Lova80 Skrevet 15. februar 2010 #1 Skrevet 15. februar 2010 Ble gravid som godt voksen student... Trodde jeg måtte klare meg "på egen hånd" økonomisk sett, helt til jeg hørte at Lånekassen gav et fødselsstipend. Dette var jo flott!! Jeg fikk slik beholde min økonomiske verdighet, slapp å måtte leve av samboer. Men det store PROBLEMET viste seg å være stipendet på 23.000 kroner jeg hadde fått mitt 1 år på høyskolen :-( Dette kom det altså et tilbakebetalingskrav på 1,5 år ETTER at jeg hadde FÅTT det!!!! Går det an???? Kan man TA TILBAKE noe man har GITT fra seg??? (Med dette mener jeg at jeg hadde et LÅN, og ved bestått eksamen fikk jeg et hyggelig brev der Lånekassen sa jeg skulle FÅ OMGJORT 23.000,- av lånet til stipend. Noe jeg betraktet som en liten Lotto-gevinst!!! MERK: Disse pengene BA jeg aldri om å FÅ.....) Grunnen til at jeg måtte betale tilbake var at jeg etter å ha blitt gravid måtte flytte fra studiested og hjem til sambo, og at HAN har FOR HØY FORMUE!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! Dette har vel ikke noe med MIN økonomi å gjøre vel? Jeg hadde som student egen leilighet, og vi ble ikke samboere før endt skoleår. Sitter skuffet og lei meg igjen her nå......... Er heldigvis ikke et "luksusfellen-offer", men pga Lånekassen kunne jeg lett ha blitt det! :-( Vil med dette bare advare dere andre som må ha med den pokkers Lånekassen å gjøre der ute..................! Ex-Student & Lånekasse-offer!!
Pirkeanonym Skrevet 15. februar 2010 #2 Skrevet 15. februar 2010 Lånekassen kan være vanskelige. De registrerte ikke min studieadresse i 3 år på høyskolen, og dermed ble alt stipendet gått over til lån. Dvs 100.000 mer i lån, enn om de hadde registrert min adresse. For meg er det ufattelig at jeg skal ha klart å bo hjemme i Stavanger når jeg studerte i trøndelag.
Lova80 Skrevet 16. februar 2010 Forfatter #3 Skrevet 16. februar 2010 Dytter...som de kaller det her inne ;-) Vil bare advare andre "stakkare"!!
Endelig 4 i familien :=) Skrevet 16. februar 2010 #4 Skrevet 16. februar 2010 I det brevet du fikk ang omgjøring av lån til stipend, så står det også at de kan omgjøre vedtaket dersom det viser seg at du/samboer/mannen har tjent mer enn inntekstgrensa de har. Dette gjelder da tydeligvis også for formue. Dette har skjedd meg flere ganger, men jeg anså det å ha noe mer å leve for hver mnd som mer verdifult enn å få omgjort 16.000 max hvert semester. Så derfor jobba jeg deltid ved siden av studiene. Når jeg fikk mitt første barn, fikk jeg regulert fødselstipendet mitt utifra inntekten til samboern min, ikke min egen økonomi. Synes dette var litt feil jeg også, men samtidig så hadde jeg jo foreldrepenger fra NAV pga at jeg hadde jobba ved siden av. Du får trøste deg med at du aldri har fått de pengene i hånda (on du skjønner) og at du heller ikke må betale tilbake 23000 kr i en sveiv. Du forlenger "bare" lånetiden med noen terminer...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå