Msmaramu Skrevet 15. februar 2010 #1 Skrevet 15. februar 2010 Forrige uke var jeg kvalm sånn av og på. Kvalmen førte bestandig til oppkast, men noen dager var bedre enn andre. Inatt har jeg måttet kaste opp i ett, og idag er jeg konstant kvalm og har kastet opp ca. 5 ganger allerede. Bruker egenmelding idag. Det jeg lurer på er hvor lenge det er vanlig å gå sånn før en kontakter lege og spør om sykemelding, evt. aktiv sykemelding? Jobber i hjemmesykepleien og leder er veldig allright og vil tilrettelegge så best som mulig for meg, men nå er det jo sånn at jeg rett og slett ikke klarer å dra på jobb engang.. Noen tips eller erfaringer?
K ♥ tærten Skrevet 15. februar 2010 #2 Skrevet 15. februar 2010 Jeg slet med litt kvalme, men ekstrem migrene fra uke 5. Etter 14 dager, hvor jeg faktisk besvimte en morgen før jeg skulle på jobb, måtte jeg bare dra til legen. Da jeg kom inn døra på legekontoret trengte jeg ikke å si særlig mye for legen min sa bare at jeg hadde ingenting på jobb å gjøre! Ble sykemeldt i 1 uke for da var neste legetime. I den perioden ble kvalmen mye værre og jeg kaster stort sett opp hver kveld/natt. Da jeg var hos legen i uke 8 ble jeg sykemeldt i 4 uker til for legen min hadde ingen tro på at jeg ble særlig bedre før uke 12-13 hvertfall. Nå er jeg i uke 11 og er ikke særlig mye bedre. Kaster fortsatt opp hver kveld, så og si, og gjør jeg mer enn formen tilsier er migrenen der med en gang. Har fortsatt to uker igjen av sykemeldingen min og merker det er godt. Jeg prøvde som sagt å se det litt ann i begynnelsen, jobbet jo 14 dager med migrene og kvalme, men det var til ingen nytte. Gjorde ikke mye fornuftig på jobben i den tiden (har en kontorjobb) for var så dårlig, og jeg syntes ikke du skal strekke det så langt som jeg gjorde at jeg tilslutt besvimte! Bestill deg en legetime og hør med legen din. Det er jo mye diskusjon rundt sykefraværet for tiden, men jeg har troa på at legen din kjenner deg og vet hva som er riktig. Jeg har aldri vært sykemeldt før, men har heller ikke spesielt dårlig samvittighet nå for vet jeg ikke hadde hatt noe på jobb å gjøre når jeg bruker 3-4 timer av natta på å kaste opp/være superkvalm og derfor er helt ødelagt store deler av dagen.
Msmaramu Skrevet 15. februar 2010 Forfatter #3 Skrevet 15. februar 2010 Så bra at du endelig kom deg til legen og fikk sykmeldt deg:) Høres ikke no særlig ut det du går igjennom.. Hver gang jeg kaster opp prøver jeg å si til meg selv at det er en liten en i magen som prøver å gi beskjed om at h*n er der:) Men det er som du skriver, det er blitt sagt så mye om sykemeldinger... At man sykmelder seg for et godt ord.. Og i tillegg sier en jo at graviditet ikke er no sykdom. Føler liksom det er et nederlag å sykmelde seg og. Men må man så må man:) Tusen takk for et godt svar:)
K ♥ tærten Skrevet 15. februar 2010 #4 Skrevet 15. februar 2010 Jeg følte også det i begynnelsen... Pluss at jeg alltid har irritert meg over kollegaer som har sykemeldt seg omtrent så fort de har blitt gravide. Likevel har jeg rett og slett insett at noen ganger må man bare lytte til kroppen og ta nedturen det er å være sykemeldt. Gleder meg veldig til å komme tilbake til jobb igjen, men det viktigste nå er den lille i magen
Msmaramu Skrevet 15. februar 2010 Forfatter #5 Skrevet 15. februar 2010 Det er så sant:) Skal se hvordan formen er de neste dagene, så må jeg ta en vurdering da.
mamma til twins Skrevet 15. februar 2010 #6 Skrevet 15. februar 2010 Begge gangene jeg har vært gravid har jeg vært sykemeldt i ca 2,5 måned. Andre gangen gikk jeg til legen mens jeg fortsatt var et "menneske" og fikk sykemelding og kvalmedempende medisiner. Er man først angrepet av kvalme, så vedvarer det en god stund. Med meg har det begynt å bli bedre rundt uke 12-14. Synes det skal være lov å sykemelde seg med en gang man ikke klarer å gå på jobb og gjøre en ordentlig jobb. Synes du skal skaffe deg en sykemelding så snart som mulig. God bedring!
bett84 Skrevet 15. februar 2010 #7 Skrevet 15. februar 2010 Jobber også i hjemmesykepleien, har vært aktiv sykemeldt to uker og er det ut denne uken også. Var ubeskrivelig trøtt og gikk i min egen boble. Følte på kroppen, at nå må noe gjøres, før jeg møter veggen. Sov hele ettermiddagen etter jobb og fikk ikke gjort noe hjemme. Var mest kvalm om kvelden, kasta opp av og til. Ringte legekontoret, som skulle høre med fastlegen. De ringte opp igjen ikke lenge etterpå, fikk 1,5 uke til å begynne med. Etter å ha gått på aktiv noen dager, gav kvalmen seg litt og jeg fikk i meg litt mat. Er fortsatt trøtt, men klarer stort sett å holde meg våken til kl 21 om kvelden. Reiser som oftest på jobb ca 10.30 - 15.
magica og lille tryll ♡ Skrevet 15. februar 2010 #8 Skrevet 15. februar 2010 Når jeg kom til legen med kvalmeproblematikk i forrige svangerskap så ble jeg sykemeldt ut uke 12 med en gang. Er man først angrepet av kvalme så er man det som regel hvertfall fram til uke 12.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå