Trollemor75 Skrevet 15. februar 2010 #26 Skrevet 15. februar 2010 Jeg er helt enig med deg at vi trenger urkesfagutdannede for å få samfunnet til å gå rundt. For min del, på tross av at vi begge 2 har 7 års høyere utdannelse og 2 mastergrad hver, ville jeg være meget fornøyd om gutten ble rørlegger, så lenge han gjør det med overbevisning. Hans bidrag til samfunnet blir ikke mindre enn vårt. Men jeg bekymrer meg for de som ikke har noe yrke, de som dropper ut av skolen før de har fullført noe. Dem er det stadig mindre behov for, og de har en tøff fremtid foran seg. Ikke at renholdere er mindre viktige enn ingeniører, men det er mye tøffere for kroppen å holde ut frem til pensjonsalderen, og man er generelt mer utsatt i forhold til ledighet og dårlige arbeidsvilkår. Og fremtidsutsiktene er mer begrenset. Jeg vet det finnes unntak, selvsagt, men denne fremtiden ønsker jeg ikke for min sønn.
Anonym bruker Skrevet 15. februar 2010 #27 Skrevet 15. februar 2010 Den snekkeren som må ha pc for å slå inn en spiker, han ønsker ikke jeg til å jobbe:-P
Pengetreet Skrevet 15. februar 2010 #28 Skrevet 15. februar 2010 Endelig en debatt om utdanning sett fra makroperspektivet! Det er helt riktig at man ikke kan utjevne sosiale forskjeller gjennom at "alle" skal ta høyere utdanning. Tendensen har allerede begynt at lavere grader som barchelor ikke er noe å slå i bordet med lengre og at terskelen for å få de gode jobbene bare økes. Nå forventes det en mastergrad for stillinger som det tidligere var nok å ha en barchelor.. Kravet til utdanningsnivå skyves bare videre oppover. Desverre kan det ha den konsekvensen at det blir enda vanskeligere å komme inn på arbeidsmarkedet for de som hoppet av fra videregående. Som igjen vil skape større sosiale forskjeller i samfunnet. Denne gruppen er allerede overrepresentert på statestikken over hvem som lever av offentlige ytelser. Derfor mener jeg at det er viktig å satse på de yrkesfaglige retningene på videregående og øke antallet lærlingeplasser.
Anonym bruker Skrevet 15. februar 2010 #30 Skrevet 15. februar 2010 Hvilke sosiale skiller er det mer almenn utdanning skal viske ut? Som andre har nevnt her så tjener en jo omtrentlig like mye penger om man har høyere utdanning eller yrkesrettet utdanning.
Anonym bruker Skrevet 17. februar 2010 #31 Skrevet 17. februar 2010 Sitter og lytter med ett halvt øre til storting debatten, og lurer derfor på om det er flere synspunkter i denne debatten?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå