Anonym bruker Skrevet 15. februar 2010 #1 Skrevet 15. februar 2010 Inspirert av meg selv:-) Han driver eget firma,og gjør det rimelig greit.Jeg hjelper han på alle fridagene mine,samt noe kvelder.Dette gjør jeg uten å få noe for det,for jeg tenker at det er for oss begge. Selv går jeg på skole,og jobber i tillegg.Har nå fått semester-avgiften som skal betales.Og jeg spurte han om han kunne hjelpe meg å betale den,siden det er skralt med penger for tiden.Men det kunne han ikke,jeg fikk ta ut feriepengene eller ordne det på andre måter.Og jeg ble faktisk litt paff,for jeg hadde ikke trodd det skulle være noe problem i det hele tatt.Utdannelsen min vil jo også komme begge til gode. Han mener vi har brukt for mye penger i det siste (pusset opp),og det går tregt i firmaet hans for tiden.Men han har flere millioner på konto,og tviler på at det "få" tusenlappene jeg trenger gjør noen stor forskjell. Er jeg helt på trynet som forventer at han skal hjelpe meg? Har mest lyst å si at jeg ikke vil hjelpe han noe mer..
Anonym bruker Skrevet 15. februar 2010 #2 Skrevet 15. februar 2010 synes ikke du er rar fordi du spør om penger når du faktisk går på skole, synes han er smålig av seg, har du prøvd å argumentere til han? kanskje han ikke tenker på at det du gjør i firmaet spiller noen rolle, eller at han tar deg som en selvfølge. Synes absolut du bør fortelle han at du ikke er interessert i å hjelpe han mer om han ikke kan hjelpe deg også når du har behøv for det.
Patetica fåkksi Skrevet 15. februar 2010 #3 Skrevet 15. februar 2010 Har dere ingen form for avtale rundt dette da? Og har dere bodd sammen lenge? Jeg syns ikke det er på trynet at han hjelper deg siden han har flere millioner på konto (!) og dere er samboere, men det finnes mange folk som bestemt ikke har felles økonomi.
Anonym bruker Skrevet 15. februar 2010 #4 Skrevet 15. februar 2010 Han sparer penger på at jeg gjør det jeg gjør der,og han tjener ganske godt på det til tider.Når jeg argumeterer,så kommer han bare med at jeg får jo penger..Dvs 200,- for å handle for når jeg er helt blakk,og pengene som er brukt til oppussing.Og jeg får høre at jeg må begynne å tenke,for jeg ville vi skulle fullføre oppussingen,slik vi hadde tenkt.Men der har han ombestemt seg..Og det er "helt greit",men skolen er faktisk viktig,og jeg syns det er direkte flaut å måtte gå til mine foreldre og be om penger.De har bare så de klarer seg,men vil nok hjelpe uansett..
Anonym bruker Skrevet 15. februar 2010 #5 Skrevet 15. februar 2010 Hm, det var jo rett og slett merkelig. Hjemme hos oss går regningene om hverandre, hvis den ene har en dårligere måned enn den andre... Jeg synes at du skulle slutte å hjelpe ham. Si at du desverre ikke kan jobbe gratis, for det har du ikke råd til. hvis han skal være så firkanta så burde du også være det. Krev timesbetalt eller dropp hele hjelpen til ham.
Anonym bruker Skrevet 15. februar 2010 #6 Skrevet 15. februar 2010 Oi...Det er han som er helt på trynet her altså, rimelig gnien fyr må jeg si.
Gjest ->>- Skrevet 15. februar 2010 #7 Skrevet 15. februar 2010 Det er ingen selvfølge at han skal betale dette, det kommer jo helt an på hvilke avtaler dere har i forhold til økonomi. Skal dere leve i en felles husholdning mens den ene sitter med millioner og den andre er blakk student, bør dere rimelig kjapt sette dere ned og snakke sammen om hvordan dere vil gjøre dette økonomisk. Flere år hvor en snur på hver krone og den andre har råd til hva den vil, kommer neppe til å være særlig sunt for et forhold.
Gjest Skrevet 15. februar 2010 #8 Skrevet 15. februar 2010 Jaha? Da må jeg innrømme at han ikke høres ut som noe særlig å spare på denne samboeren din. Men i hvert fall hadde jeg sluttet å jobbe gratis for ham og kreve betaling for hver time du legger ned i firmaet. Faktisk burde du etterfakturere for de siste 6 mnd eller noe.
Anonym bruker Skrevet 15. februar 2010 #9 Skrevet 15. februar 2010 Dytter denne jeg,har lyst å høre flere meninger...
Anonym bruker Skrevet 15. februar 2010 #10 Skrevet 15. februar 2010 Høres helt idiotisk ut. Så lenge han har penger som er lette å ta av så bør han jo bidra til dine utgifter så lenge du studerer. Har han kun penger som står i et langsiktig fon eller lignenede igjen, har jeg en viss forståelse for at han ber deg bruke feriepengene dine. Sånn eller så syns jeg ikke det er rimelig at man ikke har felles økonomi der man har omtrent like mye til personlig forbruk (målt etter behov) når alt av felles ting er betalt. Begge bør ha samme standard når deg gjelder goder.
