Gå til innhold

saksforberedende møte

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva skjer der? og kommer dommeren med anbefalinger om hva han/hun mener er best?

hva skjer på møte hos den sakkyndige? Noen som har vært borti sakkyndige i bergen? hvordan de jobber, tenker osv??

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det kommer litt an på alder på barnet ditt når det kommer til prosedyre med sakkyndig..Hvor gammelt er barnet ditt?

(Alder har en betydning i forhold til å være med å bestemme selv, eller hva barnet ønsker..)

Er du innkallt til møte eller skal h*n komme hjem til deg?

Hva er grunnlaget for rettsaken?

(Prosedyrer er forskjellig iforhold til alvorlighetsgraden i saken)

Noen observere deg sammen med barnet men andre tilfeller blir det et møte på h*n kontor..

Saksforb.møte er først å fremst for å prøve å komme frem til en løsning før man tar det store steget å gå til retten...

Om sakforb.møte ikke fører til løsning har man som foreldre ikke noe man skulle ha sagt iforhold til "ønske om samvær", _alt er da opp til dommeren...

Men det er mulig det er forskjellige prosedyrer...jeg har ikke allverdens med erfaring heldigvis :)

Skrevet

jenta er 12 år. Faren har ikke sett henne på 3,5 år. Har prøvd å kontakte moren flere ganger uten hell... har hatt mye sykdom i fars nye familie som har gjort at han ikke har orket noen rettslik kamp med mor.

den sakkyndige har avtalt møte nå før det første saksforberedende møtet.

far og datter hadde et flott forhold før. Far ønsker å kunne få kontakt igjen med datteren og at hun får møte sine to halvsøsken. I følge mor vil ikke datteren møte far. Dette skjønner vi godt, men mye av grunnen kan også være pga manipulering fra mor sin side. Datteren blir nemlig gla dersom noen fra fars familie ringer, men da tar gjerne moren telefonen fra datteren...

Far må ikke nødvendigvis ha samvær , men vite at det er dattern selv som bestemmer og ikke minst få lov til å få levere julegaver og bursdagsgaver....

Anonym

Skrevet

Jeg har klippet og limt inn fra :

http://www.ung.no/demokrati/459__Barneloven.html

"Du skal bli hørt

Barneloven fastslår at foreldrene skal gi barnet stadig større selvbestemmelsesrett med alderen (§ 33). Etter hvert som barnet utvikles og modnes, skal foreldrene høre hva barnet har å si før de tar avgjørelse om personlige forhold for barnet. Når du har fylt 7 år, skal du få si din mening før foreldrene (eventuelt andre som har foreldreansvaret) tar avgjørelse om dine personlige forhold (for eksempel påkledning, leggetider, skolegang), men også i sak om hvem av foreldrene du skal bo hos hvis foreldrene ikke bor sammen. (Nytt etter lovendring med virkning fra 1. april 2004)(Barneloven § 31). De skal legge vekt på hva barnet mener.

Loven bestemmer at når du er fylt 12 år, skal det legges stor vekt på hva du mener. Da skal du få kunne si din mening før det tas avgjørelse om dine personlige forhold, for eksempel hvem av foreldrene du skal bo hos hvis de lever hver for seg. Også en offentlig myndighet, som regel en domstol, som skal avgjøre en sak som gjelder deg, skal høre din mening før de avgjør saken. Det skal legges stor vekt på hva du mener (§ 31). Jo eldre du blir, jo sterkere grunner skal til før det kan bestemme at du skal bo hos en annen av foreldrene enn du selv ønsker. "

-Med andre ord så er jenta i denne saken gammel nok til å være med å si hva hun vil og ønsker og at det skal bli lagt stor vekt på i evt rettsak.

Jeg håper at dere blir enig og at det ikke går videre til en rettsak for slike konflikter kan nok gjøre ting ekstra vanskelig. MEN når det er sagt er jeg glad for å høre at far (i denne saken ) er villig til å kjempe om retten til å se sin datter og håper at det ordner seg til det beste for jenta som faktisk er det viktigste her!

Du/dere høres ut som furnuftige voksne som ikke går for "seier " eller for å tråkke på mor, men har jentas beste i tankene om dere klarer å formidle dette til sakkyndig og i rettsmøte på samme måte som du har gjort i dette innlegget vil nok både sakkyndig og dommer se at dere vil bare barnets beste og "dømme" ut i fra det.

Tilbake til det med at jenta er gammel nok til å få si sin mening. Dette blir nok opp til sakkyndig og jenta kan/vil antagligvis bli innkalt til møte der hverken mor eller far er tilstedet i rommet slik at barnet kan snakke fritt uten påvirkning.

Viktig:

Men vit at alt det jeg skriver til deg her nå er bare min oppfatning og slik jeg har hørt fra andre i lignende saker og jeg IKKE er bevandret innen juss i det hele tatt,- annet enn jeg står oppi en sak selv og har innhentet opplysninger på nett, kjente, og fra advokat underveis!

:)

Lykke til ! Håper det alt ordner seg til jentas beste..

Hilsen anonym som har svart deg tidligere :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...