Anonym bruker Skrevet 15. februar 2010 #1 Skrevet 15. februar 2010 Jeg ser i flere innlegg her at utdannelse er viktig.Politikerene våre prater og mye om mer allmennfag i skolen, og at alle må øke utdanningsnivået sitt. Dette er jo i hovedsak for å jevne ut sosiale forskjeller. Det jeg har problemer med å forstå i denne sammenheng er da de yrkesfaglige gruppene vi har. Stort sett så er det disse gruppene som får samfunnet vårt til å gå rundt, ikke akademikerene. Det ble skrevet i ett annet innlegg: Gutter fra familier med lav utdanning/ yrkesfaglig utdanning begynner heller å jobbe tidlig fremfor å ta høyere utdanning. Jeg forstår ikke hvorfor høyere utdanning skal være så viktig for samfunnet vårt. Jeg ser jo i statistikker at de med høy utdanning er friskere, sunnere etc,men det bør jo være flere grunner enn det for å presse alle til mer allmenn utdanning? Landet vårt ville ikke fungert uten de yrkesfaglige gruppene, og skole er ikke for alle. Bør vi ikke heller bli flinkere til å tilrettelegge for hver enkelt, fremfor å presse alle til mer allmennfag?
Gjest Sauen og ungene Skrevet 15. februar 2010 #2 Skrevet 15. februar 2010 Landet vårt har bruk for både lavtutdannede og høytutdannede. Vi trenger elektrikere, tømrere og hjelpepleiere, på samme måte som vi trenger statsvitere, leger, advokater og økonomer. Og selvfølgelig bør folk velge det de helst ønsker og ikke bli presset på verken det ene eller det andre. Landet er best tjent med at flest mulig har yrker de trives med og brenner for.
Anonym bruker Skrevet 15. februar 2010 #3 Skrevet 15. februar 2010 Har ikke noe annet å tilføye. Jeg er helt enig! Jeg har faktisk lurt på det samme selv. Jeg er høyskoleutdannet selv, men min mann er elektriker, og han føler ofte det er sånn at han burde slenge på en "bare" foran jobbtittelen sin. Han er en smart mann, men har alltid hatt lyst til å bli elektriker. Foreldrene hans er høyt utdannet selv og får han til å føle seg så liten fordi han valgte å "bare" ta yrkesrettet utdanning. De spør han stadig vekk om han ikke skal ta teknisk fagskole om ikke annet. Han er strålende fornøyd med jobben sin og sånn sett heldigere enn meg som ikke trives så godt lenger med mitt yrkesvalg. Kjipt å ha 130.000 i studiegjeld, tjene dårlig og i tillegg ikke være fornøyd :-(.
Gjest Skrevet 15. februar 2010 #4 Skrevet 15. februar 2010 Det er misforstått sosialisme å tro at forskjeller forsvinner hvis alle tvinges inn i høyere studier. Og det er komisk at ARBEIDERpartiet misliker at folk velger å bli arbeidere, hi hi.
Gjest Skrevet 15. februar 2010 #5 Skrevet 15. februar 2010 Og jeg er helt for yrkesfag. Det burde bli lettere å komme inn på yrkesfag og enklere for bedrifter å ta i mot lærlinger. Selvfølgelig er det viktig at Norge har dyktige elektrikere, hjelpepleiere og lignende.
Anonym bruker Skrevet 15. februar 2010 #6 Skrevet 15. februar 2010 Helt enig Lille meg. Og det er jo en av grunnene til FrP sine gode tall i Norge. Arbeiderpartiet og de fleste andre partier består nå (sentralt) av akademikere som aldri har jobbet en time i sitt liv med annet enn skole og politikk. Mens FrP består av "vanlige" folk som arbeider. Det er vel i hovedsak derfor de blir kalt nye arbeiderpartiet?
Anonym bruker Skrevet 15. februar 2010 #7 Skrevet 15. februar 2010 Utenom i helsesektoren og renhold er behovet for folk kun med lite utdanning stadig synkende faktisk. Ettersom den teknologiske utviklingen går framover krever stadig flere yrker mer utdanning enn de gjorde før. F.eks finnes det snart ingen yrker hvor datakunnskap av ulik karakter ikke er påkrevet.
Anonym bruker Skrevet 15. februar 2010 #8 Skrevet 15. februar 2010 LOL Man trenger da ikke å ta høyskole utdanning for å bruke en pc,hihi
Gjest Skrevet 15. februar 2010 #9 Skrevet 15. februar 2010 Det kan godt være ja. Det er skummelt at man omtrent må være studentpolitiker først for å få innpass i de høyere sjikt i en del av de store partiene som Arbeiderpartiet. Det skader ikke med praktisk erfaring fra det virkelige liv om man skal styre landet! Dessuten har ofte studentpolitikere tid til å lære seg det de studerer heller ... så da sitter du der med politikere som hverken har praktisk eller teoretisk kunnskap da.
Gjest Skrevet 15. februar 2010 #10 Skrevet 15. februar 2010 PC-bruk kan fint inngå i yrkesfaglig utdanning.
Anonym bruker Skrevet 15. februar 2010 #11 Skrevet 15. februar 2010 Er Cad-programmering kommet på yrkesfaglig nå?
Anonym bruker Skrevet 15. februar 2010 #12 Skrevet 15. februar 2010 I mange yrker er det ikke ordinære pc'er med standard programvare man bruker når det kommer til databehandlingen da.
