Gå til innhold

Tenk dere litt om.....

Anbefalte innlegg

Synes det begyner ta litt av.....

Mange velger å kalle barna sine veldig sære og spesielle navn for tiden!

Ber dere alle tenke på barnets beste littegrann også;

Husk at de tross alt skal bære dette navnet med seg livet igjennom!

De skal feks. sjekke inn på hotell uten å måtte STAVE navnet sitt hver gang, de skal bli VOKSNE med navnet sitt, og de skal helst ikke bli MOBBET pga navnet vi foreldre gir dem....

Så husk å spørre deg selv om du ville hett ditt barn navn....?

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/141439943-tenk-dere-litt-om/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Syns det er fint med pyntebokstaver jeg :-) Og ja- jeg ville gjerne hett min datters navn :o) Men enig med deg, jeg føler at mange kaller barna sine nesten hva som helst, BARE for at det skal være spesielt..

Men sannsynligvis er det vel fordi man liker det navnet best :o) Mine barn har begge spesielle navn, men hadde brukt de om de var på topp 10 også, fordi jeg syns de er nydelige=)

Synes bare det er fint at noen tenker litt nytt og finner navn ikke alle andre har. Synes det er morsomt med litt spesielle navn.

Men jeg er enig i at navn det er umulig å vite hvordan man skal uttale eller navn med merkelige betydninger bør unngåes. Synes også navn bør skrives mest mulig likt slik det uttales, men ofte handler det jo om tradisjoner...

Dessuten synes jeg det er mye klissete jålenavn ute og går for tiden, men det er jo smak og behag da...;)

Annonse

Helt enig!

Det går an å ha to tanker i hodet samtidig. Selv om man ikke vil ha navn fra ti på topp finnes det så mange fine navn med lange tradisjoner som ikke er mye brukt akkurat nå for tiden....eller nye navn som også "oppfattes som navn" og ikke bare merkelige lyder. En må også tenke på stavemåte, om man legger til bokstaver for å få navnet "finere" kan man fort gjøre barnet sitt en bjørnetjeneste.

Mammaen til Adriana og Maximillian er et eksempel her: Hun har valgt navn som er sjeldne, men som få har problemer med å akseptere som navn, og som er stavet "rett fram" og man er ikke i tvil om hvordan de skal uttales.

Det er ikke navn jeg ville valgt, men det er jo en fordel at vi ikke velger det samme hele gjengen.

Veldig enig med verpesjuk

Jeg mener det er snakk om balanse. Går fint an å velge et lite brukt navn uten at det skulle være noe hindring for barnet. Det handler om at navnet er forståelig. Det finnes også navn som er vel spesielle.

Ganske mange barn nå til dags får litt uvanlige og spesielle navn. Det vil si at det er FAKTISK ganske vanlig å ha et litt spesielt navn nå til dags.

Kikker man på en klasseliste, barnehageliste eller lignende er det svært få som har såkalte "vanlige navn". Dermed blir det disse barna med vanlige navn som skiller seg ut.

Viktigste er vel å finne et navn man liker og som man tror barnet kler:) Så kan andre bare mene det de vil :)

Annonse

Haha, du er ikke den eneste :P Adriana er jo veldig lett å stave, hører jo klart på uttalen at det er én ''n'', og ikke to, som i Adrianna.

Maximilian derimot er litt verre, fordi det kan høres ut som dobbel L. Det var egentlig Maximillian vi hadde bestemt oss for, men så viste det seg at Maximilian er det mest vanlige, så iom at navnet er såpass spesielt i seg selv, valgte vi å skrive det med én L.

I Sverige ligger navnet Maximilian på 79.plass, 165 gutter som fikk det navnet. I Norge er Maximillian mer vanlig, men bare så vidt. 20 stk som fikk navnet Maximillian, og 17 som fikk Maximilian i 2009.

.. men i helhet er det flere i Norge som heter Maximilian enn Maximillian...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...