Gå til innhold

Når skal jeg bli gravid igen? Har dere noen forslag?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Nå høres det ut som om jeg kan bestemme akkurat hvilken dag jeg skal bli gravid på, og det er bare delvis sant. Med mine 2 barn har jeg blitt gravid på første forsøk, men tar det ikke forgitt at det er like enkelt hver gang. :-)

Men altså, min permisjon går ut nå i september og jeg har en 50% stilling å gå tilbake til. I foregående svangerskap jobbet jeg 100 % og fikk permisjonspenger tilsvarende. Valgte 100% lønn. Jeg kunne altså tenkt meg å blitt gravid igjen sånn ca i sept. for å få barnet i mai/juni. Det vil da si at når jeg begynner på jobb igjen så er jeg enten blitt gravid eller blir det snart. Hvordan blir det da med neste permisjon? Om jeg bare jobber 50% vil da denne lønna bli grunnlaget for neste permisjonspenger? Eller legger de også det jeg har i permisjonspenger nå til grunn?

Økonomisk sett, bør jeg utsette graviditeten`?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Økonomisk sett bør du i det minste sørge for å være i 100% stilling før ny permisjon.

Skrevet

Inntekten din de siste 10 månedene er grunnlaget for permisjonspenger (eller minimun 6 av de siste 10 månedene), så, ja, du bør sørge for å være i 100 % stilling det siste halve året før fødselen, hvis økonomi er en bekymring da. Hvis dere greier dere med 50 % så er det jo ikke noe problem:-)

Skrevet

50%-lønna blir grunnlaget for foreldrepermisjonen.

Så økonomisk er det mest lønnsomt å enten bli gravid så fort at du ikke rekker å gå ut i jobb igjen (da teller foreldrepengene som grunnlag for neste permisjon), men det er jo ikke lett å rekke ;)

Hvis ikke burde du forsøke å få en høyere stillingsprosent.

Skrevet

Tusen takk for gode svar. Jobber som sykepleier, og skal nok klare å få en høyere stilling eller i "verste" fall ta endel ekstravakter. :-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...