AndreVonDrei Skrevet 15. februar 2010 #13 Skrevet 15. februar 2010 "Utenom i helsesektoren og renhold er behovet for folk kun med lite utdanning stadig synkende faktisk." Merkelig påstand! Tviler på at pc-bruk er relevant for å sette opp en bygning fra grunnen av -i praksis ;-)
Anonym bruker Skrevet 15. februar 2010 #14 Skrevet 15. februar 2010 Det er riktig at man nesten ikke kan kjøre søppelbilen engang lenger uten å kunne bruke en datamaskin, men man trenger da virkelig ikke høyere utdanning for å fikse en PC! Verden går fremover på alle plan, og min 9-åring har hatt data som eget fag på skolen siden 1.klasse han...
Gjest Skrevet 15. februar 2010 #15 Skrevet 15. februar 2010 Jo, man lærer jo å bruke CAD-programvare i tillegg til blyant og papir på yrkesfaglig. I hvert fall har de jeg kjenner som har gått linja kunnet det mye bedre enn meg da jeg var fersk ingeniør
Anonym bruker Skrevet 15. februar 2010 #16 Skrevet 15. februar 2010 Det r stor forskjell på å bruke en pc, fikse en pc og programmere en pc. De fleste bedrifter med mye pc bruk, har en IKT avdeling og support.Enten i bedriften, eller en avtale med egne firma
Anonym bruker Skrevet 15. februar 2010 #17 Skrevet 15. februar 2010 "Tviler på at pc-bruk er relevant for å sette opp en bygning fra grunnen av -i praksis ;-)" Ok, du har i hvertfall ikke peiling på hva du prater om.
Gjest Sauen og ungene Skrevet 15. februar 2010 #18 Skrevet 15. februar 2010 Helsesektoren er vel en av de sektorene hvor man ønsker inn flere med høyere utdannelse. Man trenger ikke høyere utdannelse for å jobbe som frisør, tømrer, elektriker, murer, bilmekaniker, gartner, blomsterdekoratør, you name it. I helsesektoren derimot, ønsker de bla inn flere sykepleiere istedenfor hjelpepleiere.
Gjest Skrevet 15. februar 2010 #19 Skrevet 15. februar 2010 Virkelig? Norge ligger jo allerede på verdenstoppen i forhold til sypleier - pasient forholdet. Man lever og lærer
Anonym bruker Skrevet 15. februar 2010 #20 Skrevet 15. februar 2010 Men det er jo snakk om å legge mer allmennfag inn i grunnskolen. Jeg tipper det vil bli som i USA, at gymnas blir en del av grunnskolen. Dette for å utjevne de sosiale forskjeller. Det er her jeg faller av, og ikke helt forstår hvorfor:-S Hi
Gjest Sauen og ungene Skrevet 15. februar 2010 #21 Skrevet 15. februar 2010 Ja, på endel sykehus velger de nå å ansette sykepleiere fremfor hjelpepleiere. Det jobbes jo også med å få inn flere sykepleiere på sykehjemmene. Hos endel sykehjem er målet å ha en sykepleier på vakt pr avdeling til enhver tid (utenom natt). sykepleiere har jo endel mer medisinsk kompetanse, som man jo gjerne får bruk for når man jobber med syke folk, hehe. (Ikke at ikke hjelpepleierne vet mye altså, gjør en super jobb de også!)
Gjest Sauen og ungene Skrevet 15. februar 2010 #22 Skrevet 15. februar 2010 Ja, der er jeg enig med deg. Jeg vil tro mange vil velge bort yrkesrettet utdannelse da, om det vil ta like mange år å bli elektriker som å ta en utdannelse som nå er på høyere nivå (altså om yrkesfaglig utdannelse blir på høyere nivå) Mange velger jo yrkesfaglig fordi de blir fortere ferdig, kommer seg fortere ut i jobb, slipper studielån osv. Og kan man da velge mellom en høytlønnet jobb som f.eks ingeniør/økonom osv og laverelønnet som f.eks frisør, og det tar like lang tid og man ender opp med det samme studielånet, så velger nok mange høytlønnet.
Gjest Skrevet 15. februar 2010 #23 Skrevet 15. februar 2010 Jo, det er jo helt sant Jeg jobbet som ufaglært på "gamlehjem" da jeg var ung idealist som trodde jeg hadde det som kreves for å kunne jobbe som lege eller sykepleier, og man merket utrolig forskjell på de vaktene hvor det var en sykepleier tilstede. Men så jobbet jeg jo steder hvor de helst ikke ville ha hjelpepleiere fordi vi ufaglærte var mye billigere. Usj!
Gjest Sauen og ungene Skrevet 15. februar 2010 #24 Skrevet 15. februar 2010 Hehe, er sånn mange steder. Jobber som ufaglært jeg også, og endel oppgaver klarer jeg helt fint selv (stell, mat, senger osv). Men du verden så godt det er å ha sykepleiere der som kan hjelpe når vi lurer på noe medisinsk. Det dukker jo opp ting hele tiden, alltid en beboer som er syk eller har et sår eller er dårlig i magen, og da er det godt å kunne spørre =)
Anonym bruker Skrevet 15. februar 2010 #25 Skrevet 15. februar 2010 Men på en annen side ville vi få flere "drop outs" som hadde jobbet seg til en utdannelse. (Eller blitt sosialklienter og fengselfugler) Skole er ikke for alle,og alt har heller ikke med penger å gjøre. Noen er flinke til å jobbe og lærer praksis fort, andre er teoretikere og kan sine fag og bøker. Hvorfor gir dette sosiale forskjeller når samfunnet trenger begge gruppene?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå