Gå til innhold

Dette er ingen god følelse, jeg er faktisk misunnelig på venninnen min fordi hun får til ammingen....

Anbefalte innlegg

Jeg har selv to små barn og har ikke klart å amme noen av dem. En kombinasjon av dårlig sugeevne og at jeg ikke klarer å produsere melk. Jeg var utrolig lei meg for det med førstemann og var nok ganske deprimert i flere mnd. Med andremann følte jeg virkelig at det var et tilbakelagt kapittel... Helt til venninnen min ble mamma forrige uke. Ammingen hennes går som en lek og melkeproduksjonen kom i gang i det barnet var ute. Jeg merker en vondt misunnelse i meg selv pga det. Føler meg virkelig råtten! Jeg er jo så glad for at hun er blitt mamma til en vakker liten jente også kommer denne dumme følelsen og ødelegger!! Uff.. skulle ønske jeg klarte å bli kvitt den:(

Fortsetter under...

Man bestemmer ikke alltid hva man skal føle. DU forstår heldigvis at dette er en tåpelig følelse, og får da bare prøve å ikke tenke på det, helt til det går over av seg selv.

De jeg kjenner som ikke har fått til ammingen har vært misunnelige på oss som får det til nesten av se selv, og dem som får det til etter litt strev.

Men er ikke det helt normalt og forståelig, da? Jeg var kjempeheldig selv, og ville aldri ha tenkt at du er råtten eller at det er noe negativit i at du misunner venninnen din.

Når en ikke-ammende venninne sa til meg at hun misunte meg ammingen syntes jeg det var helt naturlig, og ikke negativt i det hele tatt. Jeg var selvsagt lei meg på hennes vegne fordi hun fremdeles ikke hadde kommet helt over det, men følte ikke at hun ikke var glad på mine vegne.

Barna dine har det bra uansett, husk på det!

Jeg synes ikke det er så rart, og det er vel dessuten en helt naturlig følelse. Den går over, og jeg tror ikek engang venninnen din hadde blitt sur.

Og du er da uansett en like god mor som henne.

Uff da...men sånn er det nok for mange. Ammepresset har jo tatt heeeelt av i den senere tiden,og jeg synes det er trist at man som mor skal føle seg mislykka pga at man ikke får ammet barnet sitt. Jeg fikk ikke amma førstemann pga at han var prematur og ikke ville suge selv etter å ha fått mat via sonde i 14 dg. Jeg pumpa og pumpa, men klarte ikke å produsere nok uansett. Denne gangen håper jeg at ting stiller seg litt anerledes, og at jeg får et normalt barselopphold på sykehuset.

Men skulle det skjære seg denne gangen også, så veit jeg jo at flaske er et godt alternativ. (Er jo selv oppfostra på MME)

Du kan jo være ærlig med venninna di også da, og si at du misunner henne at amminga ser ut til å gå så knirkefritt. Kanskje lettere å komme over skuffelsen du sitter med selv på den måten?!

Du skal ikke være lei deg for at du ikke fikk det til. Det er mange som sliter med å få til amming. Din venninne har vært heldig, da svært mange som får sitt første barn gjerne opplever noen problemer i starten.

Det er mye snakk om amming og hvor viktig det er. Men like viktig og kanskje enda viktigere er det å sette fokus på at helsepersonell som skal veilede mødre i dette har kunnskaper nok, og det er det dessverre ikke alle som har.

Det er dessuten mange myter ute og går,og det dumme mange gjør er at de heller velger lytte helt og holdent til disse mytene og hva ens egen mor/svigermor/tante osv. sier istedet for å søke hjelp hos fagpersoner.

Det blir folk også av de som ikke har blitt ammet :) Og man er absoluttt ikke en dårligere mamma om man ikke får til det med amming, det å lykkes med amming er ikke alt her i verden. Det viktigste er at et barn får nok mat og masse kjærlighet og tror jeg du har lykkes utrolig god med. Vær stolt av deg selv! Du er dyktig :)

Annonse

Hei :-)

Skjønner deg kjempegodt! Hos oss var det litt omvendt iom at lillemann ikke ville ta verken flaske eller smokk og jeg var dødsmisunnelig på venninnen min der alt fungerte!! (Både amming, søvn, flaske, smokk...) Nå er jo også dette med amming nesten hysterisk i Norge så man blir jo nesten indoktrinert til å føle seg som en dårlig mor hvis det ikke fungerer! (Tull, tull, tull!!!)

Du får lufte det litt da vet du... si at du er litt misunnelig på at ammingen går så greit, at du så gjerne skulle hatt det sånn selv :-)

Tusen takk for så mange snille svar:)!! Det hjelper faktisk veldig å høre at jeg ikke er en frykelig person. For jeg er virkelig utrolig lykkelig for at hun har fått barn og at alt har gått så fint med ammingen på hennes vegne selv om jeg er misunnelig. Føler bare det stikker litt i meg når jeg ser og hører hvor enkelt det var for henne:(

snart 4 i familien*FØDEKLAR* ; Jeg hadde nøyaktig lik erfaring som deg med førstemann, pumpet og pumpet døgnet rundt i 2 uker uten å få noe melk. Krysser fingrene for at du klarer det bedre med andremann.

Jeg har jo to flotte og friske barn, bare litt dumt man ikke kan styre at teite følelser dukker opp...

Jeg vet akkurat hvordan du har det, har hatt det akkurat likedan selv.

Det går ikke an å styre hvordan man føler det, men man kan styre reaksjonene utad. Vær ærlig på at du synes hun er veldig heldig som får det til og du kan godt si på en hyggelig måte at du er en smule misunnelig på det. Etter det må du bare bite misunnelsen i deg, og håpe at den går over etterhvert.

Min erfaring er at det er verst å se disse bittesmåttisene bli ammet, for det bringer frem så mange vonde minner, men det blir bedre når ungene blir større og i en alder der jeg hadde mange gode mate-minner med mine egne.

Det går seg til skal du se :-)

Jeg tror du har rett i det tingeling_80. Jeg vil aldri finne på å få henne til å føle seg dårlig fordi alt har gått på skinner med ammingen for henne. Det er jo kjempebra for henne:) Er det noe som er tøft å ikke få til som nybakt mamma er det det og det unner jeg ingen. Men jeg kommer nok til å nevne at jeg misunner henne det med ammingen litt på en hyggelig måte. Litt egenterapi bare, ellers hjalp det noe innmari å høre at det var flere ute i verden som meg:D

Tenk på hva du har og ikke på hva du ikke har!

Hilsen en som har måttet kjempe med så mangt etter å ha født barn (men ammingen den fikk jeg til gjennom mye strev og diett..)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...