Gå til innhold

Til dere som har hatt eller har kolikkbarn; Hva roer deres baby?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Under definisjonen av hva kolikk er, står det bl.a. at babyen gråter utrøstelig i alt fra 3-7 timer pr dag osv osv.. Så er mitt spørsmål til dere som enten har eller har hatt kolikkbarn; Er det noe som fungerer for å roe barnet eller er det rett og slett utrøstelig?

Her har vi prøvd sukkervann, uten hell, byssing og bæring hjelper litt, men støvsugeren fungerer veldig :) Vesla blir helt stille i løpet av få sekunder! Det har hjulpet oss veldig i de verste periodene! Ikke at vi kan sitte med støvsugeren på i flere timer, men det ser ut til at det hjelper henne å komme seg ut av "gråtetransen"!

Er forresten litt usikker på om vi kan si at jenta vår har kolikk lengre.. Hun gråter aldri så fryktelig lenge i strekk, men hun gråter ofte og er veldig urolig pga luftsmerter! Slitsomt nok det, både for henne og for oss.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Min førstefødte hadde det og eneste som roet han på kveldstid var bære, bære og atter bære... på med bæretøy og trava fram og tilbake på stua... gjerne i 3-4 timer. Var utrolig gla når min neste ikke ble kolikkbarn :-)

Skrevet

Piraten hadde bare et snev av dette, hos oss fungerte det med rooisbos-te i melka.

Den får du kjøpt på vanlig dagligvare- gjerne den fra confecta som jeg mener er økologisk.

Denne teen blir mye brukt for å roe unger med kolikk i sør-afrika.

Jenta vår ble roligere og slappet mer av denne teen. Vi brukte også ammete/fennikel med godt hell.

Sykling med beina og bære henne på arma med magen ned fungerte også.

Å bære henne mens du tar benstrekk (bøye knærne og opp igjen) kan også fungere.

Skrevet

Vår hadde kollikk i noen uker... Mens det stod på var det utrøstelig gråt i 12 timer på det verste. Og da hjalp jo ingenting (les: utrøstelig).

Men da det roa seg litt hjalp det veldig å bære i elastisk sjal:) Og manuell terapeut og osteopat hjalp veldig på selve kolikken:)

Skrevet

Vi har forsøkt det meste, fenikkelte, rooiboste (er fortsatt under utprøving men virker ikke som det funker så godt så langt..), bæring, sykling med bena, presse føttene opp mot magen, osteopat, kiropraktor osv osv.. Det eneste som har umiddelbar effekt er støvsugeren :) Merkelige greier! Hun har blitt veldig mye roligere den siste tiden, så muligens har kiropraktoren hjulpet litt. Blitt flinkere til å rape etter disse behandlingene i allefall!

Nå er jeg på en streng melke -og sukkerfri diett for å sjekke om det har noe virkning. Ikke at jeg spiste eller drakk mye melkeprodukter eller sukkerholdige ting fra før heller, men det er verdt å forsøke totalt avhold! Så med andre ord, det ble ikke noe kake eller fastelavensbolle på meg i går ;)

Skrevet

Heisann!

D som funke best her va Infacol,bestillte d fra england :))

http://www.auravita.com/product/Infacol-Suspension.PHMX10020.html

Mye anna fint dær også! Og bestille man for under 200 krona e d jo ingen toll ;)

Ellers brukte vi mye sukkervann og fennikkelte,samt cd med hvit støy, han roa sæ ofte til mixmaster og bilkjøring lyd. Å kjøre bil va redninga nån daga, for at æ ikke sku bli gal :P Da fikk han ofte sove litt også ;)

Lykke til så mye og hold ut :)

Skrevet

Det som fungerte best for oss var da jeg kuttet ut ALT som inneholdt kumelksproteiner av kosten min. Først da ble det stille. Før det var det i grunn lite som funka - bæring hjalp til en viss grad, men aldri mer enn noen minutter av gangen. Sukkervann hjalp mens vi ga det til ham, men så fort det var tomt åpna han slusene igjen ...

Skrevet

pupp og bæring så babyen ligger på magen (hode i albuen rumpa ned mot hånda og beina dinglende på begge sider...

Å pumpe beina opp mot magen (og holde) mens babyen ligger på stellebordet kan hjelpe til med å få ut luft.

Gjest Mylian med twins
Skrevet

Tvillingene våre hadde kolikk. Vi brukte minifom og sukkervann og NeoCatemelk. Vi dro også til manuellterapeut.

Ingenting hjalp. Det måtte bare gå over. Vi gikk og bare på de og vugget de i 10 timer hver kveld. Var helt jævlig.

Det vi fikk beskjed om var at det verste var å gi de mat mens de skrek for da fikk de bare mer vondt etterpå. Det stemte det. Fy faen jeg er glad det er over. Gled deg

Skrevet

Herregud, tvillinger med kolikk ja.. skal ikke klage jeg skjønner jeg :) Har en liten mistanke om at det bare må gå over av seg selv her også! Føler det gradvis har blitt bedre og bedre (babysteps), det er iallefall ikke så ille nå som tidligere. Denne jenta her er stort sett mest urolig og grinete på dagtid, og har stort sett sovet hver natt! Priser meg lykkelig for det :) Hører at det er mye luft og bobling i magen hennes og hun gråter omtrent hver gang hun skal slippe en promp.. Er vel umodent tarmsystem enda sikkert!

Takk for svar alle sammen! Greit å høre hva dere andre har for tips, så får vi bare prøve ut det vi allerede ikke har forsøkt. :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...