjen, er der hver dag nå. Jeg mener nå at de trenger bhg, lek med andre barn, og litt utfordringer uten mamma eller pappa. Han stortrives nå. Her vi bor er det ingen som får halv plass, må søke full å håpe på at en vil dele.
Anonym bruker Skrevet 15. februar 2010 #15 Skrevet 15. februar 2010 Tror det er veldig forskjellig om unger klarer å slå seg til ro med redusert plass i bhg eller ikke. Minste min har hatt 50% siden hun startet der som 9 mnd gammel baby. Har gått kjempefint, og hun har trivdes fra første dag. Nå er hun 4 år, og jeg har økt til 60% plass, 3 dager hver uke fordi jeg så at hun hadde behov for det. Hva med å ha de 2 dagene sammenhengende? tirsdag og onsdag f.eks? da blir det kanskje bedre, personalet kan fortelle han den ene dagen at i morgen skal vi fortsette med dette, eller gjøre slikt og slikt? Er kanskje vanskelig å fortelle han på mandag hva de skal finne på på torsdag?! Har de ukeplan i barnehagen? og er dere flinke å fortelle han å forberede han på at han skal i barnehagen, og den dagen skal de gjøre det og det...?
Anonym bruker Skrevet 15. februar 2010 #16 Skrevet 15. februar 2010 Nå skal du få noen tips fra en annen hjemmemamma (og tidligere ped.leder). Det er helt ok med to dager i uken, men da må du regne med å bruke lengre tid på tilvenning enn barn som går full uke. Snakk masse om barnehagen, finn ut hvorfor han ikke vil være der; ingen å leke med, at han må være der uten foreldre, usikker på de voksne e.l. At barn som er deltid blir utestengt er tullprat, men selvfølgelig bruker de lengre tid på å bli kjent med de andre barna. Hvis han sliter med å finne noen å leke med så er det faktist barnehagens oppgave å organiserer det slik at han får muligheten til å bli kjent, feks med bruk av små grupper. Han kan kanskje ha med seg en leke hjemmefra? Det kan være trygt med noe kjent. Hvis han synes overgangen fra å være hjemme er tøff så er det ingen ting i veien for å ta tilvenningen på nytt og i snegletempo. Hver sammen med han, vær borte i ti minutter ad gangen. Øk med 5 minutter hver dag. Det er ikke noe galt i reaksjonen hans, det er helt naturlig og normalt å få en raksjon litt etter at man har begynt. De mindre barna får denne reaksjonen etter 3-4 uker hvis de ikke reagerer med en gang.
Anonym bruker Skrevet 15. februar 2010 #17 Skrevet 15. februar 2010 har ikke lest alle svarene men jeg sier meg enig med venninnen din hilsen mor til 2 barnehagebarn som jobber i b-hage
Anonym bruker Skrevet 15. februar 2010 #18 Skrevet 15. februar 2010 Hi her.. Likte svaret ditt nn 16:21 Han blir absolutt ikke utesteng av de andre ungene, de er helt utrolige, og gjør alt for å få han med seg i leken o.l. Jeg/vi hadde håpa at vi kunne få to dager i uka til å fungere. Vi har pratet litt om det nå i ettermiddag jeg og mannen min, og tenkt litt det samme, at kanskje ta tilvenningen på nytt... Takk for godt råd
Anonym bruker Skrevet 15. februar 2010 #19 Skrevet 15. februar 2010 Er enig med at han går for få dager. Min begynte i bhg når han var 3. Gikk 3 dagerm men kom aldri inn i gjengen, så han trivdes ikke så godt. Det siste året har han gått 4 dager og han har det mye bedre. De i bhg mener at det er fordi han har en dag ekstra
Anonym bruker Skrevet 15. februar 2010 #20 Skrevet 15. februar 2010 Hi, jeg gikk gjennom akkurat det samme for 3 år siden, da sønnen min begynte i bhg. Jeg søkte 50% plass, for var hjemmeværende på den tiden. Innkjøringen gikk helt fint. Men da han skulle gå fast i bhg, så gikk det ikke en dag uten skriking og hyling. Han ville ikke gå i bhg. Så barnehagen foreslo at han kunne gå hver dag i 1 mnd, for å tilvenne han det å gå i bhg. Og det gikk så fint. Han gikk i bhg hver eneste dag fra kl. 10-15 hver dag. Og til slutt ble han så vant til å gå i bhg, at det ble slutt på skrikingen. Og etter det har han trives så godt i bhg, at vi søkte full plass til han.
Anonym bruker Skrevet 15. februar 2010 #21 Skrevet 15. februar 2010 Synes dere skal ta rådene dere får her og av barnehagepersonell seriøst. Dere må ha guttens velvære i fokus og han har det åpenbart ikke bra med den løsningen dere har valgt. Mandag-tirsdag-onsdag er det minste dere burde gi ham. Hvis dere ikke takler det får dere heller ha ham hjemme på fulltid så slipper dere å plage ham sånn.
Anonym bruker Skrevet 15. februar 2010 #22 Skrevet 15. februar 2010 Hvorfor spør du her om råd når det er egentligt bare et svar du vil, slik svar som anonym 16.21 kom med... Hva med og heller ha full plass, styre selv når han skal i bhg, ha korte dager, snakk med guttungen hva han vil om han kunne tenke seg og være i bhg hver dag eller om han heller bare vil være hjemme. jeg vet han bare er 3 år, men han har likevel sin mening, og da det ut ifra der...
3småtroll♥ Skrevet 15. februar 2010 #23 Skrevet 15. februar 2010 Jeg er "dersverre" enig med de andre her.... Men det er faktisk helt vanlig at barn får en slik reaksjon når det går opp for de at du faktisk reiser fra de og at dette er noe de skal gjøre til vanlig. Lilleknott her syns det var helt supert å begynne i barnehage, men etter 2-3 uker gikk det opp for han at mamma faktisk drar fra meg, og jeg skal være her alene hele dagen! Da hadde han en periode der han ikke ville i barnehagen og gråt da jeg dro. Det gikk over etter en uke eller to. Men ang. antall dager i barnehagen ville jeg heller gått for 3 dager i uken. Da eldste her begynnte på skolen gikk jeg hjemme i perm med lilleknott. Selv om jeg var hjemme ville vi at hun skulle få gå på sfo for der er "alle" de andre etter skolen! Så hun gikk 60% på sfo det året. Grunnen til at vi valgte 60% var for at hun skulle ha trygge og forutsigbare dager/uker. Og hun var jo da 5,5 år...... Barn trenger trygge omgivelser, men det er også viktig med gode rutiner og forutsigbarhet så 3 dager i uken er nok lettere for et barn enn bare 2 dager.
Anonym bruker Skrevet 15. februar 2010 #24 Skrevet 15. februar 2010 vist du bare skal ha 2 dager på han vil jeg anbefale to dager på rad. han kommer jo overhodet ikke inn i leken.. lykke til:)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå