Zitro Skrevet 15. februar 2010 #1 Skrevet 15. februar 2010 ... hvordan ble det mottat fra foreldrenes side? Ønsker virkelig å innføre noe slikt i mine barns barnehage isteden for det tradisjonelle karnevalet styret... Sitter som lederi FAU og snakker derfor ofte med ledelsen av barnehagen så dem er jeg i god dialog med, men er litt redd for å gjøre meg veldig u-poppis med resten av foreldrene...
melkekua™ Skrevet 15. februar 2010 #2 Skrevet 15. februar 2010 Nå har vi ikke tema i vår bhg, men som forelder og ansatt i bhg engasjerer jeg meg ;o) Skriv ned alle positive og negative sider med tema-karneval. Luft det for FAU og SU - faller dette i god jord, så lufter dere (FAU/bhg.ansatte) det videre ut til foreldre. Det vil alltid være foreldre som ikke vil like forslaget, men om du får lagt det riktig fram vil du nok få overtall av positive tilbakemeldinger.
It's all about me Skrevet 15. februar 2010 #3 Skrevet 15. februar 2010 Vi har ikke tema-karneval i vår barnehage, men må bare komentere det litt fordet. Jeg er sjelegald for at det bare er vanlig karnevaø hos oss, og hadde stemt høylydt imot tema. Tanken er super, men med nytt teme hvar gang og 3 barn blir det dyrt å kjøpe nytt hver gang. Derfor er det supert å kunne bruke igjen det de større søskenenen har brukt tidligere år. Det er det jo små sjanser for at går med tema. Ja man kan sikkert lage selv, men ikke alle som er like hendige og oppfinnsomme. Enten bør alle få kle seg som det de vil, eller så for barnehagen stå for kostymene!
erteposen + 4 Skrevet 15. februar 2010 #4 Skrevet 15. februar 2010 I vår barnehage så lager barna selv kostymer, og supplerer vi med t.d. en strømpebukse. Det er så deilig! Noen foreldre kjøper nye og dyre drakter hvert år, og prinsesser og action figurer skaper jo litt press på de som ikke har/får/kan kjøpe. Tema vil jo skap et nytt kjøpepress, om en ikke spesifiserer t.d. laken i spøkelsekarneval.
melkekua™ Skrevet 15. februar 2010 #5 Skrevet 15. februar 2010 Jeg har også 3 barn, men ser da ikke et tema som noe problem.... Blir like utfordrende å finne kostyme uansett ;o) Man må heller se mulighetene enn begrensningene.
brooklyn Skrevet 15. februar 2010 #6 Skrevet 15. februar 2010 Vi har temakarneval, og tanken bak det var at foreldre skulle slippe å kjøpe kostymer i hytt og pine, men heller bruke det man hadde hjemme, evt bare supplere litt. I tillegg har de endel ting i bhg. I år er temaet hakkebakkeskogen, og den siste mnd har de hørt på hakkebakkeskogen på lydbok, snakket om det i samlingsstunder, tegnet, "dramatisert" og gjort det mer virkelig for ungene. De har egen hakkebakkeskog-krok inne på avdelingen, og ungene er giret og kan masse om hakkebakkeskogen, mye mer enn meg.... I fjor var det jungeldyr som var temaet. Der var det alt fra kuer til bier, fra mus til løve til elefant (en rosa hårbøyle). De hadde laget istand "lianer" og jungel fra taket inne på avdelingene, blader og grener og grønne gardiner, mose og det var ikke måte på. ANsiktsmaling stod de for på avdelingene, og de hadde også tilbehør liggende fra et kostymelager, slik at om man hadde glemt grisenese, så hadde de det klart til ungene. Jeg synes ihvertfall det er greit, og tanken bak det var som sagt at foreldrene skulle kunne bruke det de hadde hjemme, og evt supplere, og at man skulle slippe syntetiske rosa prinsessekjoler og dill. har ikke hørt noen protester på noen av møtene i bhg men hva mammaene kjefter på pappaene om hjemme vedrørende dette, det vet jeg jo ikke...
melkekua™ Skrevet 15. februar 2010 #7 Skrevet 15. februar 2010 Og vips så har du fått mange postive og negative (tilbakemeldinger) sider med tema-karneval. Skriv ned disse. Og lag et forslag slik Brooklyn forteller om, at bhg står for sminke og ekstrautstyr. På denne måten letter det tyngden fra foreldrene.
ahh...dumme, gamle mamma Skrevet 15. februar 2010 #9 Skrevet 15. februar 2010 i bhg jeg jobber har vi temakarneval. I fjor hadde vi tema troll; alle fikk beskjed om å ta med en hvit t-skjorte, som barna fikk male og klippe i. Vi lagde hale av garn, og tupperte håret. I år er temaet snø. De skal ha med seg en hvit t-skjorte, som vi skal male litt blått på. Vi har laget snøkrystallhatter og har pyntet med snøtema (klipper ut snømenn, snøkrystaller etc og henger opp) Har fått låne store hvite kamuflasjenett (millitært) som vi skal henge opp så det ligner en snøhule. Vi skal slå sund en snømannpinjata og sette gulrota på snømannen (halen på grisen). Synes dette er en flott måte å lage karneval på, vi slipper at foreldre føler kjøpepress, og vi slipper det uungåelige prinsesse og pirattemaet hvert år...
melkekua™ Skrevet 15. februar 2010 #10 Skrevet 15. februar 2010 Utrolig bra Repsils ) sånne bhg liker vi!
Gjest Skrevet 15. februar 2010 #11 Skrevet 15. februar 2010 Det er supert med tema! Mye billigere også. I år brukte jeg 79 kr på kostyme, og det på en bukse som kan brukes til vanlig fremover. Det krever riktignok litt innsats i form av planlegging og klargjøring, ,men de ungene jeg har snakket med synes det er halve moroa. Også blir ungene så utrolig mye finere enn de ville vært i de grusomme ferdigkostymene!
nybegynner07 Skrevet 15. februar 2010 #12 Skrevet 15. februar 2010 I bhg vår har de hatt blåmeisene og kjøttmeisene som de ser i parken som tema i vinter. De har laget meiseboller og hengt opp i parken. De har lest om meiser og malt dem inne i bhg. Nå når de skal ha karneval har de laget meisemasker som de skal ha på seg. Og så skal de lage spiselige meiseboller (fullkornsmuffins) som de skal spise. I fjor fikk beskjed om å sende dem i bhg med hvit, brun eller grå body og sokker som de kunne lage ører av. VIps var barna søte mus, kattunger eller harepuser... Sååååååå søte og veldig fornøyde.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå