Gå til innhold

Noen som er veldig langsynt her?

Anbefalte innlegg

Min datter måtte akkurat begynne å bruke briller. Hun har +7 på det ene øyet. Er det noen av dere som ser like dårlig? Har ikke hørt om noen som er så langsynt før, hvordan føles det? Hva ser man godt/dårlig? Er ikke så lett å skjønne hvordan hun føler det.

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/141440554-noen-som-er-veldig-langsynt-her/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg er veldig langsynt. Har + 4-5 eller noe sånnt.

Har jo ikke så mye å sammenligne med siden det bare er dette jeg vet om...

Jeg ser jo da bedre det som er på lang avstand enn de med normalt syn/ er nærsynt. Eks da vi var mindre og pleide å gå til byen på andre siden enn havna, så kunne jeg lett fortelle venninna mi hvilken hurtigrute som lå ved kai. Hun hadde da ingen mulighet å skimte dette engang.

Jeg bruker ikke briller nå, har ikke brukt briller på ca 6-8 år. Har ikke briller engang. men jeg tenker stadig på å kjøpe meg nye.

Jeg opplevde før at jeg ble fortere sliten i øynene om jeg var på skolen,eller holdt på med lekser/lesing ol om jeg ikk brukte brillene.

Grunnen til at de trodde jeg trengte briller i utgangspunktet var at jeg ofte gikk på døre ol.

Nå vet jeg ikke hvor i landet dere bor, men vet at enkelte plasser har de litne erfaring med briller til barn, jeg fikk f.eks så sterke glass som jeg skulle ha på de første brillene mine, dette gjorde at jeg ikke så noe i begynnelsen, og ikke klarte å ha de på meg. Man må visst ha svakere glass i begynnelsen for å venne øynene til styrken.

De andre brillene jeg fikk var det vel litt svakere glass i etter det jeg husker, og de er også de siste brillene jeg har hatt.

Jeg fikk briller i 9-10 års alderen.

Hei! Jeg bruker briller/linser. Jeg har +5, men også veldig skjeve hornhinner. Jeg fikk briller på +6 når jeg var ca fire/fem år. Det var ikke mye jeg så da, det gjør jeg heller ikke nå dersom jeg ikke konsentrerer meg veldig, men da ender jeg opp med hodepine. Er nok godt for henne å ha fått briller, da man fort blir veldig sliten av å ikke se...men det er veldig viktig at hun får briller som hun synes er fine, og at glassene er godt tilpasset, så ikke glassene blir for tykke, eller at brillene blir for tunge. Jeg hadde problem med dette og syntes dermed at briller var noe dritt..var veldig glad da jeg kunne gå over på linser.

Virker som de har litt peiling her da, bor i nord. Hun begynte nå med en styrke på +4 til å begynne med, hun skal også gå med lapp på det andre øyet 2 timer per dag. Hun er bare 4 år, men det virker som om hun synes det er helt greit å bruke briller, ikke noe problem foreløbig.

Håper det kan rette seg litt med tiden siden hun er såpass liten enda.

Lillegutten vår på snart 2 år venter på sine briller, han har styrke +6,5 på begge øynene.

Lurer fælt på hvordan dette kommer til å gå.

Og tenker mye på om han ser dårlig nå og slikt.

men det har aldri virket som om han såg dårlig, han har alltid hatt god øye/hånd koordinasjon. Alltid likt å plukke pittesmå ting som han finner rundt.

Men vi oppdaget det fordi han begynnte å skjele så voldsomt.

Og siden mannen min er svaksynt så insisterte han på å bli henvist til øyelege. Selv om legen sa at det ikke var noe å bry seg med.

Heldigvis.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...