Gå til innhold

Fikk aldri lønnslipp og lønn-trekkoppgave fra forrige arbeidsgiver, hva nå?

Anbefalte innlegg

Hei, vet ikke helt hvor jeg skal poste dette så prøver her.

I min forrige jobb så jobbet jeg og hadde arbeidskontrakt, gikk på fastlønn,men var privat ansatt.

Sluttet i denne jobben til nyttår,hadde da jobbet der i 5 mnd, men så begynte jeg og tenke over en ting, jeg har ALDRI mottat en lønnslipp fra denne plassen, heller ikke fått lønns og trekk oppgave fra arbeidsgiver.

Hvordan går jeg frem nå? Til sommeren skal jeg jo søke om foreldrepenger og da er det jo 6 av 10 siste mnd,men jeg kan jo da ikke dokumentere for dem mnd jeg jobbet.

Håper noen av dere vet hvordan jeg skal gå frem.

Fortsetter under...

Du må ta kontakt med de så snart som mulig og etterlyse dette. Ikke bare for svangerskapspengenes skyld, men også med tanke på selvangivelsen.

De er nødt til å ha kontroll på dette - og de er pliktige til å både gi deg lønnsslipp for hver lønning, samt årsoppgaven. De får også store utfordinger med sin revisor dersom de ikke kan fremlegge dette, så dette må de som sagt ha kontroll på.

Virker som om du bør være glad for at du har fått deg ny jobb ;-)

Takk for svar! skal ta kontakt med dem idag! hadde ikke anelse at det var så viktig inntil jeg begynte og tenke over foreldrepengene.

Det var jo megahyggelig mot meg så synes det er en litt ekkel situasjon,men gla jeg har ny jobb så jeg slipper det problemet mer. :-)

Fikk nå svar med min gamle arbeidsgiver.

han sporte om det går bra om han sender lønnsoppgave som viser netto og brutto lønn for da jeg jobbet der? holder det tror dere??

Må bare spørr slik at jeg vet hva jeg skal svare han. Og vil det holde for nav?

Annonse

Okey, sa ifra til dem nå,så da venter jeg spent på svar.

Tusen takk for at dere svarer! :-) Jeg må rett og slett si at jeg er fryktlig naiv når det kommer til arbeid og rettigheter.

For di var verdens hyggligste og jobbe for selv om jeg ikke fikk lønnslipper,lønna kom alltid på kontoen til fast dato, så jeg klagde ikke! Men forstår og skjønner det er greit og ha det svart på hvitt nå !

En ting er dine rettigheter, men de får jo et kjempeproblem dersom de ikke har orden i regnskapet sitt.... Og dersom de ikke vet hvordan en ordentlig lønns- og trekkoppgave ser ut, er de i deep shit.

Fint at de er hyggelige mot deg, men du skal være glad du har fått deg ny jobb hos en arbeidsgiver som forhåpentligvis er litt mer seriøs :-)

Fikk svar at han skulle ordne det til meg og sende det på mail :-)

Så da satser jeg på at det er i boks innen en ukes tid..

Om ikke får jeg bare purre litt på nytt.

Ja nå er jeg kommunalt ansatt :-) Litt tryggere det.

huff, jeg hadde vært mer bekymret for om de har trukket deg i skatt og betalt det inn til skattemyndighetene!

En kompis av meg oppdaget plutselig at arbeidsgiver ikke hadde betalt inn skatten hans til myndighetene, han fikk ett enormt skattekrav mot seg.

Du må alltid be om lønnslipp slik at du har oversikt over lønn og skattetrekk! Du skal jo ha kontinuerlig oversikt over lønn, feriepenger, skatt, pensjonsinnskudd osv.

Det at de er snille og hyggelige har ingenting med saken å gjøre.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...