Anonym bruker Skrevet 16. februar 2010 #11 Skrevet 16. februar 2010 teit mann spør du meg.. men det finnes flere måter å tjene penger på da.. hehehe,du kan jo ta betalt for sex:P tihi.. bare si at her i hus får man ingenting gratis.. lurer på hvordan han reagerer da..
Anonym bruker Skrevet 16. februar 2010 #12 Skrevet 16. februar 2010 Hvor mye penger dreier det seg her om? Engangssum?? Eller at du forventer å sitte med 0 i studiegjeld der andre ser på kr. 300 000 som lite i studielån?
Anonym bruker Skrevet 16. februar 2010 #13 Skrevet 16. februar 2010 Lever en liste med ca. antall timer du har jobbet i hans firma uten betaling. Krev grei timesbetaling. Så får du si at når han ikke kan hjelpe deg, kan ikke du være gratisarbeid for ham. Skulle bare mangle at han hjalp deg også...
Anonym bruker Skrevet 16. februar 2010 #14 Skrevet 16. februar 2010 Det er snakk om 8500,- i en engangssum..
Anonym bruker Skrevet 16. februar 2010 #15 Skrevet 16. februar 2010 Enig lever liste med timene du har jobbet og si at han får betale deg for det da. Og gi beskjed at sidendet er slik så skal du ha betalt for alle de timene du jobber fra nå av og forlang en god timeslønn. Og om han da ikke vil ha din hjelp så kan du jo bruke tiden din enten på deg selv eller få en annen jobb slik at du får bedre økonomi.
Anonym bruker Skrevet 16. februar 2010 #16 Skrevet 16. februar 2010 Hjelp, for en gnien mann du har. Hadde faktisk forventet at han hadde hjulpet meg iom at du hjelper han. Når det er sånn det skal være.
Anonym bruker Skrevet 16. februar 2010 #17 Skrevet 16. februar 2010 Oi!! Jeg er i samme situasjon, bare at jeg er ferdig med skolen og søker nå jobb mens jeg jobber redusert. Samboer har eget firma som går greit, FORDI jeg er mye hjemme, og gjør det mulig for han og tjene penger til OSS. Jeg gir avkal på mye for at han skal kunne jobbe, noen ganger på kveld,natt eller helg. Selvsagt deler han med meg. Har fått et kort som jeg kan bruke til det jeg vil, og får jeg regninger legger jeg dem inn på kontoret hans. Sløser selvsagt ikke hemningsløst, men shopper kanskje litt ekstra noen ganger. Vi er et team!
Anonym bruker Skrevet 16. februar 2010 #18 Skrevet 16. februar 2010 Det er snakk om 8500,- i en engangssum.. ---------------- Himmel og hav. Trodde nesten det var snakk om et helt studielån, men dette er jo egentlig "bare bagateller"! Er nesten fristende å si; STIKK AV. Finn det noe bedre. Akkurat i denne situasjonen så er gresset ditt faktisk grønnere på den andre siden. Snakker man om slike mindre beløp en sjelden gang, så burde svaret være ja, så sant det lar seg gjøre. Synes faktisk synd på deg!!!!
Anonym bruker Skrevet 16. februar 2010 #19 Skrevet 16. februar 2010 I den saken her mener jeg at han er utrolig gnien, og at det er du som har rett. Når det er sagt så syns jeg det er merkelig at dere aldri har tatt opp dette før? (virker jo ikke som det har vært tema?) Når man bor sammen bør man ha snakket sammen om hvordan man skal løse økonomien, og helst ha noen avtaler, f eks felles regningskonto der begge setter inn en sum etter evne, for så å betale alle regninger fra denne kontoen. Uansett om man har adskilt økonomi er det for meg/oss en selvfølge at man hjelper hverandre i slike situasjoner. Tror du bør ta en skikkelig prat med samboeren din.
Anonym bruker Skrevet 16. februar 2010 #20 Skrevet 16. februar 2010 Syns han kan hjelpe deg da. Visst han setter seg fullstendig på bakbena så kan du jo skrive opp alle timene du har jobba/hjulpet han. Å gi han lista å si du vil ha betaling for det siden han ikke hjelper deg. Jeg hjalp min tante i butikken hennes å jeg skrev opp alle timene jeg hadde jobba. Skulle bare hjelpe henne noen timer pr uke, men hun ville jeg skulle gjøre det så hun kunne se hvor mange timer i uka hun trengte hjelp da hun skulle søke etter en ny til å jobbe for henne. Jeg ville ikke ha noe betalt for det, men jeg fikk en saftig utbetaling da jeg sluttet å jobbe for henne.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå