Gå til innhold

Dere som bruker dagmamma/er dagmamma!!!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvor mye betaler dere i mnd? Svart/hvitt?

Noen som evt vet hva man gjør for å starte som hvit dagmamma? Er snakk om å være det i to-tre mnd, fra mai til juli/aug. Vi er flere som ikke har fått bhg.plass før i aug., og permisjonen slutter 1.mai. Vurderer være dagmamma, siden ulønnet perm fra jobb er en kjip ting..

Jeg tenker kanskje ta bet. 5000/mnd. Er det for dyrt? Er snakk om å ha to barn (to pluss mitt eget). Jeg får kontantstøtte for mitt, og de betaler da kontantstøtten sin + 1500kr (er kontantstøtta fortsatt 3500/mnd?) De kommer jo unasett billigere ut enn bhg.plass. Jeg må jo skatte av det og..

Tenker at jeg gjør jo de en stor tjenste og, ved å ta ulønnet perm fra jobb, mens de da kan starte rett opp etter permisjonen. Hva mener dere, og hva er vanlig?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg er dagmamma. Får 5000 kr for et barn + min egen. Det er ikke for mye, synes jeg...

Skrevet

Hei! Vi har jenta vår hos dagmamma, og betaler 6000 kr i mnd, det inkuderer mat og bleier.

Kontantstøtten er på 3303 kr, så vi betaler da 2700 kr, litt dyrere enn bhg plass. (man får jo skattefradrag for utgifter til barnepass på lik linje med barnehageutgifter, så lenge det er hvitt) Synes det er helt ok pris, for jeg foretrekker å ha henne der nå fram til sommeren framfor bhgplass. Små forhold, kun 3 andre barn. Det skal sies at denne dagmammaen er svært erfaren, og populær, hun er 50 år gammel og har jobbet i barnehage tidligere, men liker seg bedre på egenhånd, mer selvstendig. Hun leier et lokale der de har fine utearealer - er masse utendørs.

Det er hvitt, og hun skatter av det. Jeg tipper at du må registrere enkeltpersonsforetak for å starte opp, dette kan du sjekke med Brønnøysundsregistrene.

Lykke til!

Skrevet

Jeg brukte dagmamma til mine 2 første barn (det er nå 10 år siden...) og da betalte jeg kr 30,- pr time. Det ble ca 5000,- pr mnd og det var svart. Jeg vet at flere dagmammaer som har 2 barn fra samme familie ofte tar kr 40,- pr time. Du kan trygt ta kr 5000,- uten at noen kan si det er for mye. Lykke til :-)

Skrevet

Vi betaler 4150kr for 80% til hvit dagmamma. Synes det er nok jeg. Hun har 5barn tilsammen. Hun tar ca 200kr dagen.

Får fruktmåltid av dagmamma.

Skrevet

Vi betalte 5500 hvitt. Det var inkludert alle måltider men ikke bleier. greit nok med kontantstøtte og skattefradrag. Da betalte vi heller ikke noe ekstra dersom hun dro på tur med de. Hadde en veldig god og detaljert kontrakt da, som sa mye om lønn ved sykdom, helligdager osv.

Skrevet

5000kr er det jeg tok pr mnd. inkl mat (1 varmt måltid pr dag også) men ikke bleier. Det ble akkurat nok til at det gikk rundt, så skulle jeg vært dagmamma mer enn det halve året jeg var, så hadde jeg nok vært nødt til å ta høyere lønn... Blir ikke rik på det nei :)

Her kan du se eksempel på mitt regnskap, jeg var dagmamma for et par år siden. Da ville foreldrene ha to forskjellige avtaler, og det fungerte godt. Hun ene ville bare ha ungen deltid og betalte 240kr pr dag, mens hun andre hadde full mnd til 5000kr. Vi hadde en kontrakt, hvor det sto om overtidsbetaling hvis de hentet for sent (25kr pr påbegynte 10 min) og at hvis dagmamma var syk en dag kunne det trekkes ifra betalingen, men hvis barnet var sykt måtte de likevel betale.

Februar

Seth: 14 dager + 100kr overtid = 3460 kr

Elias: full mnd - 1 dag = 4760 kr

Brutto lønn = 8220 kr

- Skattefritt fradrag for mat/slitasje, 2 barn = 1800 kr

= 6420 kr * 23 %

= 1476,60 kr å betale i skatt i februar

Ta kontakt med kommunen, de har noen skjemaer du må fylle ut og forhåpentligvis litt ekspertise i hvordan du går frem ;)

Skrevet

Hadde ærlig talt ikke giddet å registrere meg for å være dagmamma i tre måneder. Gjør det svart ;-) Du har sikkert ingen problemer med å fylle plassene for 5000,- /måneden likevel. I disse månedene er folk rimelig desperate..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...