Gå til innhold

Alle her med mobile babyer i alderen 7-11 mnd!

Anbefalte innlegg

Kan dere være så snill å forsøke noe og skrive inn resultat? :-)

Jeg har oppdaget noe jeg egentlig ikke trodde var mulig så tidlig og som får meg til å lure på om gutter og jenter er mer ulike enn vi liker å tro helt fra starten av. Jeg hadde selv 2 gutter før jeg fikk en jente. Hun er nå 7,5 mnd gammel og kommer seg dit hun vil. Vi har huset fullt av såkalte gutteleker, dvs biler, actionfigurer osv, og hun ser stadig brødrene sine leke med disse lekene. Guttene har en dukke også, men de var aldri interessert i den som baby. Til jul fikk hun en dukke og en rosa Briovogn, dette er de eneste såkalte jentelekene vi har. Når datteren min leker på gulvet og får tilbud om andre leker enn babyleker, som at dukkene eller bilene ligger på gulvet, så velger hun alltid dukkene foran bilene. Hun klemmer på den, koser med den osv. Jeg ble nysgjerrig og prøvde med vognen, fant en gammel annen i blåfarge, og hun krabber alltid bort til den rosa.

Så fikk jeg besøk her forleden av en som har en gutt på 10 mnd. Han har ikke eldre søsken og kun babyleker hjemme, verken biler, dukker eller noe slikt. Han på sin side ignorerte dukkene helt, prøvde vi å gi en til ham kastet han de bort. Her var det biler for alle penga, kjørte og kjørte og kjørte på bilene. Han valgte også å leke med den blå vognen, ikke den rosa.

Jeg har alltid tenkt at det er vi voksne som former barna våres, at barn egentlig leker med hva som helst, biler og dukker om hverandre uavhengig av kjønn. Nå vet jeg ikke helt lenger. Kunne dere prøvd med deres barn? Legg en bil og en dukke foran babyen deres og se hva h*n velger og skriv om det er gutt eller jente dere har. Begge lekene bør jo være enten helt ukjente, eller kjente, slik at de ikke påvirker valget deres. Prøv også med de ulike fargene. Noe i rosa/lilla og noe i blått/grønt. Bare veldig nysgjerrig på hva deres barn velger :-)

Fortsetter under...

Hi hi, jeg må nok dessverre skuffe deg. Begge barne våre begynte å krabbe før de fylte syv mnd og begge har krabbet rett mot de fine traktorene og lastebilene og ikke de nusselige kosedyrene eller dukkene som mor synes det er koselig om ungene vil leke med.

Hva hadde det med saken å gjøre? Er vel ingen som sier noe om å være tidlig ute her? Forøverig er alle barn som krabber før de er 7 mnd tidlig ute, du kan veldig lite om barn om du ikke vet såpass en gang anno 09:38

HI

Greit han ikke har lekebiler hjemme, kun babyleker --- men noen må jo ha lært han å leke med "gutteleker" hvis han tok bilen og kjørte og kjørte med den. Tror nok de begge har blitt et lite snev opplært til å like sin farge.

Annonse

Det er rett og slett ingen vits å prøve ut dette på min 8 måneder gamle sønn. Jeg vet nemlig hva resultatet blir;)

Begge mine gutter, på 8 måneder og 2 år, er veldig guttegutter. De har fått tilbud om å leke med både biler og dukker. Dukker har til tider hatt interesse for eldstemann, men da bare for å peke på øynene og si "øyer" osv. Venninner med jentebarn sier at de helst liker å leke mer rollespill (type mor, far, barn) og finner ikke helt interessen med biler. Jentebarnet (3 år) til ei venninne av meg vet ikke hva traktor er for noe engang, men det skal jeg love deg eldstemannen min vet hva er;)

Gutter og jenter er nok forskjellige fra naturens side, men jeg tror også noen er mer guttete og jentete enn andre..

HI her

Min eldste gutt hadde aldri lekt med en bil når han fikk sin første bil når han var 11 mnd. Det første han gjorde var likevel å kjøre rundt med den som om han aldri hadde gjort annet.

Datteren min har veldig lite rosa og lilla og hun er oppvokst med gutteleker og å se på gutteleker. Hun har vel aldri sett noe leke med dukker, derimot stadig noen som leker med biler på ulike måter. Hun kan alltid trille en bil litt fram og tilbake foran seg, men mister veldig fort interessen og vil heller kose og klemme på dukkene og bamsene. Noe guttene mine aldri var interessert i. Bare synes det er litt fascinerende :-) For jeg trodde faktisk ikke det skulle bli slik, regner med hun her ville bli en skikkelig guttejente siden hun har to eldre brødre.

Ungene her var tidlig ute med å gå og krabbe, Og jenta var tidlig ute med å snakke i tillegg. Når gutten var baby var det ingen leker fra før så alt ble kjøpt til han. Kjøpte mye forskjellig men det var biler og ting med mye lyd som fenget han. Han hadde dukke og trillvogn, den kjørte han mye rundt på, men med brummelyd. Dukka ga han i grunnen f.... i, bortsett fra at den skulle ha klær/ ikke fryse.Vogna brukte han som bil. Når jenta kom hadde vi jo masse leker, og hun lekte en del med biler men valgte altid rosa og lilla biler. Om det stod hundre biler der så valgte hun altid den ene som var rosa. Hun likte også jente leker best. Men selv om de også lekte mye med lekene til hverandre så gjorde de det på forskjellige måter.

Nå er storebror blitt en pirat....og han har sabeltannbåt. Det ønsker hun seg også, men hennes skal være rosa. De elsker å fekte, han er pirat og hun skal ha kjole på og være Barbie muskiteer. Så de lker mye det samme men på veldig forskjellig måte. Vis barn får velge så tror jeg de vil velge veldig kjønnsbestemt, jeg synes derfor det er feil å tvinge dem til å være kjønnsnøytrale.

Så artig da :-)

Tror man gjerne VIL tro at barn ikke er så ulike, men at det faktisk er større forskjell på jenter og gutter enn det en del moderne mennesker liker likevel. Uten at de blir påvirket av samfunnet. Skulle datteren min bli påvirket av noe, måtte jo det i så fall bli til å kjøre biler og lage mye lyd, er jo det hun er vandt til...

HI

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...