Gå til innhold

Til dere som har hatt KISS-barn uten dei typiske symptoma........

Anbefalte innlegg

Skrevet

Korleis var barna dokkas? Jenta mi på snart 3 mnd, er so å sei bare blid en liten stund på morningen, ellers er hun sur og grinete.... Hun gulper ganske mye, var for tidlig født, og virker veldig misfornøyd... Jeg har lyst å ta henne til manuellterapi for å skjekke om dette kan vere KISS... Var ei dame her inne som sa til meg at barna trenger ikkje ha dei typiske symptoma, og hun beskrev hvordan datteren hennes var, helt lik min.. Dersom dokke har hatt barn med KISS uten dei typiske symptoma, vil dokke forklare meg korleis ungen var og oppførte seg? Takk for svar :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Gutten min hadde KISS. Han gulpet aldri mer enn normalt, ofte gulpet han ikke i det hele tatt. Vi fikk ikke til ammingen, han bare hylte når jeg la han til puppen. Han sutret og gråt mye, og særlig etter han hadde spist. Jeg trodde hele tiden at han fikk for lite melk for han hylte så fælt når flasken var tom, så jeg ga han mer, og han spiste... men hylte like herlig når neste flaske var tom... så jeg var litt i villrede. Senere skjønte jeg jo at han fikk veldig vondt i nakken av å ligge å suge på flasken.. Stakkars liten:-( .. Han likte ikke å ligge på ryggen, og han sovnet sjelden slik, så jeg måtte tilslutt la han sovne inn på magen, og så lirke han over på ryggen når han sov tungt nok. Slik sov han maks en time..

Du kan jo se for deg hvordan nettene så ut? Han våknet og gråt, jeg stod opp og snudde han over på magen, han sovnet omsider igjen, og jeg satt våken (omtrent med tannpirkere i øynene) og ventet på at han sov dypt nok til at jeg kunne snu han over på ryggen igjen.. Våget aldri å sove selv mens han lå slik på magen.. Så, når jeg snudde han over på ryggen våknet han ofte, og runddansen var igang igjen... men etterhvert lærte jeg meg teknikker som gjorde at han ikke våknet når jeg snudde han fra mage til rygg.. så kunne jeg sove... men maks en time.... ofte bare 20 minutter før han våknet og gråt igjen, og jeg måtte snu han over på magen for at han skulle sovne igjen.... og sånn gikk nettene...

og, forresten, han ble flatere og flatere i bakhodet også, fordi han på en måte lå feil, eller var anspent i kroppen, eller, jeg vet ikke helt, men.... Han lå aldri som en banan eller sånn som jeg har sett på bilder av KISS-barn..

Jeg var ihvertfall totalt utslitt og fortvilet over å ikke greie å trøste gutten min. Han gråt uansett hva jeg gjorde, og det resulterte i at jeg på en måte sluttet å prøve å finne ut hva det var. Det henger litt i enda, og jeg føler meg som verdens dårligste mor når han gråter og jeg oppdager altfor sent at han f.eks hadde en finger sittende fast i genseren og sånne ting...

Jeg råder deg til å få hjelp så fort som mulig så du ikke kommer inn i en slik sirkel som jeg var med gutten min. Etter vi gikk til kiropraktor (hadde 7-8 behandlinger) har han blitt en helt annen gutt, og nå er det sånn at hvis han gråter så ER DET NOE... og jeg kan trøste han! Verdens beste følelse!!:-)

Lykke til

Skrevet

Hei, det var kanskje jeg som skrev til deg at man ikke trenger ha noen av de typiske symptomene:) Anonym over har jo en del typiske sympt da, f.eks barnet klarer ikke amme (typisk, vondt å snu på hodet mm).

Men uansett- mitt barn er også for tidlig født, og tatt med keisersnitt. KS-barn er forresten overrepresentert på kiss-statistikken fordi de kan få en litt for stor belastning på nakkevirvlene i det barnet dras ut av magen etter hodet, uten at mors kropp presser på (som ved en vanlig fødsel).

De første mnd var hun ganske rolig og sov veldig mye. Men etter hvert, ca fra 3 mnd begynte hun å bli ganske sutrete på dagtid (men sov fremdeles godt på natta). Hun var spesielt sutrete om hun ble lagt på magen, antakelig fordi det var vondt for henne å holde hodet oppe. Jeg bar henne mye og trillet for å få fred. Ca ved 3 mnd-alder startet også gulpinga. Og dette tiltok bare ut over månedene, til det avtok igjen ved 9-10 mnd.alder. Men herregud det var vanvittig så mye hun gulpet. Jeg tror rekorden var skifting av 4 fulle antrekk før klokka 12 om formiddagen:( Klissvått. Amminga hadde vi ingen problemer med og hun virket ikke stiv eller som hun hadde smerter da hun vred på hodet. Men hadde nok en liten overstrekk i nakken (hodet bøyd litt bakover da hun sov)

Så for meg var det gulping og sutring som gjorde at jeg mistenkte KISS, ikke noe annet. Manuellterapeuten ga meg skryt for å ha skjønt at det kunne være det, noe helsestasjonen ikke skjønte (de vet lite om kiss generelt på hs). Jeg ville bestilt en time om jeg var deg. bedre å sjekke enn å gå og lure, og barnet får hjelp tidligere også:) Og det er gratis. Ingenting å lure på :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...