Gå til innhold

Hva er dere flinke til å lage av mat? Tipstråd! :-)

Anbefalte innlegg

Vi har vel alle våre svakheter og styrker, hva med å dele tipsene våres?

Jeg lager fantastiske boller og rundstykker, de blir alltid store og luftige. Alltid nå i hvertfall, var litt prøving og feiling når jeg begynte å få slippe til på kjøkkenet som tenåring ;-)

For å få luftig og god gjærbakst er det i hovedsak fire tips:

1. Pass på at gjæren er fersk nok

2. Væsken som blandes med gjæren (blå) bør heller være for kald en varm. Er du usikker på når væsken er 37 grader, så ta den heller litt for kald enn for varm. For varm væske dreper gjæren.

3. Bruk så lite mel som overhode mulig. La gjerne deigen være skikkelig klissete når den hever første gang, og trill ut boller/rundstykker med så klissete deig som du klarer . Mye mel gjør baksen tung og kompakt, så jo mindre jo bedre, men klart man må ha en del mel i for at det skal være fysisk mulig å trille ut noe.

4. Dette er det viktigste! Ha god tid! Du MÅ ta deg tid til å la bollene/rundstykkene heve skikkelig. Deigen bør heve i minst 30-45 minutter første gangen og etterheve i minst 45-50 minutter etter du har trillet ut til boller/rundstykker. Vær veldig forsiktig når du pensler dem også, så de ikke synker sammen før du steker.

Dine tips? :-)

Fortsetter under...

Jeg er best på middagsmat som ikke trenger oppskrifter.

Og mitt tips er:

-det kan aldri bli for mye hvitløk;) (ok, modifisert sannhet, men ok)

-smak deg til det som er godt, man trenger ikke oppskrifter på middagsmat om man bare smaker litt

Jeg er ganske god på tomat- og linsesuppe og kjøttboller f.eks. :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...